۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
پایان خام فروشی «سلستین» کهگیلویه و بویراحمد| بخش خصوصی پای کار آمد
گزارش بازار؛

پایان خام فروشی «سلستین» کهگیلویه و بویراحمد| بخش خصوصی پای کار آمد

یاسوج- یکی از بزرگ‌ترین مشکلات حوزه معدن در کهگیلویه و بویراحمد کمبود منابع مالی داخلی و نبود سرمایه گذار است که این امر در حوزه «سلستین» رفع شده تا پایانی بر خام فروشی این محصول باشد.

صدیقه امیدی؛ بازار: ورود سرمایه‌ به حوزه معدن می تواند ظرفیتهای معدنی کهگیلویه و بویراحمد و اقتصاد را رشد دهد و واژه توسعه نیافتگی را کم رنگ کند.

کهگیلویه و بویراحمد غنی از معادن بوکسیت، سلستین، مس، ذخایر گوگرد، معدن سنگ‌های ساختمانی و معادن گچ بوده و معادن روباز سیلستین بهمئی با درجه کیفی خوب و با ظرفیت بالقوه استخراج سالانه ۴ هزار تن به لحاظ ارزش صادراتی و ارزآوری می تواند در بهبود و شکوفایی اقتصاد ملی و شهرستان بهمئی نقش مهمی داشته باشد.

یکی از مشکلات معادن سیلستین نبود صنعت فرآوری در سطح کشور است که این امر با ایجاد کارخانه تولید استرانسیوم در بهمئی با مشارکت بخش خصوصی مرتفع خواهد شد.

پایان خام فروشی «سلستین» کهگیلویه و بویراحمد| بخش خصوصی پای کار آمد

محصول تولیدی از سلستین، استرانسیوم است که در ساخت لامپ تصویر تلویزیون، آهن ربا، ساخت لامپ‌های فلوئورسنت، مانیتور کامپیوتر، ساخت آتش زنه و تولید برخی داروهای روان درمانی کاربرد دارد که به دلیل فراوری نشدن این محصول، خام فروشی شده و با قیمت پایین به خارج از کشور صادر می شود.

با ایجاد کارخانه های فراوری از کانی سلستین می توان ارزش افزوده این ماده معدنی را به صورت تصاعدی افزایش داد

با ایجاد کارخانه های فراوری از کانی سلستین می توان محصولاتی همچون اکسید استرانسیوم، کربنات استرانسیوم و هیدروکسید و نیترات استحصال و ارزش افزوده این ماده معدنی را به صورت تصاعدی افزایش داد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه کارخانه تولید کربنات استرانسیوم در شهرستان بهمئی با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذار خارجی در کهگیلویه و بویراحمد احداث می شود، گفت: این امر در راستای فرآوری محصولات خام معادن سلستین شهرستان بهمئی انجام می شود و معادن روباز سلستین بهمئی از درجه کیفی بالایی برخوردارند و ظرفیت بالقوه استخراج سالانه یکهزار تن کان سنگ از این معادن وجود دارد.

حسین پور معادن سلستین شهرستان بهمئی را از بهترین معادن کشور عنوان کرد و گفت: واحد معدنی سلستین قصر قیصر شهرستان بهمئی در سال ۶۷ راه اندازی شد و محصول این معادن از طریق بنادر جنوب به دیگر کشورها صادر می شود.

وی افزود: در راستای بهره وری بهتر از این ذخایر معدنی، شناسایی ذخایر معدنی استان، استخراج، استحصال و واگذاری به بخش خصوصی و سرمایه گذار برای فرآوری و ارزش افزوده از مهمترین برنامه ها است.

میزان استخراج سالیانه در  معادن کهگیلویه و بویراحمد دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن است

حسین پور میزان ذخیره معادن استان را یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن عنوان کرد و افزود: میزان استخراج سالیانه در این معادن نیز دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن است.

معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: در صورت ایجاد کارخانه های فراوری از کانی سلستین می توان محصولاتی همچون اکسید استرانسیوم، کربنات استرانسیوم و هیدروکسید و نیترات استحصال کرد.

حشمت الله صمیم دوست افزود: با فراوری سلستین، ارزش افزوده این ماده معدنی به صورت تصاعدی افزایش یافته و سلستین تنها کان سنگی است که ذخایر آن به صورت رسوبی یافت شده و از آن استرانسیوم تولید می‌شود.

پایان خام فروشی «سلستین» کهگیلویه و بویراحمد| بخش خصوصی پای کار آمد

کارخانه استرانسیوم بهمئی در دوفاز ۳۰ هزار تنی در این شهرستان راه اندازی می شود

وی با اشاره به محصولات تولیدی از سلستین، گفت: محصول تولیدی از سلستین، استرانسیوم است که در ساخت لامپ تصویر تلویزیون، آهن ربا، ساخت لامپ‌های فلوئورسنت، مانیتور کامپیوتر، ساخت آتش زنه، و تولید برخی داروهای روان درمانی کاربرد دارد.

صمیمی دوست با بیان اینکه سلستین تولیدی استان، خام فروشی می شود، تاکید کرد: ورود هلدینگ های بزرگ اقتصادی به استان در راستای توسعه صنایع  و سرمایه گذاری در معادن استان، می تواند از خام فروشی این محصول جلوگیری کند.

وی افزود: ساخت کارخانه تولید کربنات استرانسیوم در شهرستان بهمئی می تواند ضمن ایجاد اشتغال پایدار در سطح استان در تکمیل زنجیره های تولیدی و بهره برداری از معادن نقش موثری داشته باشد.

وی سرمایه گذاران بخش خصوصی را شرکت گلچین مکران با ۵۰ میلیون یورو سرمایه گذرای و با شراکت سرمایه گذار چینی عنوان کرد و گفت: این کارخانه در دو فاز ۳۰ هزار تنی در شهرستان بهمئی راه اندازی می شود که فاز اول این کارخانه، تولید سولفات استرانسیوم بوده و فاز دوم با ظرفیت ۳۰ هزار تن تولید کربنات استرانسیوم است.

پایان خام فروشی «سلستین» کهگیلویه و بویراحمد| بخش خصوصی پای کار آمد

حال با توجه به اینکه کهگیلویه و بویراحمد دارای بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن ذخیره معدنی است، یکی از محورهای توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد سرمایه گذاری در بخش معدن و ایجاد زیرساختهای فراوری برای جلوگیری از خام فروشی این محصولات است.

در حال حاضر ۷۴ فقره معدن با سرمایه گذاری ۳۷۹ میلیارد ریال در کهگیلویه و بویراحمد وجود داشته که از این تعداد، ۴۵ معدن فعال و ۲۹ معدن نیز غیرفعال هستند.

به کارگیری ظرفیت‌های بالقوه این بخش می­ تواند افزایش درآمد ملی را به دنبال داشته و در کاهش وابستگی کشور به درآمدهای نفتی موثر باشد.

بخش معدن و صنایع معدنی از مهم‌ترین بخش­های اقتصادی است که رشد آن می ­تواند به عنوان یکی از محرک های اقتصادی نقش انکارناپذیری در توسعه اقتصادی داشته و فعال سازی معادن، تکمیل زنجیره ارزش، جلوگیری از خام فروشی و توسعه زیرساخت ها می تواند جهشی اساسی در اقتصاد و خروج کهگیلویه و بویراحمد از محرومیت داشته باشد.

کد خبر: ۱۰۴٬۸۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha