۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
۵۰ میلیارد دلار حداقل هزینه حفظ تولید پارس جنوبی| کمبود ۲۰۰ میلیون مترمکعبی گاز چطور جبران می شود؟
تامین سوخت زمستانه به چالش خورد

۵۰ میلیارد دلار حداقل هزینه حفظ تولید پارس جنوبی| کمبود ۲۰۰ میلیون مترمکعبی گاز چطور جبران می شود؟

اوجی وزیر نفت به تازگی از کمبود ۲۰۰ میلیون مترمکعبی گاز در زمستان خبر داده؛ کمبودی که بهروزی فر کارشناس انرژی مدعی است جز با سرمایه گذاری خارجی مشکل آن حل نمی شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: تامین سوخت زمستانه با چالش مواجه شده است. این چالش به قدری نگران کننده است که جواد  اوجی در همان هفته نخست وزارت خود ۲ بار به آن اشاره کرده و گفته که امسال احتمالا با کسری ۲۰۰ میلیون مترمکعبی گاز مواجه خواهیم شد. جالب است که بدانید ظرفیت تولید فعلی گاز بین ۹۰۰ تا ۱۰۰۰  میلیون مترمکعب اعلام می شود. به عبارت دیگر در روزهای سرد سال احتمالا معادل ۲۰ درصد ظرفیت تولید فعلی کمبود خواهیم داشت.

نگرانی ها درباره تامین سوخت زمستانه در شرایطی است که مرتضی بهروزی فر کارشناس انرژی می گوید: «برای صیانت و حفظ سطح تولیدات دست کم به ۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در پارس جنوبی نیاز داریم. در غیر این صورت سالانه بین ۵ تا ۱۵ درصد از ظرفیت تولید کاسته می شود.» به عبارتی اگر پیک ظرفیت تولید پارس جنوبی را ۷۰۰ میلیون مترمکعب در نظر بگیریم، بعد از مدتی سالانه دست کم ۷۰ میلیون مترمکعب از این ظرفیت کاسته می شود.

او همچنین ادامه داد: «البته اگر قصد توسعه صنعت نفت و گاز کشور را داشته باشیم، دست کم باید ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید در این حوزه اتفاق افتد. »

برای صیانت و حفظ سطح تولیدات دست کم به ۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در پارس جنوبی نیاز داریم. در غیر این صورت سالانه بین ۵ تا ۱۵ درصد از ظرفیت تولید کاسته می شود. البته اگر قصد توسعه صنعت نفت و گاز کشور را داشته باشیم، باید ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید در این حوزه اتفاق بیافتد

برای بزرگی این عدد باید بدانید که به گفته جواد اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم در ۲۰ سال گذشته نزدیک به ۸۰ میلیارد دلار در منطقه عسلویه به وسیله دولت و بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده است.

نگاهی به وضعیت سرمایه گذاری در این صنعت نشان می دهد، همانطور که بهروزی فر می گوید: توسعه صنعت نفت و حتی حفظ وضعیت فعلی جز با سرمایه گذاری خارجی ممکن نیست.

این کارشناس انرژی همچنین گفت: تا زمانی که مساله برجام تعیین تکلیف نشود، مشکلات صنعت نفت حل نمی شود  و تا زمانیکه تعادل و امنیت در کشور ایجاد نشود، هیچ سرمایه گذاری حاضر به حضور در  ایران نخواهد شد.

به باور او، در صورت لغو تحریم ها مساله فروش نفت در کوتاه مدت حل خواهد شد و ایران می تواندبا تکیه بر درآمدهای حاصل از آن بخشی از سرمایه گذاری هایی که در این صنعت نیاز است را انجام دهد. اما برای بلند باید به دنبال بهبود روابط و افزایش تعاملات خود با دنیا به ویژه کشورهای صاحب تکنولوژی باشیم.

جالب است که بدانید از مجموع ۳۹ سکوی پارس جنوبی، ۳۷ سکو و از مجموع ۴۰۰ حلقه چاه این میدان، ۳۳۶ حلقه چاه در مدار تولید قرار دارند

چقدر کمبود گاز داریم؟
وزیر نفت گفته است: سال گذشته نزدیک به ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیون متر مکعب کسری گاز در فصل سرد داشتیم و امسال هم با توجه به رشد مصرف ۱۰ درصد به ویژه در بخش خانگی و صنایع پیش‌بینی می‌شود در برخی روزها این کسری و ناترازی تا ۲۰۰ میلیون مترمکعب برسد.

او همچنین توضیح داده است: سال گذشته در زمینه تأمین گاز مصرفی کمبود داشتیم که با توجه به ادامه رشد مصرف گاز در سال جاری، جلسه‌های تأمین سوخت زمستانی به‌صورت جدی برای تأمین کسری پیگیری شود.

او صریحا اعلام کرده است وضعیت ذخایر سوخت نیروگاه‌های برق هم در شرایط نامناسبی قرار دارد و امسال سطح ذخایر نیروگاهی نسبت به سال گذشته ۲۵ تا ۳۰ درصد کمتر است.

بار اصلی تولید گاز روی پارس جنوبی
هم اکنون بار اصلی تولید گاز کشور روی پارس جنوبی است. بر اساس آنچه اعلام شده تعمیرات اساسی چهار پالایشگاه‌های باقی‌مانده نیز تا اواخر آبان‌ماه به پایان می‌رسد و تولیدات این مجتمع به روزانه حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب می رسد.

کد خبر: ۱۰۵٬۸۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha