۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
پیش‌ شرط‌ های «جهش تولید» در آذربایجان شرقی/ استفاده از ظرفیت‌ها ضروری است
بازار بررسی می‌کند؛

پیش‌ شرط‌ های «جهش تولید» در آذربایجان شرقی/ استفاده از ظرفیت‌ها ضروری است

تبریز- امسال در حالی سال «جهش تولید» توسط مقام معظم رهبری نامگذاری شده است که نیاز است برای تحقق شعار سال مجلس و دولت برنامه های مختلفی برای حمایت از تولیدکنندگان تدوین و اجرا کنند.

خبرگزاری بازار، گروه استان ها- محمدرضا علی اشرفی؛ از سال ۱۳۹۰ توجه مقام معظم رهبری (ره) به حوزه اقتصاد افزون شد، بر همین اساس نام گذاری سال‌ها که از سوی ایشان صورت می‌گیرد رنگ و بوی اقتصادی به خود گرفت.

افزایش تولید یکی موضوعات مهم در جهت گیری‌های اعلامی از سوی مقام معظم رهبری (ره) در طول سال‌های دهه اخیر بوده و ایشان در آخرین اقدام سال ۱۳۹۹ را سال جهش تولید نامیدند که مهم‌ترین ویژگی آن ایجاد تغییر محسوس در زندگی مردم است. شعاری که تحقق آن کشور را به سمت توسعه و پیشرفت سوق می‌دهد.

طی سال‌های اخیر در سایه این جهت گیری ها و با وجود تحریم‌های ظالمانه و مشکلات اقتصادی پیش رو گام‌های خوبی در زمینه رونق تولید و اقتصاد کشور برداشته شده است.

البته نیاز است مسئولان با اتحاد و همدلی در کنار همراهی مردم سیاست‌های ترسیم شده را سرلوحه کار خود قرار دهند که در این صورت می‌توان شاهد تحقق جهش تولید در سال ۹۹ بود

بدون شک یکی از ملزومات تحقق شعار جهش تولید، حمایت از تولید کنندگان در سطح کلان و استانی است و در این خصوص نگاه به ظرفیت های صنعتی، اقتصادی و تولیدی و استفاده از پتانسیل های موجود در شهرهای مختلف کشور ضروری خواهد بود.

فعالیت۵۶ شهرک و ناحیه صنعتی در آذربایجان شرقی

برای تحقق شعار سال باید به ظرفیت های صنعتی و تولیدی در استان توجه ویژه ای داشت. پیشرفت در سطح کلان در یک مجموعه با توسعه زیرمجموعه ها امکان پذیر است.

در این خصوص آذربایجان شرقی یکی از استان های دارای ظرفیت های بالای معدنی، اقتصادی، صنعتی و تولیدی است که نیاز است تا در سال جدید در جهت جهش تولید این پتانسیل ها گام های بزرگی برداشت.

فعالیت۵۶ شهرک و ناحیه صنعتی در آذربایجان شرقی و بیش از ۴۸ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ دارای کد تامین اجتماعی در این استان بیانگر ظرفیت های بالای آن است.

ضرورت ایجاد فرصت های شغلی در سال جهش تولید

وجود ۳۹ شهرک صنعتی و ۱۷ ناحیه صنعتی در این استان توجه به صنایع و واحدهای تولیدی را دوچندان ضروری می کند. با وجود این امکانات و زیرساخت ها در آذربایجان شرقی باید از سرمایه گذاران استقبال کرده و زمینه را برای اشتغال فراهم کرد.

ایجاد فرصت های شغلی در سال جهش تولید یکی دیگر از ملزومات است. جهش تولید زمانی محقق می شود که واحدهای تولیدی چند شیفته و با کارگران و نیروهای انسانی کاربلد، بادانش و با انگیزه مشغول تولید باشند.

وجود ۱۵۰ هزار بیکار در آذربایجان شرقی

با اینکه آذربایجان شرقی دارای ظرفیت های بزرگ و بیشمار در عرصه های مختلف است ولی این استان بیش از ۱۵۰ هزار بیکار دارد و ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی این استان ضروری است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: این استان بزرگ صنعتی و اقتصادی نزدیک به چهار میلیون نفر جمیت دارد که از این تعداد یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر جزو جمعیت فعال استان به شمار می‌روند.

نیاز است تا زمینه اشتغال جوانان و بیکاران در سال جهش تولید در استان فراهم شود

وی ادامه می دهد: بیش از ۳۹.۴ درصد شاغلین ما در بخش صنعت، ۱۹.۷ درصد در بخش کشاورزی و ۴۰.۸ درصد در بخش خدمات مشغول به کار هستند.

حسینی می گوید: تحقق این امر و ایجاد فرصت های شغلی جدید در استان نیازمند حمایت از سرمایه گذاران و فراهم کردن امکانات و بسترهای لازم است.

ضرورت برنامه ریزی برای جهش تولید در صنایع و واحدهای تولیدی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص پیش شرط های تحقق شعار به خبرنگار بازار می گوید: باید همه واحدهای تولیدی، مسئولان و مردم برای تحقق هدف امسال تلاش کنند.

محمدحسین فرهنگی می افزاید: آذربایجان شرقی ظرفیت های بزرگی دارد که می تواند برای تحقق شعار جهش تولید در سال جاری حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.

این نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو بر ضرورت برنامه ریزی برای جهش تولید در صنایع و واحدهای تولیدی تاکید می کند و می گوید: فرهنگ سازی در کنار برنامه ریزی نیز مهم است.

برای تحقق شعار سال باید نگاه ویژه ای به تولیدات داخلی داشته باشیم، در این خصوص باید مدیران واحدهای تولیدی کیفیت تولیدات خود را ارتقا دهند و همچنین مردم نیز برای استفاده از این تولیدات ملی ترغیب شوند

فرهنگی می افزاید: در راستای اتکا به تولید داخلی باید فرهنگ سازی شود چراکه جهش در تولید داخلی و اقتصاد با مصرف کالاهای تولید داخل و عدم وابستگی به خارج محقق می شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی می گوید: عملیاتی کردن جهش در تولید ضروری است، اگر جهش تولید محقق شود شاهد رشد و شکوفایی بیش از پیش اقتصاد کشورمان خواهیم بود.

انتقاد از عملکرد دولت در عرصه اقتصادی کشور

دیگر نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در خصوص تحقق شعار سال به خبرنگار بازار می گوید: جهش تولید باعث شکوفایی اقتصاد کشور می شود و باید تمامی وزارت خانه ها و مدیران برای تحقق این شعار تلاش کنند و برنامه ریزی های لازم را انجام دهند.

احمد علیرضا بیگی با انتقاد از عملکرد دولت در عرصه اقتصادی کشور می گوید: دولت رقیب تولید کننده است و با این رویه نمی توان شعار سال را تحقق کرد. نباید دولت در عرصه اقتصادی یکه‌تاز باشد و باید به بخش خصوصی نیز میدان داد.

 مجلس باید دولت را وادار کند از عرصه رقابت اقتصادی خارج شود

بیگی می افزاید: باید این امکان فراهم آید که بازیگران اقتصادی بر مبنای سود و زیان رفتارهای خود را تنظیم کنند و از رانت پرهیز شود.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه حل مشکل گرانی و اشتغال جوانان در گرو تحقق شعار جهش تولید است، می گوید: امیدوارم در سال جدید که متاسفانه با چالش ویروس کرونا روبه رو هستیم شاهد رشد اشتغال خانگی، کسب و کارهای خرد و روستایی و عرضه ارزان انرژی و مردمی شدن اقتصاد باشیم.

«جهش تولید» با حمایت از تولیدکننده محقق می‌شود

یکی از فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار بازار می گوید: «جهش تولید» با حمایت از تولیدکننده محقق می‌شود.

افشین فردزاده می گوید: مؤلفه‌های متعددی بر رشد اقتصاد و خودکفایی اقتصادی تأثیرگذار است که بدون شک مهم‌ترین آن تولید است که در آخرین سال از دهه ۹۰، شاه کلید رونق اقتصادی است.

علی‌رغم وجود مشکلات زیاد در کشور وضیعت استان تقریبا مناسب بوده و تلاش مسئولان این است که امنیت و آرامش را در استان فراهم کنند

این مدیر واحد تولیدی در تبریز ادامه می دهد: اگر از تولید کننده حمایت شود سرمایه گذاری افزایش یافته و شاهد افزایش اشتغال و رونق اقتصادی خواهیم بود.

حمایت از بازار سرمایه، اصلاح بانک ها، ایجاد فضای رقابتی، رفع موانع تولید، ثبات نظارت دقیق بر قوانین، بهبود محیط کسب و کار و امنیت سرمایه‌گذاری از دیگر ضرورت های جهش تولید است.

کد خبر: ۱۰٬۵۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha