شیطنت رقبای منطقه‌ای، عامل اختلال تردد مرزی ایران و ارمنستان
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان مطرح کرد

شیطنت رقبای منطقه‌ای، عامل اختلال تردد مرزی ایران و ارمنستان

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان گفت: شیطنت رقبای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای که از رقابت با ایران در اوراسیا عقب مانده‌اند عامل احتمالی اختلال ۴۸ ساعته در تردد مرزی ایران و ارمنستان بوده است.

به گزارش بازار، هرویک یاریجانیان افزود: ما به عنوان فعالان اقتصادی معتقدیم نخستین مرز خاکی جمهوری اسلامی ایران با اوراسیا مرز ارمنستان است و با توجه به اینکه بعد از پیوستن ایران به اوراسیا بسیاری از کالاهای ایرانی که تاکنون جایگاه خاصی در اوراسیا نداشتند با این پیمان دارای قیمت و مزیت رقابتی بسیار خوبی شدند احتمال داده می‌شود که رقبای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و کشورهایی که در این بازارها تا پیش از این سهام زیادی داشتند امروز به این نتیجه رسیدند که ایران را از این بازارها حذف کنند شاید بهترین راه حل آن‌ها این باشد که ارتباط مستقیم ما را با کشورهای اوراسیا، کشورهای حوزه سی. آی. اس، گرجستان، دریای مدیترانه و اروپا قطع کنند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان در پاسخ به این پرسش که بدخواهان ارتقای روابط تجاری ایران با اوراسیا تا چه حد در اهداف خود موفق خواهند شد؟ اضافه کرد: اگر طرف این کشورهای بدخواه، کشوری غیر از جمهوری اسلامی ایران بود شاید می‌توانستند تفکرات خود را اجرایی کنند، اما وقتی در باره جمهوری اسلامی ایران صحبت می‌کنیم کشور قدرتمند و مقتدری است که قطعاً و حتماً اجازه اجرایی شدن چنین ایده‌هایی را نخواهد داد ضمن اینکه قبلا هم مقامات مسئول کشور ما اعلام کردند که هیچ گونه تغییر در مرزهای بین‌المللی را بر نمی‌تابند.

یاریجانیان همچنین گفت: در روزهای اخیر تردد کالا و مسافر در مرز مشترک ایران و ارمنستان در مسیر گوریس تا قاپان دچار اختلالات شد علت آن هم محدودیت‌هایی بود که دولت آذربایجان ایجاد کرد البته در مدت ۴۸ ساعت این محدودیت برطرف شد و هم اکنون ترددها یعنی جریان کالایی محموله‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران به مقصد ارمنستان و وارداتی از این کشور همچنین ورود و خروج مسافر در جریان است و مشکلی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در بین محصولات صادراتی، محصولات باغی و صیفی وجود داشت که کمی دچار آسیب شد اضافه کرد: با توجه به اینکه در کمتر از ۴۸ ساعت مشکل تردد در مرز ایران و ارمنستان حل شد آسیب زیادی به محصولات صادراتی وارد نشد.

یاریجانیان گفت: این مناقشه در ادامه مشکلات دو کشور ارمنستان و آذربایجان است که بعد از جنگ چهل و چهار روزه مقرر شد برخی از مناطق بین دو طرف جابجا شود ظاهراً این مناطق مرزی را آذربایجان جزئی از سرزمین خود می‌داند و از طرفی دیگر ارمنستان هم ادعاهایی در این باره دارد، اما در حال حاضر با نظارت نهادهای بین المللی مشکل در حال رفع شدن است.

وی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا در حوزه تجارت و صادرات بی‌تأثیر نبوده است گفت: کرونا در عمل بر روی صادرات در بازارهای بین‌المللی بازدارنده بوده است و ما نیز از این آسیب در امان نبوده ایم، اما با توجه به اینکه ما عضو اوراسیا هستیم مزیت رقابتی بسیار خوبی برای حضور در این کشورها داریم.

یاریجانیان افزود: در چهار ماهه نخست امسال حدود ۱۵۰ میلیون دلار فقط به ارمنستان صادرات داشتیم یعنی بعد از چین و روسیه در مقام سوم کشورهای صادر کننده و ارمنستان قرار داریم البته ظرفیت صادرات ما به ارمنستان در همین شرایط کنونی سالانه بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است، اما برخی محدودیت‌ها موجب شده که نتوانیم برخی از نیازهای ارمنستان را پاسخ دهیم اگر بتوانیم این محدودیت‌ها را رفع کنیم به راحتی می‌توانیم صادرات را آن هم در کوتاه مدت از این این ارقام بیشتر کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان گفت: با توجه به اینکه کشورهای اوراسیا و سی. آی. اس تجارتی معادل ۸۰۰ میلیارد دلار دارند می‌توانیم از ارمنستان به عنوان قطب منطقه‌ای و انبارهای لجستیک صادرات خود استفاده کنیم یعنی کالاهای خود را به صورت انبوه به ارمنستان و از آنجا به سایر کشورهای اوراسیا و سی. آی. اس صادر کنیم.

یاریجانیان ادامه داد: بعد از اینکه ارمنستان واردات خود را به صورت ۱۰۰ درصد از ترکیه قطع کرد این بازار به طور کامل در اختیار تولیدکنندگان ایرانی قرار گرفت بنابراین در همه زمینه‌ها امکان صادرات به کشور ارمنستان را داریم یعنی می‌توانیم تولیدات صنعتی، ماشین آلات لبنی، مواد پلی اتیلن، کالاهای ساخته شده و سرمایه‌ای را به ارمنستان صادر کنیم.

وی با بیان اینکه در ۴ ماه نخست، مهمترین کالاهای صادراتی ما به ارمنستان، مواد پلی اتیلن، سیمان، میلگرد و مصالح ساختمانی بوده است گفت: در حوزه کالا و خدمات به طور مکمل می‌توانیم در بازار ارمنستان حضور پیدا کنیم به صورتی که امروز بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان ما علاقمند به سرمایه گذاری در ارمنستان هستند.

کد خبر: ۱۰۴٬۹۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha