۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
افزایش شمار کودکان کار در دنیا؛ کرونا ۴۶ میلیون کودک را راهی بازار کار کرد
بازار گزارش می‌دهد؛

افزایش شمار کودکان کار در دنیا؛ کرونا ۴۶ میلیون کودک را راهی بازار کار کرد

همه گیری کرونا آسیبهای زیادی به اقتصاد کشورها وارد کرد و با گذشت زمان بر دامنه مشکلات ناشی از این بحران اضافه می شود. سازمان بین المللی کار در مورد افزایش شمار کودکان محروم از تحصیل در دنیا هشدار داد.

بازار؛ گروه بین الملل: بحران کرونا باعث شد تا فقر و گرسنگی در بخش های زیادی از دنیا افزایش یابد و کشورهای فقیر اسیا و افریقا در زمره مناطقی بودند که با این بحران بیش از دیگر کشورها دست به گریبان بودند.

سازمان بین المللی کار هشدار داده است تا انتهای سال ۲۰۲۲ میلادی ۹ میلیون کودک دیگر به جمع کودکان کار در دنیا اضافه خواهند شد که تنها دلیل آن پاندمی و تبعات اقتصادی و اجتماعی آن است.

این سازمان با اشاره به  تعطیلی های گسترده مدارس و نبود امکانات برای بسیاری از کودکان برای برخورداری از تحصیلات به صورت آنلاین نوشت: «در صورتیکه تعطیلی مدارس در دنیا ادامه پیدا کند یا شوکهای اقتصادی دیگری به دنبال پاندمی کرونا در جهان ایجاد شود، بر شمار کودکانی که ساعات طولانی در بازار کار غیر رسمی فعال هستند افزوده می شود. بسیاری از این کودکان با شرایط بسیار نامساعد کار می کنند و درآمدهای بسیار پایینی دارند و شمار زیادی هم به این دلیل وارد بازار کار می شوند که پدر و مادرشان شغل خود را از دست داده اند و امیدی به کسب درآمد در خانواده ندارند.»

مدلهای شبیه سازی شده نشان داده است در صورتیکه کشورهای ثروتمند زمینه را برای توسعه واکسیناسیون در کشورهای فقیر فراهم نکنند یا امکان قرار گرفتن کودکان تحت پوشش های تامین اجتماعی در کشورها فراهم نشود، تا سال ۲۰۲۴ بالغ بر ۴۶ میلیون کودک در دنیا وارد بازار کار می شود و نه تنها آینده خود آنها آسیب می بیند، بلکه آینده اقتصادی دنیا با خطر روی کار آمدن نسلی ناتوان و آسیب پذیر روبرو خواهد شد.

در این گزارش آمده است: «تحصیل به کودکان امکان می دهد تا با توانمندی های بیشتری وارد بازار کار شوند و از درآمد بالاتری برخوردار باشند. افزایش آگاهی و توانمندی کودکان برای به دست آوردن مشاغل بهتر و کسب درآمد بالاتر ضروری است و هر نقصانی در این مسیر می تواند آینده اقتصادی کشور را با چالشهای جبران ناپذیری روبروکند.»

طبق گزارش ارایه شده توسط سازمان بین المللی کار ۷۰ درصد از کودکان کار در بخش کشاورزی مشغول هستند که جمعیتی برابر با ۱۱۲ میلیون نفر را تشکیل می دهند. آمارها نشان می دهد ۲۰ درصد از کودکان کار در بخش خدمات مشغول هستند که ۳۱.۴ میلیون نفر را تشکیل می دهند و ۱۰ درصد هم در بخش صنعت مشغول هستند. جمعیت کودکان فعال در بخش صنعت برابر با ۱۶.۵ میلیون نفر است.

ترک تحصیل سهم زیادی از این کودکان کار معضلات بیشتری را برای جامعه ایجاد خواهد کرد. آمارها نشان می دهد ۲۸ درصد از کودکان ۵ تا ۱۱ ساله ای که در بازار کار حضور دارند ترک تحصیل کرده اند یا اصلا وارد سیستم آموزشی کشور نشده اند و ۳۵ درصد از کودکان  ۱۲ تا ۱۴ ساله از آموزشهای مرسوم کشور خود برخوردار نیستند.

این مساله ضمن آسیب به سلامت روانی این افراد می تواند آینده آنها را نیز با چالشهای زیادی روبرو کند و احتمال کسب درآمد بالا در آینده و حرکت در مسیر عادی زندگی را نیز برای این گروه از بین ببرد.

نکته دیگری که در گزارش  مد نظر قرار گرفته است سهم بالاتر پسران در بازار کار نسبت به دختران است ضمن اینکه احتمال ورود کودکان روستایی به بازار کار سه برابر بیشتر از کودکان شهر نشین است.

سازمان بین المللی کار از دولتها و بانکهای توسعه بین المللی خواست تا در طرح هایی سرمایه گذاری کنند که هدف اصلی آنها خارج کردن کودکان از بازار کار و بازگرداندن آنها به کلاس درس باشد.

از طرف دیگر ایجاد طرح های حمایتهای اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و فقیر با هدف تامین حداقل نیازهای خانواده ها و ایجاد فرصتهای شغلی مناسب برای سرپرستان خانواده ها  یک ضرورت است زیرا نیاز به حضور کودکان در بازار کار را از بین می برد و یک تحول ریشه ای و مهم است.

کد خبر: ۱۰۵٬۷۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha