۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۷
آهن اسفنجی گلوگاه زنجیره فولاد

آهن اسفنجی گلوگاه زنجیره فولاد

آهن اسفنجی را می توان گلوگاه زنجیره فولاد تعبیر کرد، چرا که بیشترین کمبود آهن اسفنجی است ویکی از دلایل مهم درخواست انجمن سنگ آهن از وزارت صمت برای آسان سازی صادرات گندله و سنگ آهن نیز همین موضوع است.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، سعید عسگر زاده دبیر کل انجمن سنگ‌ آهن اظهار داشت: آهن اسفنجی را می توان گلوگاه زنجیره فولاد تعبیر کرد، چرا که بیشترین کمبود آهن اسفنجی است یکی از دلایل مهم درخواست انجمن سنگ آهن از وزارت صمت برای آسان سازی صادرات گندله و سنگ آهن نیز همین موضوع است.

شایان ذکر است ظرفیت آهن اسفنجی در کشور حدود ۰.۸ میلیون تن می باشد و تولید واقعی این محصول بالغ بر ۳۲ میلیون در سال ۹۹ بوده است بر اساس این مسئله می توان اظهار داشت تولید کنندگان آهن اسفنجی با نهایت ظرفیت فعالیت کرده اند بر همین اساس است که صادرات محصول در زنجیره آهن و فولاد توجیهی ندارد چراکه به موازنه عرضه و تقاضا جایگاه خود را پیدا خواهد کرد و صادرات ضرورتی ندارد.

ایشان افزود: یکی از عوامل رونق آهن اسفنجی مربوط به قطعی های پیوسته برق است. یک مرحله جلوتر می رویم که در واقع مرحله بعد از آهن سازی به مرحله فولاد سازی می رسیم که دقیقاً به دلیل مسئله محدودیت های برق و خاموشی های مکرر امکان فعال حوزه بسیار ضعیف است این محدودیت ها نگرانی‌های تولید کنندگان آهن اسفنجی را دو چندان خواهد کرد.

ایشان معتقد است بهترین فضا بازار های معاملاتی شفاف می تواند باشد متاسفانه این بازارهای معاملاتی شفاف در حال حاضر در ایران مشاهده نمی شود و تنها جایی که می توان چنین فضایی را رویت کرد بورس کالا می تواند باشد و در عین حال تنها ابزار برای این بخش همین بورس کالا است و ما نیازمندیم که همه عوامل و مدیران و دست اندرکاران این نتیجه را بپذیرند دخالت در معاملات حذف گردد از کاهش و افزایش قیمت های دستوری بپرهیزند تا بدین وسیله شرایط برای کسب و کار تسهیل شود.

البته ما نیازمندیم به جز بورس کالا بازار های شفاف دیگری نیز فعال گردد تا بدینوسیله کالاهای مورد نظر فعالان عرضه گردد. بلاشک با ایجاد چنین فضایی، فضا برای جولان دهی دلالان تنگ تر خواهد شد و پس از آن می توانیم مازاد تولید کشور را به سایر کشورهای همسایه صادر نماییم.

یکی از مسائل مهم در بحث صادرات این است که نیازمندیم که رینگ صادراتی بورس کالا فعال تر عمل کند اما متاسفانه پس از ورود به بازار صادرات مشاهده می‌شود که که فضای شفافی در حوزه صادرات نداریم و امکان تخلف در آن وجود دارد، ما نمی توانیم که همه فعالان حوزه فولاد افراد متعهد و شریفی باشند لذا نیازمندیم که با اعمال مقررات و ابزارهای خاص فضا را برای تخلف مسدود سازیم.

کد خبر: ۱۰۵٬۶۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha