۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
گرانی گوشت، «پوست» بازار را کَند!| قوانین سازمان دامپزشکی ایران در راستای منافع ترکیه است
رییس انجمن صنایع چرم ایران در گفتگو با بازار:

گرانی گوشت، «پوست» بازار را کَند!| قوانین سازمان دامپزشکی ایران در راستای منافع ترکیه است

حسن زاده رییس انجمن صنعت چرم ایران با اشاره به گرانی گوشت قرمز در ماه های گذشته، گفت: کاهش قدرت خرید خانوار منجر به افت کشت دام شده و همین مساله میزان عرضه پوست در بازار را به شدت کم کرده است.

بازار؛ گروه صنعت: گرانی گوشت دامن صنعت چرم ایران را هم گرفت. آنگونه که علی حسن زاده دلیر رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع چرم ایران به خبرگزاری بازار می گوید: گرانی گوشت و کاهش قدرت خرید مردم منجر به کاهش کشتار دام ها شده است. وقتی دام کمتری کشته شود به طبع آن میزان عرضه پوست هم کمتر شده و قیمت‌ها در بازار افزایش پیدا می کند.

او با بیان اینکه بیشترین کمبود در پوست گاومیش و بعد از آن پوست گاوی است، ادامه داد: به عنوان مثال اگر ما به ۲۰ تن پوست گاومیش نیاز داشته باشیم در بهترین حالت تنها موفق به خرید ۲ تن می شویم.

عضو اتاق بازرگانی درباره میزان کمبود پوست گوساله گفت: مصرف ما سالانه حدود ۱۲۰ تا ۱۴۰ میلیون فوت است. اما در گذشته که شرایط اقتصادی مردم تا این اندازه بد نبود و قیمت ها تا این اندازه افزایش پیدا نکرده بود، در بهترین حالت تنها ۸۰ میلیون فوت تولید می کردیم. اما گرانی های اخیر میزان تولیداتمان را به کمتر از این مقدار رسانده است. در پوست گاومیش هم تقریبا تولیدی نداریم و باید نیاز خود را از محل واردات تامین کنیم.

به گفته حسن زاده، پوست گوسفند معمولا برای البسه استفاده می شود اما از پوست گاو برای کفش و از گاومیش برای کمربند استفاده می شود. کمبود پوست گاومیش به شدت تولیدات کمربند در کشور را کاهش داده است.

عراق صنعت چرم ندارد به همین دلیل قیمت پوست در آن بسیار ارزان است. به عنون مثال هر کیلو پوست گاو در ایران حدود ۱۲ هزار تومان قیمت دارد، در حالیکه که قیمت همین محصول در عراق ۲۰ سنت معادل ۵ تا ۶ هزار تومان است

آنگونه که این فعال صنعت چرم می گوید: با وجود اینکه تولیدات داخلی پوست به شدت کم شده سازمان دامپزشکی اجازه واردات پوست و سالامبور از عراق را نمی‌دهد. این در حالی است که به دلیل نبود صنعت چرم در این کشور قیمت پوست در عراق کمتر از نصف ایران است.

او ادامه داد: به عنوان مثال هر کیلو پوست گاو در ایران حدود ۱۲ هزار تومان قیمت دارد، در حالیکه که قیمت همین محصول در عراق ۲۰ سنت معادل ۵ تا ۶ هزار تومان است.

حسن زاه همچنین با اشاره به کمبود گاومیش در ایران، گفت: در سال های گذشته معمولا پوست گاومیش در ایران ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزان تر از گاو بود. اما حالا به دلیل کاهش عرضه این رویه کاملا برعکس شده است. به طوری که هر کیلو پوست گاومیش به قیمت ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان در بازار فروخته می شود.

بازارهای  چرم خود را دو دستی به ترک ها واگذار کردیم. سخت گیری سازمان دامپزشکی در واردات پوست گاومیش از عراق تنها به نفع ترکیه رقیب صنعت چرم ایران بود

قوانینی که نفع ترک ها تمام می شود
رییس هییت مدیره انجمن صنایع چرم ایران با بیان اینکه بازار چرم خود را دو دستی به ترک ها واگذار کردیم، افزود: سخت گیری سازمان دامپزشکی در واردات پوست گاومیش از عراق تنها به نفع ترکیه رقیب صنعت چرم ایران بود. این کشور در حال جارو کردن پوست های گاومیش عراق به قیمت مفت و افزایش تولیدات و صادرات خود به بازارهای جهانی است. در مقابل تعدادی از تولیدکنندگانی که کمربندهای خود را به عراق صادر می کردند، با کمبود چرم مواجه بوده و قادر به تولید نیستند.

او بر این باور است، تنها کاری که دولت می تواند انجام دهد تسهیل واردات مواد اولیه و کم کردن توقفات گمرکی است تا کارخانه های چرم سازی بتوانند نیازهای تولید کنندگان محصولات چرمی را تامین کنند زیرا پوست باید به سرعت به کارخانه برسد.

کد خبر: ۱۰۵٬۲۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha