۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
کرونا نفس بازار قم را به شماره انداخته است/ رونق فروش‌های اینترنتی
بازار گزارش می‌دهد؛

کرونا نفس بازار قم را به شماره انداخته است/ رونق فروش‌های اینترنتی

قم - با شیوع ویروس مسری کرونا، بازار قم به دلیل نبود مشتری شرایط بحرانی دارد و بسیاری از کاسبان از مشکلات ناشی از عدم فروش گلایه و از دولتمردان درخواست کمک دارند.

مهدی بخشی سورکی؛ خبرگزاری بازار: در خیابان اطراف حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها قدم می‌زدم، چند مغازه‌ای بیشتر باز نیست تعدادی تعطیل کرده‌اند و برخی‌ها برای آنکه حوصله‌شان سر نرود چند ساعتی مغازه‌شان را باز کرده‌اند.

خبری از شلوغی و بازار خرید عید نبود، کرونا این ویروس منحوس و ناخوانده نه تنها نفس برخی از شهروندان را به شماره انداخته، بلکه بازارها را هم به تعطیلی کشاند و بسیاری از کاسبان و مغازه داران را دچار خسارتی سنگین کرده و نفس آنها را حبس کرده است.

دیگر خبری از هزاران زائر ایرانی و عراقی و کشورهای مسلمان نیست، قمی‌ها هم مانده‌اند در خانه تا مبادا این ویروس مسری و منحوس که این روزها به کشورهای زیادی هم سفر کرده، دامن آنها را بگیرد؛ هر چند که برخی‌ها هم هنوز از آن هراسی به دل ندارند و بی‌خیال از تبعات گرفتار شدنش در کوچه و خیابان تردد می‌کنند.

کنار گذر خان این بازار معروف عرب‌ها که در روزهای معمولی هم به سختی می‌توان از بین شلوغی آن رد شد می‌ایستم، تعداد مغازه شاید کمتر از انگشتان دست باز نیست، وارد یکی از مغازه‌هایی که لباس روحانیت می‌فروشد می‌شوم.

پسر جوانی که فروشنده است وقتی می‌فهمد خبرنگارم تعجب می‌کند و می‌گوید این روزها کسی سراغ ما را نمی‌گیرد تا حرف‌هایمان را بزنیم هر چند که شاید حرفمان خریدار نداشته باشید.

نامش حسین یزدی است و ۲۹ سال دارد و چند روز قبل از آمدن کرونا به قم ازدواج کرده، روز ۲۵ بهمن ۹۸ بعد از سه سال گذشتن از عقدشان.

حسین صحبتش را این‌گونه آغاز می‌کند که فروش ما در این روزها صفر شده است و سه روز است که حتی هزار تومان هم فروش نداشته‌ایم.

او می‌گوید: ماهی ۶ میلیون تومان اجاره مغازه می‌دهیم و صاحب ملک هم اجاره‌اش را می‌خواهد و پیرمردی است که روی پول اجاره حساب باز کرده است.

همه امید صنف لباس فروشان به شب عید است

این جوان که ۸ سالی است در کنار پدر و برادرش در این صنف مشغول فعالیت است، می‌گوید: اساساً صنف لباس فروشان در زمستان فروش چندانی ندارند و همه امیدشان به شب عید است که امسال هم کرونا شب عیدی برای کسی نگذاشته است.

او با بیان اینکه ویروس کرونا بد موقعی آمد هم بازار روز مادر و پدر را از آنان گرفت و هم بازار خرید شب عید را، می‌گوید چنین شرایطی در دهه‌های اخیر و حتی بعد از انقلاب سابقه نداشته است و نمی‌دانیم با این اوضاع کسادی بازار چه باید کرد.

از حسین در مورد چگونگی خرج زندگی در این روزهای کسادی بازار می‌پرسم که می‌گوید: با نان خالی هم می‌توان سیر شد، اما دغدغه اصلی این روزهای کاسبان و بازاریان چک، اجاره و قسط‌های عقب افتاده‌شان است.

به گفته او در این مغازه محصولات خودشان در زمینه لباس روحانیت مانند عبا و قبا را تولید و مستقیم عرضه می‌کنند و هر یک از این‌ها کارگاه‌های جداگانه‌ای دارد و امروز تقریباً همه این کارگاه‌ها تعطیل شده است و نزدیک به ۳۰ نفر بیکار شده‌اند.

از او می‌پرسم انتظارتان از دولت چیست که پاسخ می‌دهد: کاش برنامه‌ای می‌گذاشتند و وام‌هایی در اختیار فروشندگان و تولیدی‌ها قرار می‌گرفت تا حداقل بتوانند اجازه‌شان را پرداخت کنند.

حسین می‌گوید آنان که مغازه از خودشان دارند کمتر با مشکل مواجه‌ هستند اما ما که اجاره‌های میلیون پرداخت می‌کنیم شرایط بحرانی و سختی را می‌گذرانیم و اگر این شرایط ادامه پیدا کند خسارت‌های سنگینی خواهیم دید و بسیاری از صنف‌ها تعطیل و بیکار می‌شوند.

این جوان ادامه می‌دهد که اگر دولت بخواهد کمک کنند امروز وقتش است و باید به تولیدی‌ها کمک کرد و امروز تولیدکنندگان پوشاک مظلوم‌ترین اقشار هستند.

او می‌گوید باید بین کسانی که جنس وارد می‌کنند و می‌فروشند با افرادی که خودشان تولیدکننده هستند فرق گذاشته شود و تمام محصولات ما از مواد اولیه ایرانی استفاده می‌شود.

این فروشنده قمی می‌افزاید: برخی از کسانی که با بسته شدن حرم مخالفت بودند تعدادی همین مغازه دارهای اطراف حرم بودند که به این واسطه می‌خواستند در زیر چرخ کسادی بازار له نشوند، هر چند که مصلحت بالاتر حفظ سلامتی زائران و مردم است اما امروز زندگی بسیاری از این افراد تحت الشعاع قرار گرفته و معلوم نیست چه زمانی شرایط عادی خواهد شد.

کسی خریدار سوهان قم نیست

امیر حمیدیان یکی از فروشندگان سوهان در بازار حضرتی است که می‌گوید، نزدیک به ۲۰ سالی است که در اینجا مغازه داریم و به دلیل شیوع ویروس کرونا و نبود مشتری تمام جنس‌هایمان مانده و فروش نرفته است و به همین دلیل نمی‌توانیم درخواست جدید بار سوهان بدیم و این وضعیت تقریباً در همه سوهانی‌ها وجود دارد و کسی خریدار سوهان نیست.

اتاق اصناف قم هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که تمامی واحدهای صنفی مراکز خرید و فروش در قم به جز رسته‌های خاص و مایحتاج مردم تا ۱۵ فروردین‌ماه تعطیل هستند.

سید ابراهیم صحفی، رئیس اتحادیه بنکداران و عمده فروشان مواد غذایی قم در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشته است: از ابتدای اسفندماه که موضوع ورود کرونا پیش آمد، بنکداران علیرغم وجود مشکلات در زمینه تأمین و توزیع، با تمام توان و ظرفیت نسبت به تأمین کلیه اقلام مواد غذایی و بهداشتی اقدام کردند ولی به دلیل بروز کرونا شاهد کاهش تقاضا و رکود بازار قم در بخش‌های مختلف به صورت شدید بودیم، هر چند که در دو سال اخیر نیز رکود تورمی داشتیم و بازار نامساعد بود و کسبه هر بار کالاها را با قیمت بیشتری خریداری می‌کنند و شاهد تحلیل رفتن و کاهش توان خرید و موجودی آنان بوده‌ایم و این در حالی است که قیمت‌ها را هم نباید افزایش دهند که صنوف مواد غذایی بیشتر با این مشکل مواجه‌اند.

وی افزود: در چالش کرونا، مردم به بازار مراجعه نکردند، هر چند که برخی محصولات از جمله برخی اقلام کالاهای اساسی و شوینده‌ها فروش بیشتری داشته‌اند، اما سایر محصولات غذایی و مشاغل دیگر مانند آجیل و خشکبار و تنقلات و … در حد صفر بوده و این در حالی است که کسبه کلیه هزینه‌های جاری از جمله اجاره مغازه و انبار، حقوق، بیمه کارگر و مالیات را دارند و می‌بایست پرداخت کنند.

حداقل سه ماه کسادی بازار را پیش رو خواهیم داشت

رئیس اتحادیه بنکداران و عمده فروشان مواد غذایی قم گفت: رئیس جمهور در روزهای اخیر دستور تعطیلی اصناف را دادند به جز برخی صنوف، اما سؤال اینجا است که مابقی چه باید بکنند و هزینه‌های جاری آنان را چه کسی باید پرداخت کند.

صحفی ادامه داد: حق بیمه کارگران بخشیده نشده و فقط چند ماه عقب افتاده است و این در حالی است که حداقل سه ماه کسادی بازار را پیش رو خواهیم داشت و در پایان این مدت اصناف با حجم سنگین بدهی مواجه خواهند بود.

وی عنوان کرد: در کشور بیش از سه میلیون واحد صنفی و در قم حدود ۴۰ هزار واحد صنفی داریم که با کارکنانشان بیش از ۱۲۰ هزار نفر می‌شوند و از طرفی اکثر واحدهای پخش و بنکداران، تعداد زیادی پرسنل دارند که باید تکلیف کار آن‌ها مشخص شود که در صورت ادامه این شرایط و رکود شاهد بیکاری بسیاری از افراد خواهیم شد.

رئیس اتحادیه بنکداران و عمده فروشان مواد غذایی قم گفت: در این شرایط عمده فروشان قادر به اخذ مالیات ارزش افزوده نیستند و جرائم ارزش افزوده و معاملات فصلی با این بازار کساد در آینده مشکلات عدیده‌ای را به وجود خواهد آورد و مردم نیز نمی‌توانند از عهده این هزینه‌ها بر بیایند و امروز شرایط به گونه‌ای است که این فشارها همه را درگیر می‌کند.

وی با بیان اینکه دولت به منظور حمایت از بازار، باید کارهای اساسی کند و بیمه و مالیات را ببخشد و هزینه‌های کارگرانی را که بیکار شدند پرداخت کند، افزود: تنها دستورالعمل دادن برای تعطیلی بازار برنامه مناسبی نیست و بسیاری از افراد امروز شرایط سختی دارند که دولت باید به فکر آنان باشد و جبران خسارت‌های وارده به بخش اصناف می‌بایست لحاظ شود تا واحدهای صنفی قادر به ادامه فعالیت باشند.

صحفی در از راه‌اندازی فروش اینترنتی و تلفنی توسط سوپرمارکت‌ها با هدف عدم نیاز به حضور مردم در مکان‌های خرید و برنامه‌ریزی جهت سفارش گیری آنلاین کالا توسط پخش‌ها و بنکداران از سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها خبر داد و گفت جهت کنترل کرونا باید مراجعات حضوری به واحدهای صنفی و اماکن عمومی به حداقل کاهش یابد و با جدیت اتحادیه پیگیر این مسئله می‌باشد.

حرف همه کاسبان این روزهای قم تقریباً مشترک است و همه آنان از کسادی بازار به دلیل شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند، چرا که نه زائری به قم می‌آید و نه قمی‌ها از ترس مبتلا شدن به کرونا به سمت بازار می‌روند که امیدواریم دولت برای این افراد و همچنین سایر مشاغل آزادی که به واسطه ویروس کرونا ضرر و زیان دیده‌اند تمهیداتی بیندیشد.

کد خبر: ۱۰٬۵۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha