۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
ضربه کاری کرونا به بازارهای  نوروزی/کالاهای مورد نیاز مردم تامین شده است

ضربه کاری کرونا به بازارهای  نوروزی/کالاهای مورد نیاز مردم تامین شده است

قزوین- در حالی که شیوع بیماری کرونا، توصیه به ماندن در منزل و تعطیلی رفت و آمدها خبر از کاهش احتمالی تقاضا در میوه، آجیل و ملزومات شب عید در کشور داشت، مسئولین در تدارک تامین نیازهای بهداشتی، ضدعفونی و کالاهای اساسی مردم بودند تا بازارها خالی از ارزاق نباشد.

مریم کشاورز مسعودیان؛ خبرگزاری بازار- نوروز ۹۹ را شاید بتوان یکی از متفاوت ترین نوروزهای قرن ۳۰۰ دانست، نوروزی که با ورود یک میهمان ناخوانده، بساط میهمانی و دیده بوسی های شب عید را برچید و با تهدید بزرگ سلامتی بشریت روزهای همراه با دلنگرانی، آشفتگی و هراس برای مردم ایران رقم زد.

از ورود ویروس کرونا به کشور تا درگیر کردن برخی از شهرها و در نهایت رسیدن به راهکار قرنطینه خانگی تنها چند هفته زمان سپری شد، چند هفته ای که شاید به دلیل نزدیکی به ایام نوروز، بی توجهی مردم و عدم آمادگی کافی برای مقابله با این ویروس به بحرانی برای کشور و سراسر جهان تبدیل شد.

وقتی اقتصاد تحت تاثیر کرونا قرار گرفت

شاید حتی کسی تصور نمی کرد به این راحتی و با شیوع یک بیماری اقتصاد کشور و حتی دنیا تحت تاثیر قرار گیرد، اما کرونا نشان داد که اعتماد بی اندازه به بنیان های ناپایدار اقتصاد میتواند چه خسارات سنگینی با خود به همراه داشته باشد.

کوید ۱۹ در اولین قدم در ایران به تعطیلی مراکز تفریحی نظیر سینما و باغ وحش و بازیگاه ها انجامید، پس از آن نوبت به تالارهای عروسی و برگزاری مجالس و در قدم بعدی تعطیلی بازارها را ایجاد کرد. بازارهایی که پیش از این گمان میشد به دلیل نزدیکی به ایام نوروز با رعایت نکات بهداشتی خواهند توانست به فعالیت روزمره خود ادامه دهند.

به هر حال با همه خساراتی که این مهمان ناخوانده به بازارهای شب عید وارد کرد، مسئله تامین نیازهای روزمره مردم از میوه و سبزیجات تا گوشت و مرغ به یک چالش تبدیل شد.

در این حین مسئولین استانی در مصاحبه های گوناگون با رسانه ها از تامین همه نیازهای استان خبر داده و بیان کردند: «مردم نگران نباشند».

منوچهر حبیبی معاون سیاسی و امنیتی استانداری قزوین

مردم نگران کالاهای اساسی و ارزاق نباشند

در پی نگرانی ها و تنش های ایجاد شده در جامعه و اما و اگرهای فراوان در خصوص کمبود کالاهای اساسی و ارزاق مورد نیاز مردم منوچهر حبیبی معاون سیاسی و امنیتی استانداری قزوین به خبرنگار بازار گفت: مردم نگران تامین کالاهای اساسی نباشند.

وی افزود: هماهنگی ها برای فعالیت چند برابر واحدهای تولیدی و تامین ارزاق عمومی و کالاهای مورد نیاز مردم صورت گرفته است و اجازه نمیدهیم مردم کمبودی در این زمینه احساس کنند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین عنوان کرد: در این ایام نیازهای عمده بازار نظیر شوینده ها، مواد ضدعفونی، ماسک و مواد خوراکی به بیشترین شکل ممکن و در یک فوریت زمانی کوتاه تولید و در اخیتار مردم در بازارها قرار گفت.

حبیبی گفت: تولیدات با سرعت، کیفیت و کمیت بالا در حال آماده سازی است و با همراهی شبکه توزیع و حمل و نقل در بازه زمانی کوتاهی در بازارهای استان در اختیار مردم قرار میگیرد.

وی همچنین ادامه داد: در این مدت اجازه ندادیم مردم نگرانی در این زمینه داشته باشند و به مشکلی در تامین کالاهای اسیاسی مردم نداریم.

کنترل شدید قیمت در بازارها/ اجازه سوء استفاده نمیدهیم

سعید نبیل رئیس سازمان صنعت؛ معدن و تجارت استان قزوین نیز در این خصوص بیان کرد: با تشدید نظارت های صنفی در این ایام تلاش کردیم تا اجازه سوء استفاده از این شرایط را با کسی ندهیم و قطعا حقوق مردم در این خصوص با دقت حفظ می شود.

وی بیان کرد: تاکنون بیش از ۱۰۰ فقره گشت مشترک با همکاری دستگاه‌های اجرایی استان قزوین در سطح صنوف استان صورت گرفته است.

وی همچنین عنوان کرد: در این ایام نزدیک به ۸ هزار فقره بازرسی از صنوف مختلف انجام شده است و ۱۶ واحد متخلف به دلیل گران فروشی، عدم درج قیمت و احتکار محلول ضدعفونی کننده و ماسک شناسایی و با آن ها برخورد شد.

رئیس سازمان صمت استان قزوین عنوان کرد: در این مدت تشدید نظارت بر فعالیت رستوران ها، کافی شاپ ها و مکان های عرضه مواد خوراکی از مهم ترین اولویت ها بوده است و تلاش شده تا زمینه سوء استفاده از این شرایط  ایجاد نشود.

بازار قزوین

با متخلفین شوخی نداریم

محمدی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قزوین نیز در جمع مسئولین استانی در این خصوص بیان کرد: سال گذشته در قزوین بیش از ۸ هزار پرونده تخلف در سازمان تعزیرات حکومتی استان قزوین تشکیل شد که ۷ هزار و ۷۰۰ مورد آن در خصوص کالا و خدمات بوده است.

وی بیان کرد: در این مدت با شیوع بیماری کرونا زمینه سوء استفاده برای برخی از افراد فراهم شد که در کوتاه ترین زمان ممکن این تخلف شناسایی و با متخلفین برخورد جدی صورت گرفت.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قزوین عنوان کرد: گران فروشی، عدم همخوانی موجودی انبار و فاکتورها، کم فروشی و عدم درج قیمت از مهم ترین تخلفات در این ایام بوده است که بدون کوچکترین ترحمی با متخلفین برخورد کردیم.

محمدی عنوان کرد:با شرایط ایجاد شده در کشور نیز نظارت های نوروزی در استان تشدید و با قدت و جدیت بیشتری بر وضعیت بازارها نظارت میکنیم.

قیمت ها به حالت اولیه خود بازگشتند

اما با همه این نظارت ها با شیوع این بیماری و افزایش شایعات در خصوص تاثیرگذاری برخی از مواد غذایی افزایش یکباره قیمت در این خصوص موجب آشفتگی در بازار و کمبود برخی از محصولات نظیر سیر و پیاز شد.

و حالا بعد از گذشت تقریبا ۲۰ روز از شروع این هیاهوی تازه معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت از آرام شدن اوضاع خبر میدهد.

علی اکبر کبیری معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت استان قزوین نیز در این خصوص به خبرنگار بازار بیان کرد: با شیوع  بیماری کرونا و افزایش شایعات در خصوص روشهای پیشگیری و درمان شاهد افزایش یکباره قیمت در برخی از محصولات نظیر سیر، پیاز، زنجفیل و برخی از موارد غذایی بودیم که در کوتاه ترین زمان ممکن به این مسئله رسیدگی شد.

وی گفت: شوک یکباره تقاضا مهم ترین علت این افزایش ناگهانی قیمت بود که با هماهنگی و مدیریت در تهیه و تزریق به بازار خوشبختانه امروز قیمت ها به حالت اولیه خود بازگشته و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

کد خبر: ۱۰٬۵۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha