بازوی رباتیک در راه ایستگاه فضایی
اسپیس ایکس موشک خود را روانه ایستگاه فضایی کرد

بازوی رباتیک در راه ایستگاه فضایی

در کمتر از ۲۴ ساعت قبل اسپیس ایکس بیست و یکمین موشک خود را روانه ایستگاه فضایی کرد؛ محموله این موشک حاوی گیاه آوکادو، بستنی، مورچه و بازوی رباتیک بود.

به گزارش بازار به نقل از «CNBS.com »، در ۲۴ ساعت گذشته اسپیس ایکس  بیست و یکمین موشک خود در سال جاری میلادی را به فضا فرستاد و در طی آن محموله بسیار متفاوتی را به ایستگاه فضایی ارسال نمود. طی این عملیات یک موشک فالکون ۹ دو بخشی  همراه کپسول باری دراگون از مقر فضایی کندی در ایالت فلوریدا به فضا پرتاب شد و بیست و سومین عملیات ارسال ذخایر به ایستگاه فضایی بین المللی اجرایی شد.

گفتنی است،  در کپسول دراگون  بیش از دو هزار و ۱۷۰  کیلوگرم ذخایر، آزمایش‌های علمی و سخت افزار از جمله یک بازوی رباتیک جدید به آزمایشگاه فضایی ارسال شده‌اند. این بازوی رباتیک توسط یک نوبنیان آپ ژاپنی ساخته شده که می‌تواند کارهای ساده ای را انجام دهد که به طور معمول توسط فضانوردان انجام می شوند. به طور کلی این اولین آزمایش  بازوی رباتیک درون ایستگاه فضایی خواهد بود.

تویوتاکا کوزوکی (Toyotaka Kozuki)، مدیر ارشد فناوری این بازوی رباتیک  می‌گوید: مدل‌های بعدی این ربات در خلاء قرار خواهند گرفت تا فعالیت‌های مربوط به ماهواره‌ها و تعمیرات فضایی را تمرین کنند و نیاز به خروج فضا نوردان را به حداقل برسانند

تویوتاکا کوزوکی (Toyotaka Kozuki)، مدیر ارشد فناوری این بازوی رباتیک  می‌گوید: مدل‌های بعدی این ربات در خلاء قرار خواهند گرفت تا فعالیت‌های مربوط به ماهواره‌ها و تعمیرات فضایی را تمرین کنند و نیاز به خروج فضا نوردان را به حداقل برسانند.

 وی افزود: تا سال ۲۰۲۵ گروهی از این ربات‌ها در ساخت پایگاه‌ در ماه و استخراج منابع با ارزش آن در اختیار سازمان های فضایی قرار خواهند گرفت.

علاوه بر محموله نامبرده در این کپسول میگوی آب شور و گیاهانی وجود دارد  که به آزمایش‌های بنیاد Girls Scout(جمعیت مخصوص دختران آمریکایی) تعلق دارد؛  محققان دانشگاه ویسکانسن- مدیسون نیز دانه‌های گیاه رشادی گوش موشی را به فضا ارسال کرده‌اند که از این گیاه در تحقیقات ژنتیک  در آزمایش های فضایی استفاده خواهد شد.

همچنین در این  محموله‌های علمی،   آوکادو و بستنی از نوع معمولی به فضا ارسال شده است که هنوز اطلاع دقیقی در مورد اهمیت این دو در ایستگاه فضایی در دست نیست. تمامی تجهیزات، محموله های ارسالی و  سلول‌های خورشیدی و سایر مواردی که با این کپسول به فضا رفتند در شرایط بی‌وزنی قرار خواهند گرفت.  

ناگفته نماند،  موشک فالکون چندبار مصرف از مرکز فضایی کندی به فضا پرتاب شد و پس از رساندن کپسول دراگون به مدار بخش اول این موشک به طور مستقیم بر روی جدیدترین سکوی اقیانوسی شرکت اسپیس‌ایکس به نام (A shortfall of Gravitas) فرود آمد.

همچنین در این  محموله‌های علمی،   آووکادو و بستنی از نوع معمولی به فضا ارسال شده است که هنوز اطلاع دقیقی در مورد اهمیت این دو در ایستگاه فضایی در دست نیست. تمامی تجهیزات، محموله های ارسالی و  سلول‌های خورشیدی و سایر مواردی که با این کپسول به فضا رفتند در شرایط بی‌وزنی قرار خواهند گرفت

پرتاب موشک پیش از این شرکت اسپیس‌ایکس به دلیل برخی از مشکلات مربوط به کووید-۱۹ به تاخیر افتاده بود و در روز شنبه پرتاب این موشک به دلیل نامناسب بودن شرایط جوی متوقف شده بود اما در نهایت  ۸ دقیقه پس از پرتاب، قسمت نخست موشک فالکون ۹ به زمین برگشت و روی پهپاد کشتی اسپیس ایکس فرود آمد.

 بر اساس برنامه های اسپیس ایکس،  کپسول مذکور امروز ساعت ۱۵ به وقت گرینوویچ به  ایستگاه فضایی بین المللی  خواهد رسید  و به دیگر  کپسول اسپیس ایکس پارک شده در  خارج  از  ایستگاه فضایی ملحق خواهد شد.

کد خبر: ۱۰۵٬۲۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha