۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
۲دلیل مهم اصلاح بازار سرمایه| آیا بازار دچار ریزش شده است؟
گفتگوی «بازار» با یک کارشناس بازار مالی؛

۲دلیل مهم اصلاح بازار سرمایه| آیا بازار دچار ریزش شده است؟

شاه منصوری کارشناس مالی دلیل اصلاح بازار را رسیدن به نقطه مقاومت یک میلیون و ۵۳۰ هزار واحد و کاهش نرخ دلار می‌داند.

بازار؛ گروه بورس: شاخص کل بورس تهران امروز با ریزش نزدیک به ۲۷ هزار واحدی به ۱میلیون ۴۹۶ هزار واحد رسید، شاخصی که در ماه اخیر به صورت نوسانی خود را از ۱میلیون ۱۵۰ هزار واحد به ۱میلیون ۵۵۰ هزار واحد رساند در سه روز گذشته هم زمان با ریزش قیمت دلار ریزش پیدا کرده و الان بر روی عدد ۱میلیون ۴۹۶ هزار واحد قرار گرفته است که دکتر اسفندیار شاه منصوری کارشناس بازار مالی ریزش قیمت دلار و رسیدن به یک مقاومت سخت را دلیل ریزش بازار می‌داند.

 با این دو ریزش پشت سر هم نرخ دلار، این احتمال در سهامداران وجود دارد که دلار ریزش بیشتری پیدا خواهد کرد و تا مرز ۲۳ هزار تومان که از نظر تکنیکال و  هم دامنه نرخ دلار ۲۳ هزار تومان است، برسد

قیمت دلار در طول چند روز اخیر نزدیک به ۲ هزار تومان بالا رفته بود که روز گذشته آقای رئیسی رئیس جمهور دولت سیزدهم دستور کنترل نرخ ارز را صادر کرد که  در سه روز گذشته کمی قیمت دلار کاهش پیدا کرد.

شاه منصوری در گفتگوی که با بازار داشت گفته که بازار سرمایه به شدت در ترس و هراس قرار دارد و به کوچکترین اتفاق واکنش نشان می‌دهد به همین دلیل است که با ریزش دلار به سرعت بازار حالت منفی به خود گرفت.

او می‌گوید:  شاخص کل در حال نزدیک شدن به مقاومت ۱میلیون ۶۰۰ هزار واحد است که برخی از کارشناسان مقاومت را روی عدد ۱میلیون ۶۳۰ هزار واحد عنوان کردند به هر حال هر چقدر که به این نقطه نزدیک‌تر می‌شویم واکنش بازار سریعتر می‌شود بنابراین طبیعی است که در این نقطه ما دچار یک ریزش باشیم. همچنین مسئله بعدی که روی شاخص کل تاثیر گذاشت،  ریزشی  بوده که در دو روز اخیر در قیمت دلار رخ داد، بنابراین با این دو ریزش پشت سر هم نرخ دلار، این احتمال در سهامداران وجود دارد که دلار ریزش بیشتری پیدا خواهد کرد و تا مرز ۲۳ هزار تومان که از نظر تکنیکال و  هم دامنه نرخ دلار ۲۳ هزار تومان است، برسد.

این کارشناس گفت: بازار به اندازه کافی بیم و هراس دارد و مشاهده می‌کنید که با یک بهانه بازار دچار ریزش یا رشد می‌شود، در این وضعیت  هر چقدر هم عوامل بنیادی تعیین کننده بسیاری از سهم‌ها در بازار وجود داشته باشد اما ترس و ابهام و مواردی از این دست که در بازار به اندازه کافی وجود دارد می‌تواند بازار را یک دست قرمز کند.

تکرار سال ۹۲ و ۹۳ برای قرن جدید
شاه منصوری شرایط الان بازار سرمایه را به سال ۹۲ و ۹۳ تشبیه کرد و گفت: بازار حدود دو ماه است که روند رو به بالای را نشان می‌دهد و الان به یک مقاومت سخت برخورد کرده، بنابراین مدتی در موقعیتش درجا می‌زند.  تحلیل این است که روند کنونی بازار شبیه سال‌های ۹۲ و ۹۳ را است.

در سال ۹۲ و ۹۳ زمانی که دولت یازدهم روی کار آمد، شاخص کل مدتی بر روی یک دامنه با یک نوسان مثبت و منفی در حال درجا زدن بود و در ابتدای سال ۹۳ در یک بازه زمانی دچار یک اصلاح شد.

کابینه آقای رئیسی به گونه‌ای است که هر لحظه امکان اینکه کارهای جهادی در آن رخ بدهد وجود دارد و رفتارهای جهادی سر بزند  که در معاملات خود چنین فاکتورهای را تا کنون ندیده باشید

پاسخ شاه منصوری در مورد این سوال که به نظر می‌رسد که آیا حرکت شاخص کل بیشتر متاثر از تعدادی از سهم بزرگ و مشخص است؟ این بود که از نظر تکنیکال و فاندامنتال نه بنیادی، سهمی که ریزش شدید بین ۷۰ تا ۸۰ درصد را در دوران ریزش بازار تجربه کرده است از نظر سهامداران به این معنی است که این سهم را کسی حمایت نمی‌کند و اگر قرار بود این سهم حمایت شود حداقل در دوران ریزش مقاومت بیشتری از خود نشان می‌داد و کمتر سهامداران را دچار زیان می‌کرد به همین دلیل زمانی که بازار برگشت، رقبت کمتری به این سهم‌ها شد چرا که بازار دچار یک بیم و هراس شده است و سهامدار به دلیل وجود این ترس به سمت این سهم‌ها نمی‌رود اما در همین زمان هم سهم‌های که ریزش کمتری داشتند استقبال بیشتری شدند.

او این مسئله را که مشخص نیست دولت چه برنامه‌ای برای کنترل نرخ ارز دارد را و قرار است چه کارهای انجام دهد را یک ابهامی می‌داند که هم اکنون در بازار وجود دارد و می‌گوید که مشخص نیست دولت با این کابینه و شعارهای که می‌دهد قرار است چه اقداماتی را انجام دهد.

کار جهادی که هر لحظه ممکن است از کابینه رئیسی اتفاق بیفتد
این کارشناس گفت:  کابینه آقای رئیسی به گونه‌ای است که هر لحظه امکان اینکه کارهای جهادی در آن رخ بدهد وجود دارد و رفتارهای جهادی سر بزند  که در معاملات خود چنین فاکتورهای را تا کنون ندیده باشید. تمامی فاکتورهای اقتصادی نشان از افزایش تورم و رشد بالای قیمت دلار می‌دهد ولی ما الان بالاترین سطح همراهی دولت و مجلس را  داریم.

او در پاسخ به این سوال که آیا در نوسانات اخیر بازار، حقوقی‌ها به دنبال سودآوری بودند؟ گفت: حقوقی‌ها در ریزش‌های سهم‌های بازار در سال گذشته حمایت کردند و الان دستشان خالی است و در این مدت ممکن است سهم‌ها را در قیمت بالاتر به فروش برسانند، تا خودش را بازسازی کند. حقیقی‌ها چندان کاری به بنیاد سهم ندارد، بنابراین با وجود این ابهاماتی که در بازار وجود دارد با کمترین خبر منفی به سمت صف فروش می‌روند.

شاه منصوری به سهامداران پیشنهاد داد: از سهم‌های که گروهشان خوب رشد کردند اما این سهم هنوز رشد پیدا نکرده را پیدا کنید. معمولا سهم‌های بزرگ و بنیادی ساختار خوبی داشتند.  مثلا بروند صنایع پتروشیمی را  بررسی کنند که کدام عقب تر ماند نسبت به بقیه سهم ها بنابراین سهمی که جا مانده را بخردند.

کد خبر: ۱۰۵٬۲۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha