۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۶
افزایش دمادم قیمت دم و بازدم؛ اکسیژن به بازار نمی‌رسد
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

افزایش دمادم قیمت دم و بازدم؛ اکسیژن به بازار نمی‌رسد

مشهد- همیشه و هر وقت گزارش گرانی را در پیش رو داشتیم سخن از مرغ و گوشت و روغن بود و فکر نمی‌کردیم که یک روزی برای گرانی دم و بازدم و یا کپسول اکسیژن هم‌دست به قلم شویم و در صف بایستیم!

بازار؛ گروه استان‌ها: کپسول اکسیژن که تا دو سال پیش موضوعیت ویژه آن، حتی به ذهن کسی هم خطور نمی‌کرد، حالا متاع باارزشی است؛ و این واژه، این روزها برای همه مردم و به‌ویژه آن‌هایی که با کرونا درگیر هستند واژه‌ای آشنا و البته نایاب و گران است.

با برخاستن موج جدید کرونا قیمت برخی از کالاها و محصولات مانند همین کپسول اکسیژن و یا هویج در بازار قد علم کرده و خودنمایی می‌کنند.

افزایش تقاضا برای خرید کپسول اکسیژن باعث شده تا برخی از دلالان طبق معمول در سایت های مجازی برای خریدوفروش در بازاری موازی و به نام بازار سیاه‌دست به کارشده و نفس مردم را بگیرند.کپسول‌های اکسیژن که تا دیروز در انبارها خاک می‌خورد و قیمت چندانی نداشت این روزها در ویترین مغازه‌ها باقیمت‌های چندمیلیونی خودنمایی می‌کند.

در بازارچه خبر است؟
برای پرس‌وجو از قیمت کپسول‌های اکسیژن سری به خیابان پاسداران مشهد و بورس فروش کالای طب و تجهیزات پزشکی می‌زنیم.

آن‌قدر کپسول اکسیژن و برخی از لوازم مانند دستگاه مانومتر خریدار و مشتری دارد که به‌محض ورود به یکی از مغازه‌ها انگار که متصدی فروشگاه از چشم ما می‌خواند که به دنبال خرید چه وسیله‌ای آمدیم.

از حسین کرامتی یکی از فروشندگان کالای طب در این خیابان در خصوص داستان کپسول‌های اکسیژن پرس‌وجو می‌کنیم که قیمت‌ها چقدر است و تا چه میزان افزایش داشته و در حال حاضر مردم با مشکلی در این رابطه درگیر هستند؟

وی اشاره‌ای به برخی از کالاهای پشت سرش می‌کند و می‌گوید: معمولاً کپسول‌های ۲ و نیم لیتری البته آن‌هم خارجی مشتری بسیار زیادی دارد.

این فروشنده کالا و تجهیزات طبی به ما می‌گوید: در این رابطه اذعان می‌کند: در حال حاضر کپسول دو و نیم لیتری حدود دو میلیون ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

وی اذعان می‌کند: کپسول‌های بزرگ معمولاً مشتری خانگی ندارد و از قیمت‌های بیشتری هم برخوردار است به‌طور مثال کپسول ۵ لیتری را تا یک‌میلیون و ۶۰۰ هم می‌توان خریداری کرد اما کپسول ۱۰ لیتری ایرانی به همراه «مانومتر» و متعلقات  برای مشتری سه میلیون و ۴۵۰ هزار تومان آب می‌خورد.

https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/09/02/4/87530.jpg

!حسین در ادامه توضیحاتش بیان می‌کند: حال اگر طالب کپسول ۲۰ لیتری باشی باید بری روی قیمت چهار میلیون تومان

وی با قبول اینکه تجهیزات پزشکی خیلی گران شده است و بسیاری از مشتریان ما با شنیدن این قیمت‌ها با نگاهی سرد و مغبون مغازه را ترک می‌کنند، اظهار می‌کند: فقط همین مانومتر خالی بدون کپسول به قیمت ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی اظهار می‌کند: البته تجهیزان پزشکی گران بود اما موج جدید کرونا به قیمت آن افزوده است و بسیاری از مردم هزینه خرید این کپسول‌ها را ندارند.

قیمت هواساز  با موتورسیکلت برابری می‌کند
این فروشنده کالا و تجهیزات پزشکی در خیابان پاسداران مشهد به ما می‌گوید: گرانی کپسول‌های اکسیژن موجب شده تا بسیاری افراد به دلیل ناتوانی در خرید کپسول به کرایه کپسول روی بیاورند که البته چندان هم برای آن‌ها ارزان تمام نمی‌شود و البته بسیار هم نایاب است.

وی در پاسخ به سؤال ما مبنی بر اینکه کرایه این کپسول‌ها روزانه چقدر است می‌گوید: روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ هزار  تومان بسته به تجهیزات و نوع خارجی و ایرانی آن و البته وجدان کرایه دهندگان متفاوت است.

هنگامی‌که از وی سؤال می‌کنیم تهیه دستگاه اکسیژن ساز برای رهایی از خرید و شارژ کپسول چقدر برایمان آب می‌خورد و ی با لبخند ملیحی می‌گوید به قیمت فروش همین خودروی زیر پایت!

حسین به ما اظهار می‌کند: برای خرید دستگاه اکسیژن ساز باید حداقل ۲۰ تا ۴۰ میلیون پرداخت کنید لذا در این شرایط برای قریب به‌اتفاق خانواده‌ها امکان‌پذیر نیست و کمتر شخصی دنبال دستگاه اکسیژن ساز می‌آید.

وی هزینه هر مرتبه شارژ کپسول ۱۰ لیتری را نیز حدود ۶۰ هزار تومان و برای کپسول ۴۰ لیتری حدود ۱۵۰ هزار تومان عنوان می‌کند و به ما می‌گوید: این کپسول‌ها همگی بدون مانومتر هستند و باید آن را جدا خریداری کنید.

وی اظهار می‌کند تا پیش‌ازاین  مانومتر قیمت آن‌ ۴۰۰ هزار تومان بود اما حال قیمت آن به ۷۰۰ هزار تومان رسیده است!

جولان دلالان
مشاهدات خبرنگار بازار نشان می‌دهد در حال حاضر کمبودی برای خرید کپسول‌های میلیونی در بازار نیست و مشکل از زمانی آغاز می‌شود که محتوای آن به اتمام برسد.

قیمت کپسول اکسیژن ۱۰ لیتری ۳۲ هزار و ۷۰۰ تومان و گاز کپسول اکسیژن ۴۰ لیتری ۶۰ هزار و ۶۰۰ تومان مصوب شده است اما این قیمت‌هایی وقتی معنا پیدا می‌کند که با حمل این کپسول‌های سنگین حاضر باشید در صف طویل جایگاه‌های ساز کپسول در صف بایستید.

بسیاری از مردم که طاقت ایستادن صف را ندارند ترجیح می‌دهند تا از دلالان برای پر کردن کپسول‌ها کمک بگیرند و لذا اینجاست که نرخ‌های واقعی پدیدار می‌شود.

مشاهدات ما نشان می‌دهد نرخ مصوب ۳۲ هزارتومانی حالا به ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان در فضای مجازی افزایش‌یافته است و هیچ شخصی حاضر به شارژ کپسول کمتر از قیمت ۱۰۰ هزار تومان نیست.

فضای غیرقابل‌کنترل
رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی و دندانپزشکی مشهد در گفت‌وگو با بازار پیرامون گرانی و کمبود کپسول‌های اکسیژن اظهار می‌کند: متأسفانه در حال حاضر مشکل ما مربوط به بیماری کرونا است که به بسیاری از کمبودها مانند همین کپسول اکسیژن و یا گرانی و ایجاد بازار سیاه دامن زده است.

 مرتضی مقدم به ما می‌گوید: عدم رعایت مردم و افزایش تقاضا برای تهیه و نگهداری کالاهایی مانند کپسول اکسیژن بازار را با مشکل مواجه کرده است.

وی می‌افزاید: وقتی تقاضا زیاد شد بازار کاذب ایجاد می‌کند و همین مسئله باعث می‌شود که یک آمپول ۳۰۰هزار تومان در بازار آزاد تا ۲ میلیون تومان به فروش برسد.

رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی و دندانپزشکی مشهد عنوان می‌کند: البته تمامی کالاهای ارائه‌شده در مراکز مجاز مانند کارخانه‌ها و یا داروخانه‌ها با نرخ مصوب عرضه می‌شود ولی وقتی این کالا به بازار سیاه و دست دلالان می‌رسد و به عبارتی در معرض فروش‌های اینترنتی قرار می‌گیرد دیگر غیرقابل‌کنترل می‌شود.

مقدم می‌افزاید: اگرچه برای پر کردن کپسول شاید باکمی سختی و صف ایستادن روبرو باشیم اما خوشبختانه در تأمین سیلندرهای اکسیژن در حال حاضر کمبودی در بازار وجود ندارد.

وی با اشاره به افزایش قیمت به بازار می‌گوید: موج جدید کرونا و افزایش تقاضا بیشتر به قیمت‌ها دامن زده است و لذا بسیاری از بیماران و خانواده‌های آن را در مضیقه قرار داده است.

رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی،آزمایشگاهی و دندانپزشکی مشهد در خصوص اینکه آیا راهی برای جلوگیری از تشکیل بازار سیاه هست یا خیر نیز می‌گوید: متأسفانه همیشه دلالانی وجود دارند که سعی دارند تا از موقعیت‌های مختلف به نفع خود به سودجویی دست بزنند.

مقدم بیان می‌کند: در حال حاضر شاید عرضه از نیاز بیماران هم بیشتر است و حتی برخی بیمارستان‌ها کپسول‌های خود را برای اجاره در اختیار مردم قراردادند اما بازهم شاهد هستیم که عده‌ای مترصد سوءاستفاده هستند.

این کارشناس کالای طب اذعان می‌کند: علاوه بر این برخی افراد هم بدون اینکه به کرونا مبتلا شده باشند و فقط برای احتیاط بیشتر اقدام به خرید کپسول می‌کنند، ازاین‌رو تمام تقاضاهای خرید کپسول مربوط به بیماران کرونایی نیست.

وی بزرگ‌ترین‌ مشکل این صنف را عدم پرداخت به‌موقع مطالبات مراکز درمانی و کمبود نقدینگی است بالاترین طلب از مراکز  درمانی را همکاران ما دارند .الآن حدود دو سال است که همکاران ما با مراکز درمانی تسویه‌حساب نکردند.

رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی،آزمایشگاهی و دندانپزشکی مشهد گریزی هم به طلب‌های همکاران خود می‌زند و می‌گوید: با این اوضاع طلب همکاران ما از مراکز درمانی به چندین میلیارد میر سد که شرکت‌های بیمه طلب مراکز را پرداخت نکردند که این امر باعث کسری نقدینگی همکاران ما شده است چون در حال حاضر خرید تجهیزات توسط همکاران ما به‌صورت نقدی است.

نظارت بر بازار
هنگامی‌که بحث نظارت و کنترل به میان بیاید بدون شک پای سازمان صمت هم به میان می‌آید بر همین اساس با یکی از کارشناسان مسئول این سازمان پیرامون مشکلات به وجود آمده در خصوص کمبود و یا گرانی و قیمت‌های نجومی کپسول اکسیژن به بحث و گفت‌وگو می‌نشینیم.

بخش علی بیاتی کارشناس مسئول بازرسی سازمان صمت در گفت‌وگو با بازار پیرامون تخلفات صورت گرفته در این زمینه اظهار کرد: با توجه به افزایش تقاضا مصرف برای اکسیژن و همچنین کپسول اکسیژن از ابتدای مردادماه سال جاری معاونت نظارت و بازرسی با تشدید نظارت‌ها تا به امروز تعداد بیش از ۵۳۶ واحد صنفی تجهیزات پزشکی و مراکز تولید اکسیژن در استان را مورد بازرسی قرار داده است.

https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/09/02/4/87529.jpg

وی در این رابطه توضیح داد: در این راستا واحدهای صنفی در خصوص عرضه کپسول‌های ۵، ۱۰ ، ۲۰ ، ۵۰ و۶۰ لیتری و تجهیزات مربوطه شامل مانومتر، مرطوب‌کننده اکسیژن، لوله اکسیژن و ماسک همراه نازل و غیره مورد بازرسی قرارگرفته‌اند.

این کارشناس بازرسی در پاسخ به سؤال ما مبنی بر اینکه چند واحد صنفی متخلف در این راستا شناسایی‌شده است نیز بیان کرد: در این رابطه برای تعداد ۵۲ واحد صنفی پرونده تخلف به علت گران‌فروشی برای کالاهای ذکرشده به ارزش بالغ‌بر ۳۱ میلیارد تنظیم و به اداره کل تعزیرات حکومتی ارسال‌شده است.

قیمت‌گذاری اکسیژن
بخش علی بیاتی کارشناس مسئول بازرسی سازمان صمت در پاسخ به سؤال ما مبنی بر اینکه نرخ‌گذاری در مورد قیمت کپسول و یا تعرفه شارژ کپسول‌ها چگونه است نیز گفت: برای قیمت کپسول اکسیژن قیمت رسمی یا مصوب وجود ندارد ولی درصد سود کپسول هوا که جزو کالای تجهیزات پزشکی قرار دارد توسط هیئت عالی نظارت حداکثر ۱۰ درصد  در سطح خرده‌فروشی و ۳ درصد برای عمده‌فروشی پیش‌بینی‌شده است.

کارشناس بازرسی صمت خراسان هم‌چنین در خصوص قیمت اکسیژن یا شارژ هر کپسول ۱۰ کیلویی در مراکز تولیدی با مالیات ارزش‌افزوده نیز بیان کرد: این تعرفه به میزان ۳۲ هزار و ۷۰۰ تومان و برای کپسول‌های  ۴۰ کیلویی به میزان ۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته‌شده است.

وی هم‌چنین در خصوص این موضوع که برخی افراد در سراچه‌ها و فضای مجازی دست به تبلیغات پیرامون فروش کپسول و یا پر کردن آن باقیمت‌های متناقض و نجومی می‌زنند نیز گفت: فروشگاه‌های اینترنتی که دارای نماد اعتماد الکترونیک (اینماد) هستند و در صورت داشتن مجوز می‌توانند در فضای اینترنتی فعالیت کنند ولی در صورت نداشتن مجوز، فعالیت آن‌ها غیرقانونی است.

بیاتی اذعان کرد: متأسفانه کرونا حجم تقاضا برای دریافت کپسول را افزایش داده و ازآنجاکه این موضوع برای جان بیماران حیاتی است و خانواده‌ها نگران تهیه آن هستند لذا برخی اوقات مشاهده می‌شود که به پیشنهاد بسیاری از دلالان باقیمت‌های خارج از عرف تن داده و مبادرت به خرید می‌کنند و عده‌ای نیز که جان و مال و مردن برای آن‌ها در درجه دوم قرار دارد از این موضوع استفاده کرده و برای خود جیب دوخته‌اند.

وی افزود: ارائه کپسول باقیمتی بالاتر از قیمت مصوب تخلف محسوب می‌شود و شهروندان می‌توانند تخلفات را به سامانه شکایت ۱۲۴ اطلاع دهند.

کد خبر: ۱۰۵٬۶۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha