۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۲
تنها سهم‌های دولتی که از امروز به بعد در بورس عرضه می‌شوند بازار گردانی می‌شوند
عضو شورای عالی بورس به بورس خبر داد؛

تنها سهم‌های دولتی که از امروز به بعد در بورس عرضه می‌شوند بازار گردانی می‌شوند

کاظمی عضو شورای عالی بورس مصوبه شورای عالی بورس را قدم مثبت برای بازار و افزایش قدرت نقدشوندگی سهم‌های دولتی عنوان کرد.

بازار؛ گروه بورس: محمد علی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در جلسه شورای عالی بورس که با حضور وزیر جدید اقتصاد برگزار شده بود، گفته در این نشست مصوب شد، سهامی که در مکانیسم عرضه اولیه توسط دولت در بورس عرضه می‌شود، توسط صندوق توسعه بازار بازارگردانی شود.

قرار است سهم‌های دولتی که از امروز به بعد در بازار عرضه می‌شود تا مدت یک سال توسط صندوق توسعه بازارگردانی شوند

او گفته که صندوق توسعه بازار،  متعهد می‌شود که تا یک سال تعهدات بازارگردانی سهام عرضه اولیه دولت را برعهده بگیرد.

سال گذشته دولت چندین سهم را عرضه کرد که همزمان با ریزش بازار از اواخر مرداد ماه این سهم‌ها ریزش پیدا کردند و سهامداران آن دچار زیانی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد شدند و این موضوع باعث اعتراض بسیاری از سهامداران شد.

پیشتر در جلسه ستاد عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا که در ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ با ریاست آقای روحانی رئیس جمهور وقت برگزار شده بود، قرار بر این شد تا زیان محقق شده آن دسته از خریداران واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق قابل معامله پالایش یکم که واحدهای مذکور را از دولت خریداری کرده‌ و تاکنون به فروش نرسانده‌اند، از طریق اعطای سهام  جبران شود.

اعضای شورای عالی بورس که به تازگی تغییر پیدا کردند با حضور وزیر اقتصادی جدید در جلسه شورای عالی بورس که روز گذشته برگزار شده بود مصوب کردند که صندوق توسعه بازار بازارگردانی سهم‌های دولتی که عرضه می‌شود را انجام دهند.

کاظمی عضو شورای عالی بورس در گفتگو با بازار هدف اصلی این مصوبه را افزایش نقدشوندگی سهم‌های دولتی عنوان کرد و گفت: قرار است سهم‌های دولتی که از امروز به بعد در بازار عرضه می‌شود تا مدت یک سال توسط صندوق توسعه بازارگردانی شوند.

کاظمی با اشاره به دو صندوق حمایت در بازار می‌گوید: صندوق تثبیت متعلق به دولت است و از بودجه دولت تغذیه می‌شود، اما صندوق توسعه متعلق به کارگزاری‌ها، بانک‌ها و ارکان بورس است و از محل کارمزد آن‌ها روزانه پول نقد وارد این صندوق می‌گردد، بنابراین در صندوق توسعه پول وجود دارد،  اما صندوق تثبیت عملا پول در ان نیست.

او گفت: بازارگردان وظیفه دارد سهمی را از قفل شدگی معاملاتی خارج کند، یعنی زمانی که یک سهم صفحه فروش است به اندازه معقول از سهم حمایت کند. یا زمان که سهم صفحه خردی است سهم را عرضه کند.

فقط سهم‌های دولتی که از الان به بعد عرضه می‌شوند بازارگردانی می‌گردد و سهم‌های قبلی شامل این مصوبه نیستند

این عضو شورای عالی بورس اضافه کرد: بازارگردان مکلف می‌باشد که از سهم حمایت کند و ممکن است که در انجام معاملات روزانه ضرر کنند. به عنوان مثال ممکن است سهمی ارزنده نباشد و سهامداران آن به دنبال فروش سهم هستند، بنابراین یک فردی مکلف است که سهم را جمع کند که در این زمان ظاهرا  ضرر می‌کند، یعنی سهم می‌خواهد پایین بیایید و این فرد هر روز مکلف است یک مقدار سهم را جمع کند، بنابراین عمده بازار گردان‌ها در این ریزش‌ها که از ابتدای سال تا خرداد ماه اتفاق افتاد و بازارگردان‌ها هر چقدر که پول داشتند در صف فروش سهم هزینه کردند.

کاظمی گفت: این گونه نیست که بازارگردان‌ها الزاما ضرر کنند بلکه سود هم دارند اما بیشتر در بلند مدت. در کوتاه مدت عملا بازارگردان به کمک و یاری بازار می‌آیند.

او در پاسخ به این سوال که آیا سهم‌های دولتی که تا قبل از این مصوبه در بازار عرضه شده بود، شامل این مصوبه می‌شوند؟ گفت: خیر؛ فقط سهم‌های دولتی که از الان به بعد عرضه می‌شوند بازارگردانی می‌گردد و سهم‌های قبلی شامل این مصوبه نیستند.

افزایش نقدشوندگی سهم‌های دولتی
کاظمی اضافه کرد: زمان بازارگردانی این سهم‌ها توسط صندوق توسعه بازار تنها یکسال است، یعنی بازارگردانی سهم‌های دولتی که از این به بعد در بازار عرضه می‌شود یک ساله می‌باشد.

این عضو شورای عالی بورس هدف این طرح را افزایش نقدشوندگی سهم می‌داند و می‌گوید: این طرح باعث می‌شود، زمانی که مردم  سهم دولتی که خریداری کردند را بفروشند نگران نقدشوندگی سهم نباشند. بنابراین با این طرح علاوه بر افزایش نقدشوندگی، استقبال بیشتری از سهم‌های دولتی صورت می‌گیرد.

او این مصوبه را یک قدم مثبت برای بازار دانست و آن را حمایت گوشه‌ای از حمایت دولت برای نقدینگی سهم خواند.

کاظمی این خبر هم داد که در آینده در مورد حجم مبنا و دامنه نوسان در صورت مطرح شدن شورای عالی مصوب، تصمیم گیری می‌شود.

شاخص کل بورس دیروز بعد از سه روز ریزش سنگین با ۲۴ هزار واحد رشد به میلیون ۵۲۰ هزار واحد رسید و به گفته کارشناسان با جدیت دولت در حمایت از بازار سرمایه و وعده‌های وزیر جدید اقتصادی در آینده شاهد رشد منطقی و متعادل بورس باشیم.

کد خبر: ۱۰۵٬۶۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha