۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
دولت «دست به وام» در حمایت از تولید ناکام بود
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

دولت «دست به وام» در حمایت از تولید ناکام بود

سمنان- طباطبایی، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت «دست به وام» در حمایت از تولید ناکام بود، گفت: سیاست‌های حمایت از تولید داخلی به دلیل تکیه زیاد از حد بر وام و تسهیلات بانکی ناموفق بود.

سید رضا طباطبایی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه دولت‌ها در سال‌های اخیر هر کدام راه‌های خودشان را برای حمایت از تولید و همچنین رونق آن در کنار تحقق شعار سال که تهیه یک دهه اخیر بیشتر حول محور اقتصاد بوده به کار بستند، تاکید کرد: از جمله مهمترین اقدامات می‌توان به رویه دولت دوازدهم در خصوص تولید اشاره کرد که ظاهراً همه چیز آن بر مدار وام تعیین شده بود.

وی افزود: دولت دوازدهم از بین راه‌های مختلف رونق تولید و اشتغال تزریق تسهیلات و نقدینگی را برگزید و این موضوع مشکلات واحدهای تولیدی را بیشتر نیز کرد چرا که دولت به شکل تک بعدی فقط به نقدینگی و پرداخت وام نگاه ویژه داشت.

نادیده گرفتن عوامل دیگر
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: این شرایط در حالی رقم خورد که مشکلات تولید چندین محور دیگر مانند بازار فروش افزایش قیمت تمام شده تولید فرسودگی ماشین آلات فقدان کارگر ماهر مسائل تأمین اجتماعی بیمه مالیات و غیره بود که در دولت دوازدهم به آنها توجه خاصی نشد.

دولت دوازدهم از بین راه‌های مختلف رونق تولید و اشتغال تزریق تسهیلات و نقدینگی را برگزید و این موضوع مشکلات واحدهای تولیدی را بیشتر نیز کرد

طباطبایی افزود: نگاهی به مصوبات ۲۵۰ جلسه ستاد رونق تولید استان سمنان نشان می‌دهد بخش اعظم مسابقات مصوبات به اعطای تسهیلات و تزریق نقدینگی اختصاص یافته و بخش کوچکی از آن به مسائلی مانند مالیات بازار فروش موضوعات کارگری و غیره اشاره می‌کند و این امر سبب شد تا تولیدی به صورت کامل تحت پوشش قرار نگیرد و به خصوص فقدان بازار فروش فرسودگی ماشین آلات افزایش بهای نهایی محصول تولیدی و … توانست کمر تولیدکنندگان را زیر بار مشکلات خم کند.

وی گفت: وقتی صرفاً نگاه دولت تسهیلات محور باشند با پدیده ای روبرو هستیم که واحدهای تولیدی مشکل دار به واحدهای تولیدی مشکل دار بدهکار به بانک تبدیل می شود به عبارت دیگر مشکلات واحد های تولیدی نه تنها رفع نمی شود بلکه تشدید نیز می شود و در نهایت شاهد خواهیم بود که این واحد ها رو به افول و تعطیلی می روند. از سوی دیگر بانک بر حسب تکلیف وام می دهد نه اعتقاد و مشارکت لذا به دنبال منافع خودش است در نتیجه نمی توان چندان هم به تعامل بانک ها به نفع تولید خوش بین بود چرا که فعالیت بانک ها بیشتر به بنگاه داری کمک می کند.

مشکلات احصا می شدند
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت به جای وام باید مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی را احصا و برای تک تک آنها برنامه عملیاتی و مدون جداگانه ای تدوین می‌کرد، گفت: دولت دوازدهم برای تمام واحدهای تولیدی نسخه‌ای یکسان به نام بهین یاب پیچید در حالی که علائم و نوع ویروس و بیماری که هر واحد تولیدی به آن گرفتار شده بود شرایط خاص خود را داشت.

دولت به جای وام باید مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی را احصا و برای تک تک آنها برنامه عملیاتی و مدون جداگانه ای تدوین می‌کرد

طباطبایی افزود: برای مثال دولت نتوانست در زمینه بازار و عدم واردات کالاها و محصولات تولیدی به خوبی عمل کند در همین استان سمنان بهترین حبوبات کشور در کالپوش کشت می‌شود اما ۸۰ درصدشان توسط دلالان خریداری می‌شوند و کشاورز سودی نمی‌کند از سوی دیگر مسئول اتحادیه بنکداری می‌گوید: ۷۰ درصد حبوبات مصرفی در داخل کشور وارداتی است به طوری که ما از کشورهای اتیوپی و استرالیا نخود، عدس از کانادا و انواع لوبیا از قزاقستان، ازبکستان و چین واردات حبوبات انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه واردات هم کمر تولید را می شکند و هم نوسان قیمت فراوان دارد چرا که نرخ آن بر حسب تلاطم دلار بالا و پایین می‌رود، گفت: در همین مورد بنشن و حبوبات شاهد هستیم با توجه به اینکه ۷۰ درصد حبوبات مورد نیاز کشور وارداتی است، نوسان نرخ دلار در هفته‌های گذشته مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت حبوبات طی روزهای اخیر است در حالی که می‌توان از تولیدات داخلی حمایت کرد و قیمت را هم پایین نگه داشت اما دولت دوازدهم برنامه‌ای برای این امر نداشت باید دید دولت سیزدهم چه خواهد کرد.

کد خبر: ۱۰۵٬۳۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha