۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
گزارش آتی آژانس تکلیف مذاکرات وین را روشن می سازد| تهران فیلم فعالیتهای هسته ای را پاک نکرده است
مدیرارشد پیشین آژانس در گفتگو با بازار:

گزارش آتی آژانس تکلیف مذاکرات وین را روشن می سازد| تهران فیلم فعالیتهای هسته ای را پاک نکرده است

«طارق رئوف» معتقد است گزارش هفته آینده مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت هسته ای ایران، وضعیت مذاکرات آتی وین را روشن می سازد.

بازار؛ گروه بین الملل: سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اخیراً اعلام کرده مذاکرات وین مذاکراتی برای رسیدن به یک متن جدید نیست. مذاکرات وین برای اطمینان از اجرای برجام طابق النعل بالنعل آنچنان که در برجام آمده و مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ توسط آمریکاست. آن‌چه در وین تا امروز صورت گرفته اطمینان از این مسیر است که اگر آمریکا به تمامی تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ به صورت راستی آزمایی شده برگردد، قطعا جمهوری اسلامی ایران موافقت خواهد کرد که آمریکا در اتاق و میز برجام بنشیند و ایران هم اقدامات جبرانی خودش را متوقف خواهد کرد و مطابق برجام تعهدات خود را انجام خواهد داد.

خطیب‌زاده تصریح کرده بود: این گفت‌وگوها بیش از این‌که گفت‌وگوهایی منتهی به یک متن جدید باشد، گفت‌وگوهای تکنیکی است که با جزییات فرابخشی با حضور برخی جهات مرتبط در مذاکرات وین انجام شده است و از این پس هم نیز همین طور خواهد بود و به صورت اجماع حاکمیتی پیش خواهد رفت. این‌که پیشانی آن وزارت خارجه و یا جای دیگر باشد، تصمیمی است که طی روزهای آتی اعلام خواهد شد. مهم این است که تاکنون و پس از آن به صورت اجماعی و با تصمیم ملی کارها جلو خواهد رفت.

به نظر می رسد سخنان خطیب زاده اشاره به نشست آتی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی دارد.

«طارق رئوف» رئیس سابق بخش امنیت سیاسی و شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص گزارش آتی آژانس و تأثیر آن بر مذاکرات وین به خبرنگار بازار گفت: گزارش بعدی «رافائل گروسی» در مورد ایران، که هفته آینده انتظار می رود، می تواند تعیین کننده نحوه برگزاری جلسه شورای حکام باشد.

رئیس برنامه خلع سلاح، کنترل سلاح و عدم اشاعه موسسه صلح استکهلم (سیپری) در ادامه تصریح کرد: به نظر می رسد که ایران فیلم ها و داده های ضبط شده در تاسیسات غنی سازی را حفظ کرده و آنها را آنطور که در زمان ممکن تصور می کرده است نابود نکرده است.

رئیس سابق بخش امنیت سیاسی و شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی تأکید کرد: این اقدام ایران یک نشانه مثبت است و می تواند به روند مذاکرات وین و مذاکرات ایران و آژانس کمک کند.

رئوف در ادامه تصریح کرد:  پس از خروج فاجعه بار آمریکا از افغانستان، ایالات متحده به همکاری ایران در زمینه موضوع پناهندگان افغان نیاز دارد.

وی افزود: پناهندگان افغان و افغان هایی که مایلند افغانستان را ترک کنند به همکاری ایران نیاز دارند.

مشاور پیشین دولت کانادا در امور هسته ای در ادامه یادآور شد: شاید واشنگتن علیرغم اظهارات ضد ایرانی بایدن در دیدار با نخست وزیر اسرائیل، نسبت به پرونده هسته ای تهاجمی نباشد.

رئیس برنامه خلع سلاح، کنترل سلاح و عدم اشاعه موسسه صلح استکهلم (سیپری) در پایان یادآور شد: کشورهای عضو اتحادیه اروپا با تجربیات ایران در زمینه استفاده از سانتریفیوژهای اضافی و غنی سازی ۲۰ تا ۶۰ درصدی در زمینه مرگ و میر ایرانیان به دلیل تحریم ها و مشکلات ایران در خرید دارو موافقت کردند. اینکه آیا ایالات متحده نیز این را می پذیرد مشخص نیست.

کد خبر: ۱۰۵٬۷۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha