۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۳
مشکلات اجرای طرح اقدام ملی مسکن در قم| اطلاعات ۲۱ هزار متقاضی هک شد
در شورای توسعه و برنامه‌ریزی قم مطرح شد؛

مشکلات اجرای طرح اقدام ملی مسکن در قم| اطلاعات ۲۱ هزار متقاضی هک شد

قم- طرح اقدام ملی مسکن با هدف بازآفرینی بافت فرسوده حدود دو سال است که در استان قم اجرا شده ولی این طرح در برخی مناطق در مرحله کلنگ زنی باقی مانده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: طرح اقدام ملی مسکن نزدیک به دو سال است توسط دولت دوازدهم برای مسکن‌دار کردن اقشار مختلف جامعه در کشور اجرایی شده که این طرح در استان قم در منطقه پردیسان در حال اجراست و برخی مناطق آن یا در حال نازک کاری است و یا این که هنوز از مرحله کلنگ زنی خارج نشده است.

طرح مسکن ملی شامل ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است که ساخت ۲۰۰ هزار واحد آن در شهرهای جدید و با مشارکت بخش خصوصی، ۱۰۰ هزار واحد در مناطق بافت فرسوده و توسط شرکت بازآفرینی شهری و ۱۰۰ هزار واحد بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

اوایل شهریور ماه ۹۸ ثبت‌نام طرح ملی مسکن از استان کرمان آغاز شد و از هجدهم آبان‌ماه ۱۳۹۸ نیز دور دوم ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در ۱۰ استان دیگر آغاز و در گام نخست خود در سیستان و بلوچستان، قم و خراسان شمالی و جنوبی نام‌نویسی از متقاضیان این طرح شروع شد. ۴ هزار و ۵۰۰ واحد سهمیه استان قم بود و برای این طرح ۱۳ مکان یابی و ۵۵ هکتار از اراضی پردیسان مد نظر بود که طبق گفته مسئولان راه و شهرسازی، قم حائز رتبه نخست در زمینه تأمین مسکن این طرح شده و پروژه‌ها هم پیشرفت خوبی داشته است.

اما با بررسی اجمالی و بر اساس گزارش‌هایی که مسئولان مرتبط با این طرح در جلسات مختلف شورای تأمین ارائه داده‌اند و با گزارش جلسه پنجم شورای توسعه و برنامه‌ریزی قم به نظر می رسد هیچ نکته تازه‌ای از مراحل پیشرفت این طرح در استان دیده نمی‌شود. تا دیروز قرار بود با الحاق اراضی ۵۶۰ هکتاری به قم مشکلات و چالش‌های مسکن استان حل شود اما دولت دوازدهم به خط پایان فعالیت خود رسید و گویی قول وزیر وقت مسکن و شهرسازی به بار ننشسته و هنوز این واگذاری این اراضی نیاز به پیگیری مستمر دارد.

برای طرح اقدام ملی مسکن در قم ۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی سهمیه در نظر گرفته شد؛ ۵۵ هکتار از اراضی پردیسان برای این امر در نظر گرفته شده و ۱۳ نقطه مکان یابی شد

تا اینکه در جلسه پنجم شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان قم که ظهر امروز پنج‌شنبه با حضور حجت الاسلام ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس و استاندار و دیگر مسئولان استان قم در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد، ۳ دستور مهم بررسی شد. در ابتدای جلسه گزارش عملکرد سال ۹۹ و برنامه سال ۱۴۰۰ اداره کل راه و شهرسازی و اقدامات و پیگیری‌های انجام شده در خصوص ظرفیت‌های قانونی و تبصره‌ها و پروژه‌های پیوست شماره ۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ بررسی شد.

علاوه بر آن در این جلسه تبیین چگونگی همکاری دستگاه‌های اجرایی استان قم برای تهیه آمار و اطلاعات لایحه در خصوص توزیع اعتبار بین شهرستانی سال ۱۴۰۱ و اولویت‌های تحقیقاتی و پژوهشی کاربردی و نیازهای اساسی استان و دستورالعمل آن در بودجه ۱۴۰۰ مورد بررسی قرار گرفت.

هک اطلاعات ۲۱ هزار متقاضی جدید طرح اقدام ملی مسکن در قم
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت طرح اقدام ملی مسکن در قم، اظهار داشت: این طرح از ۲ سال پیش شروع شد که برای این استان ۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی سهمیه در نظر گرفته شد؛ ۵۵ هکتار از اراضی پردیسان برای این امر در نظر گرفته شد و برای این امر ۱۳ نقطه مکان یابی شد.

حسن صبوری بیان کرد: قم در زمینه تأمین مسکن برای طرح اقدام ملی مسکن رتبه اول را دارد و پروژه‌ها هم پیشرفت خوبی دارند؛ ۲۱ هزار نفر متقاضی جدید هم ثبت نام کردند که به دلیل مشکلات سامانه، اطلاعات آنها هک شد و بعد از اصلاح اطلاعات آنها دوباره وارد می‌شود؛ در مناطق دهلاویه و زیتون ۶ پیشرفت در مرحله نازک کاری است و امید می‌رود تا بهمن‌ماه تحویل متقاضیان شود.

وی عنوان کرد: ۱۷ هکتار هم آماده کلنگ زنی است و ۱۰ بلوک آماده شد و در محدوده ۲۲ هکتاری هم بنیاد مسکن بخشی را در اختیار گرفته و در حال پیگیری است در زمینه خاتمه پرونده مسکن مهر ما جزو رتبه پنجم کشور هستیم و پرونده ۴۳ هزار واحد مسکن مهر در قم پایان یافت.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در این گزارش از اعتبارات استانی ابلاغ شده به دستگاه خود گزارشی ارائه کرد و افزود: در بخش اعتبارات اداره راه و شهرسازی در بخش استانی و رهبری ۱۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اختصاص یافته که ۵۰ میلیارد تومان هم اعتبارات تملک دارایی و سرمایه‌ای بوده است.

وی گفت: در سال جاری در پیوست شماره یک قانون بودجه مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال با تخصیص ۵۰ میلیارد ریال از محل بند و تبصره ۵ قانون بودجه ۲۰۰ میلیارد اختصاص یافته است و پیش بینی سال‌های بعد ۴۹۶۳ میلیارد ریال است که برای عملیات اجرایی احداث قطعه اول پروژه احداث آزاد راه کمربندی قم و قم - سلفچگان، راهجرد با مشارکت بخش خصوصی به طول ۳۲ کیلومتر آغاز شده است.

صبوری افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی قم و قرار گرفتن در شاهراه مواصلاتی کشور باید در زمینه اختصاص بودجه برای بهسازی راه‌های مواصلاتی محورهای قم پیگیری‌های لازم اتخاذ شود.

اهداف طرح اقدام ملی مسکن بازآفرینی بافت فرسوده است
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به اهداف اجرای طرح اقدام ملی مسکن، گفت: طرح اقدام ملی مسکن با هدف بازآفرینی بافت فرسوده شهرها کلید خورد و این که ما برای اجرای این طرح از اراضی ملی استفاده کنیم پس چه تفاوتی با مسکن مهر دارد؟ در حالی که بخش عمده‌ای از شهر قم را بافت فرسوده قرار گرفته که در مرکز شهر واقع شده است و سرمایه‌گذاران هم انگیزه‌ای برای بازآفرینی ندارند در حالی که بازآفرینی چهره شهر را متغیر می‌کند.

حجت الاسلام مجتبی ذوالنور افزود: فضای شهری قم با وجود زائرپذیری و صنعت توریسم باید تغییر کند و در حوزه شهرسازی نباید منتظر تأمین زمین آن هم با آن همه امکانات محدود به ویژه در مناطق پردیسان باشیم؛ تغییر باید از دل روستاها و بافت فرسوده اتفاق افتد و چرا باید افرادی که سرمایه هنگفتی دارند از منابع دولتی در دل روستاها استفاده و با تغییر فرهنگ روستاها مشکلاتی را برای استان ایجاد کنند.

فضای شهری قم با وجود زائرپذیری و صنعت توریسم باید تغییر کند و در حوزه شهرسازی نباید منتظر تأمین زمین آن هم با آن همه امکانات محدود به ویژه در مناطق پردیسان باشیم

همچنین در این جلسه کمبود زمین در بخش جعفریه بررسی شد که با توجه به وجود متقاضی زیاد زمین در این بخش، طرح اقدام ملی مسکن در نظر گرفته نشده است و طبق گفته مسئولان راه و شهرسازی با توجه به رایزنی که با مسئولان آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) شده در تأمین زمین این طرح در بخش جعفریه مشکلاتی وجود دارد و دستگاه‌ها برای پیشرفت طرح همکاری خوبی ندارند.

نمایندگان پیگیر سهمیه قم باشند
استاندار قم هم در این جلسه با اشاره به حجم زیاد ترددها در محورهای مواصلاتی استان و موقعیت استراتژیک قم، گفت: در پروژه‌های راه‌سازی باید این نکته قابل توجه باشد که قم در شاهراه مواصلاتی کشور قرار دارد و برای سهمیه قم نمایندگان و دستگاه متولی پیگیری‌های لازم را انجام دهند چرا که استان ما حجم سنگین ترافیک و تردد سنگینی را تحمل می‌کند.

بهرام سرمست افزود: در ارتباط با شهرک سینمایی پیامبر اعظم(ص) که جزو پروژه‌های مهم سینمایی کشور در محور قم است باید نمایندگان نسبت به جذب اعتبار برای راه دسترسی این شهرک پیگیری کنند و این شهرک می‌تواند بار فرهنگی و ارزشی فراوانی برای استان داشته باشد.

اراضی ۵۶۰ هکتاری که به قم نرسید
استاندار قم با اشاره به اجرای طرح اقدام ملی مسکن در قم گفت: باید بازآفرینی بافت فرسوده با همکاری و تعامل شهرداری، راه و شهرسازی و میراث فرهنگی با تجدید نظر اجرا شود که در زمینه طرح اقدام ملی مسکن با توجه به قول‌هایی که وزیر راه و شهرسازی نسبت به واگذاری اراضی ۵۶۰ هکتاری داده بود و در این زمینه بلند پروازی‌هایی شد ولی هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است. دستگاه مرتبط باید برای این واگذاری پیگیری مستمری داشته باشد و باید پاسخگوی متقاضیان این طرح باشیم؛ طرح با توجه به مشکلات مسکن متقاضیان فراوانی دارد و باید پیگیری‌ها روند مناسبی داشته باشد.

کد خبر: ۱۰۵٬۷۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha