۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
فعالیت‌های هیجانی؛ عواملی که شاخص را پایین کشیدند| روند اصلاحی بازار ادامه دارد؟
در گفتگو با کارشناس ارشد بازار سرمایه مطرح شد؛

فعالیت‌های هیجانی؛ عواملی که شاخص را پایین کشیدند| روند اصلاحی بازار ادامه دارد؟

متخصص بازار سرمایه با اشاره به اینکه اصلاح شاخص کل در بازار سرمایه هیجانی بود، درباره روند آینده معاملات توضیحاتی را ارائه کرد.

بازار؛ گروه بورس: در جریان معاملات دیروز بازار سرمایه، شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات امروز  ۴۹ هزار و ۴۰۹ واحد افت کرد و به یک میلیون و ۵۲۳ هزار و ۹۹۷ واحد رسید.  شاخص کل هم‌وزن نیز هم با افت ۱۳ هزار و ۱۴۱ واحدی همراه شد و در ارتفاع ۴۵۴ هزار و ۳۶۸ واحدی قرار گرفت تا روز بد بازار سهام به همین راحتی شکل بخورد و روی قرمز نشان سرمایه‌گذاران دهد که عمده دلیل آن از سقوط دلار تا مرز ۲۷ هزار تومان نشآت گرفته شده است.

در حال حاضر، در شرایط نااطمینانی هستیم و تصمیم‌ها در کشور ما یک شبه گرفته می‌شود که نمی‌توان با اطمینان بالایی روند یک بازار را پیش‌بینی کرد و حتی تولیدکنندگان هم نمی‌توانند برای چند ماه آینده کسب و کار خود برنامه‌ریزی کنند

مهدی سوری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با ریزش دو روز گذشته شاخص کل بورس گفت: اولین عامل ریزش شاخص بورس این است که مردم به دلیل اتفاقاتی که سال گذشته در بورس برایشان افتاده، زخم خورده‌اند. به همین دلیل، هرگونه خبر منفی می‌تواند یک تأثیر منفی از طرف مردم به دنبال داشته باشد.

وی مقاومت تکنیکال شاخص را عامل دیگری برای سقوط شاخص کل دانست و افزود: پیش از این، درباره مقاومت تکنیکالی شاخص کل روی یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد صحبت شده بود. علاوه بر این، خبرهایی درباره برجام در برخی از کانال‌های غیر رسمی اعلام نرخ ارز مخابره شد که اثر منفی روی قیمت دلار گذاشت و نرخ ارز کاهش یافت.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: بیش از یک سال است که تحلیلی در بازار سرمایه وجود دارد مبنی بر اینکه یک همبستگی مثبت بین نرخ دلار و بازار سرمایه وجود دارد. معامله‌گران بازار ارز در حال حاضر هم نگران توافق‌ها هستند و هم در رابطه با کنترل دستوری دلار توسط دولت نگران هستند.

ساخت دو میلیون واحد مسکن مهر سال‌ها به طول انجامید و تورم زیادی را به اقتصاد تحمیل کرد و باید توجه داشت که ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال غیر ممکن است

سوری درباره سهام پالایشگاه بندرعباس یا همان شبندر، اظهار کرد: بحثی که توانست ماشه این مسائل را بکشد، پالایشگاه بندرعباس بود که دو روز گذشته، ناظر اجازه بازگشایی سهامش را نداد و بازار سرمایه مدتی است که از ناحیه سهام پالایشگاه‌ها دچار لطمه شده است و نمونه این لطمه‌ها را در سال ۹۲ با بسته بودن نمادهای آن‌ها، در سال ۹۳ با بازگشایی منفی خود و در تابستان ۹۹ با عرضه سهم پالایش دیده‌ایم.

وی با تأکید بر اثرگذاری تصمیم‌ها در کشور، اضافه کرد: در حال حاضر، در شرایط نااطمینانی هستیم و تصمیم‌ها در کشور ما یک شبه گرفته می‌شود که نمی‌توان با اطمینان بالایی روند یک بازار را پیش‌بینی کرد و حتی تولیدکنندگان هم نمی‌توانند برای چند ماه آینده کسب و کار خود برنامه‌ریزی کند. بازارهای مالی هم هیجنات بیشتری هم دارند، اما اگر بخواهیم به صورت منطقی نگاه کنیم و اخبار جدید از جایی مخابره نشود، در چند روز آینده بازار می‌تواند متعادل شود.

عامل ریزش شاخص بورس این است که مردم به دلیل اتفاقاتی که سال گذشته در بورس برایشان افتاده، زخم خورده‌اند. به همین دلیل، هرگونه خبر منفی می‌تواند یک تأثیر منفی از طرف مردم به دنبال داشته باشد

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: مهم‌ترین عاملی که در بازار وجود دارد این است که سهم‌های بزرگ که شاخص را نگه می‌دارند، از نظر سودسازی در ناحیه خوبی هستند و نمادهایی مانند «شبندرر»، «فولاد» و بسیاری از سهم‌های دیگر دارای نسبت P/E با سطحی هستند که ریزش قیمتی شدیدی نخواهند داشت و اگر این نمادها ریزش شدید نداشته باشند، شاخص کل هم ریزش شدید نخواهد داشت بنابراین، ظرف سه یا چهار روز آینده، تکلیف بازار مشخص خواهد شد.

سوری در رابطه با تصمیم‌ها و وعده‌های دولت سیزدهم تصریح کرد: ساخت دو میلیون واحد مسکن مهر سال‌ها به طول انجامید و تورم زیادی را به اقتصاد تحمیل کرد و باید توجه داشت که ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال غیر ممکن است. علاوه بر این، دولت برای تأمین برق و آب در برخی از مناطق با مشکل مواجه است بنابراین، ساخت یک میلیون مسکن دور از انتظار است و اگر با منابع بانکی این کار را انجام دهیم، رشد نقدینگی و تورم به دنبال خواهد داشت و این مسئله بازارهای سرمایه‌گذاری را رشد می‌دهد.

وی در پایان افزود: در این میان، نگرانی درباره تأمین مالی وجود دارد که اگر این تأمین مالی با بالا بردن نرخ بهره و از طریق سود درآمد ثابت نرخ دولتی شکل بگیرد، می‌تواند باعث رکود کسب و کار و بازار سرمایه شود، اما اگر منطقی به این مسئله نگاه کنیم، باید بگوییم که مسکن برای رفاه مردم است، اما منطقی نیست که برای ایجاد مسکن تورم را افزایش داد و با رکود، به کسب و کارها را ضربه زد.

کد خبر: ۱۰۵٬۲۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha