۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
کاربردهای تسمه نقاله در صنایع گوناگون

کاربردهای تسمه نقاله در صنایع گوناگون

ساختار لاستیکی پوشش بالایی نوار نقاله بستگی به نوع استفاده از آن مانند مقاوم بودن در برابر ساییدگی، حرارت، روغن و ... می‌باشد.

به گزارش بازار، قطعاً برای بسیاری از افراد پیش آمده است که برای خرید ملزومات خانگی خود به فروشگاه‌های زنجیره‌ای مراجعه کرده‌اند. پس از آن که وسایل خود را انتخاب کردند، هنگام تحویل به صندوق، آن را بر روی نواری پهن و اغلب مشکی رنگ قرار داده تا صندوق‌دار با حرکت دادن اتوماتیکی آن، وسایل را نزدیک خود بکشاند. این سیستم انتقال وسایل و حمل وسایل تسمه نقاله نامیده می‌شود. در فرودگاه‌ها نیز پس از آن که مسافران از هواپیما پیاده شدند، چمدان و وسایل خود را از روی نوار مدور بزرگی به نام تسمه نقاله عبور می‌دهند.

موارد عنوان شده مثال‌های عینی ساده‌ای هستند که تقریباً بسیاری از افراد یا با آن کار کرده‌اند یا کم و بیش آن را مشاهده کرده‌اند. تسمه نقاله که از آن به نام نوار نقاله نیز نام می‌برند از مهم‌ترین کاربردهایی که دارد سهولت و آسانی انتقال اجسام و وسایل از مکانی به مکان دیگر است و این انتقال آسان سرعت بالایی داشته و از رسیدن آسیب‌های احتمالی به وسایل جلوگیری می‌شود. در حالت کلی به نواری لاستیکی که وسایل حمل شونده بر روی آن قرار می‌گیرد نوار یا تسمه نقاله گفته می‌شود. هدف ما از این نوشتار این است که با معرفی نوار نقاله، کاربردهای آن را در صنایع مختلف بررسی نماییم تا بیشتر در مورد کارآیی مثبت آن آشنا شویم.

اجزای تشکیل دهنده تسمه نقاله

ساختار نوار نقاله لاستیکی از سه بخش منجید، پوشش لاستیکی بالا و پوشش لاستیکی پایین تشکیل شده است. منجید بدنه اصلی تسمه نقاله می‌باشد و معمولاً از یک یا چند لایه که با پوشش‌های لاستیکی احاطه شده‌اند تشکیل گردیده است. توجه و انتخاب جنس لایه‌های منجید اهمیت زیادی دارد. زیرا می‌بایستی در مقابل نیروهای کششی طولی و عرضی وارد شده به آن مقاومت بالایی داشته باشد. برای انتخاب محلی که قرار است تسمه در آنجا نصب و مورد استفاده قرار بگیرد باید دقت کرد که رطوبت محیط به منجید سرایت نکند زیرا رطوبت به مرور زمان بر نیروهای کششی آن تأثیر گذاشته و کارآیی مطلوب را از آن خواهد گرفت.

ساختار لاستیکی پوشش بالایی نوار نقاله بستگی به نوع استفاده از آن مانند مقاوم بودن در برابر ساییدگی، حرارت، روغن و ... می‌باشد. مقاومت در برابر ضربات دینامیکی و یا خراش‌های احتمالی ناشی از اجسام حمل شونده بر روی نوار از خصوصیات لایه پوششی بالایی باید باشد. از طرفی، لایه پوششی پایینی چون با ابزار و قطعات موتوری، چرخشی و انتقالی دستگاه درگیر است، محافظ منجید در برابر هر گونه خوردگی توسط این قطعات می‌باشد.

انواع تسمه نقاله

امروزه استفاده از نوار نقاله به‌ جهت سهولت در اجرای کار و سرعت بالایی که دارد در بسیاری از بخش‌های صنایع کاربرد داشته و مورد استقبال قرار گرفته است. کاهش نیروی انسانی درگیر و جابجایی و انتقال حجم بالایی از وسایل در مدت زمان کمتری، از دلایل محبوبیت استفاده از تسمه نقاله است. انواع مختلف تسمه با توجه به نوع کارآیی در صنایع گوناگون در ابعاد کوچک و بزرگ و همچنین با مقاومت‌های کمتر یا بیشتر تهیه و بکار می‌رود که نمونه‌هایی از آن در زیر شرح داده خواهد شد.

کاربردهای تسمه نقاله در صنایع گوناگون

نوار نقاله لاستیکی: به علت توانایی کشش و مقاومت بالایی که در ترکیبات سازنده آن وجود دارد برای استفاده در معدن برای انتقال کلوخ و پوکه‌های معدنی و ... کاربرد دارد. همچنین از این نوع نوار بدلیل نداشتن بو و طعم در صنایع غذایی و بهداشتی نیز استفاده می‌نمایند.

نقاله pvc: خصوصیت بارز این نوار، بهداشتی بودن و سازگاری داشتن با انواع مواد غذایی و دارویی است که برای استفاده در صنایع غذایی و دارویی بسیار مفید می‌باشد. خصوصیات مهم آن کارآیی در دماهای مختلف، مقاومت در برابر سایش و اسید می‌باشد که علت پرمصرف بودن این نوار محسوب می‌شود.

تسمه نقاله‌ای پارچه‌ای: شبیه نوار نقاله‌ای pvc می‌باشد؛ با این تفاوت که لایه بالایی آن از پلی استر یا کتان تشکیل شده است. این نوار نیز به‌ جهت سازگاری با مواد بهداشتی و غذایی و دارویی، مصارف بالایی دارد.

نوار نقاله‌ای مدولار: در تولید این نوار قطعات قابل مونتاژ به صورت جداگانه لحاظ شده است که در مواقع لازم، امکان تعمیر و یا تعویض قطعات میسر باشد.

تسمه نقاله برزنتی: لایه‌های تشکیل دهنده این نوار از برزنت بوده و با توجه به ضخامت و عرض آن، تعداد لایه‌ها متفاوت می‌باشد. نوار نقاله برزنتی بیشتر در صنایع مختلف غذایی و صنعتی کاربرد دارد.

صنایع استفاده کننده از تسمه نقاله

برخی از مزایایی که برای تسمه نقاله عنوان شد باعث شده است که کاربرد آن در صنایع مختلف استقبال بالایی داشته باشد. به همین دلیل انواع مختلف نوار نقاله با توجه به کاربردی که از نظر میزان مقاومت و کشش و مقدار حجمی که بایستی تحمل نماید تولید و به صنایع عرضه شده است. در معدن برای جابجایی مواد خروجی از دستگاه‌ها و همچنین انتقال شن و ماسه کاربرد دارد. اندازه بزرگ این نوع تسمه نقاله برای انتقال حجم زیادی از مواد معدنی برای مسافت طولانی، کمک زیادی به این صنعت نموده است.

انوع دیگری از تسمه نقاله در کارخانجات سنگ‌آهن و مس، کارگاه‌های بزرگ و کوچک، فروشگاه‌های مختلف و همچنین خطوط تولید و بسته‌بندی کالاها مورد استفاده قرار می‌گیرند که هر کدام متناسب با نوع کاری که انجام می‌دهند، خصوصیات مقاومتی متفاوتی دارند.

خرید تسمه نقاله

کاربردهای تسمه نقاله در صنایع گوناگون

از بخش‌های مهمی که در تهیه هر وسیله‌ای اهیمت دارد، خرید آن از فروشگاه‌های عرضه معتبر می‌باشد. زیرا خرید از مراکز فروش معتبر، ضمن تضمین اصالت کالای باکیفیت، شامل پشتیبانی و خدمات پس از فروش نیز می‌شود. در این میان فروشگاه تخصصی تسمه‌های صنعتی باندو که سابقه فعالیت تهیه و فروش انواع مختلف تسمه و نوار نقاله را دارد، یکی از فروشگاه‌های معتبر در این حوزه می‌باشد. نیازسنجی حاصل از تجربه بالای کارشناسان این فروشگاه که در تهیه تسمه‌های مورد نیاز صورت گرفته است، توانایی رفع نیاز بازار و صنایع مختلف را دارد. لذا با ارائه انوع نوار نقاله در ابعاد بزرگ و کوچک و با مقاومت‌های مختلف جهت کاربری‌های مورد نظر، کمک بزرگی در رفع مشکلات صنایع نموده است.

از جمله محصولات بازرگانی تسمه نقاله باندو می‌توان به تسمه برزنتی، pvc، لاستیکی، آجدار v، انتقال نیرو، گریپدار، تسمه۲های پروانه و غلطک و ... اشاره کرد. علاوه بر آن این فروشگاه به عرضه‌ی محصولات جانبی تسمه نقاله از جمله رولیک و غلطک، بست نوار نقاله، بست اتصال تسمه نقاله، سوپر اسکرو اتصال نوار، قاشقک، چسب و وصله آپارات و انواع کفپوش‌ها می‌پرازد. کارشناسان فروش فروشگاه تسمه باندو ضمن ارائه محصولات باکیفیت، مشاوره و راهنمایی‌های لازم را نیز در هنگام خرید به مشتری و خریدار عرضه می‌نمایند تا برابر کاری که در نظر دارند، نوار نقاله متناسب را انتخاب نموده و از خدمات پس از فروش و پشتیبانی‌های لازم بهره‌مند گردند.

کد خبر: ۱۰۵٬۳۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha