۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸
نرخ بیکاری همدان و محروم ماندن از بودجه های کلان کشور
یادداشت؛

نرخ بیکاری همدان و محروم ماندن از بودجه های کلان کشور

همدان - همواره نرخ بیکاری همدان پایین تر از واقعیت آن به مسئولین بالادستی اعلام و این قضیه باعث شده همدان در تخصیص بودجه های کلان کشوری کمتر از حتی استان های همجوار خود دیده شود.

فاطمه بختیاری*؛ بازار: بررسی ها بیانگر آن است که امروزه ۷۰ درصد مردم جهان دچار عقب ماندگی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستند و در این میان ۵۰ درصد مردم جهان زیر خط فقر قرار دارند.

همانطور که می دانیم دستیابی به نرخ بیکاری تک رقمی و رسیدن به رقم پایین بیکاری از اهداف بلند برنامه ششم توسعه ایران بعد از انقلاب بوده ولی با این وجود اقتصاد ایران در چهار دهه اخیر با شدت تمام با معضل مزمن نرخ بالای بیکاری مواجه بوده است.

از جهان و کشور که عبور کنیم استان همدان به ویژه شهر همدان از گذشته تا به امروز از شرایط اقتصادی مناسبی برخوردار نبوده و در حالی نرخ بیکاری در این شهر همیشه در بالاترین رقم قرار داشته که رقم نرخ بیکاری پایین تر از واقعیت آن به مسئولین بالادستی اعلام شده که این قضیه باعث شده در بودجه های کلان کشوری همدان کمتر از حتی استان های همجوار خود دیده شود.

همیشه دست استان همدان از بودجه های کلانی کشور کوتاه بوده که این موضوع به فقدان مدیرانی که نگاه وجدانی به مسائل و مشکلات دارند برمی‌گردد

خلاصه اینکه همیشه دست استان همدان از بودجه های کلانی کشور کوتاه بوده که این موضوع به فقدان مدیرانی که نگاه وجدانی به مسائل و مشکلات دارند برمی‌گردد به گونه ای که فقدان چنین نگاهی باعث شده مردم دیار همدانا همیشه در تنگناهای شدید اقتصادی قرار داشته باشند.

علاوه بر آنچه در مطلب فوق ارائه شد متاسفانه استان همدان دیرتر از استان های دیگر به فکر استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های خود افتاده که مصداق آن بی توجهی به توسعه و رونق گردشگری است که در استان همدان دیر هنگام کلید خورد و خیلی دیر ذهن ها به طرف این سکانس از ماجرا  رفت؛ آنقدر دیر که استان هایی مثل اصفهان و شیراز مرزهای رشد و توسعه گردشگری را تا حدودی پیموده و در توسعه گردشگری خیز و جهشی بلند برداشته بودند.

البته استان همدان از لحاظ کشاورزی از قدیم تا به امروز از شهرها و استان های دیگر پیشگام تر بوده و اقبال خوبی هم داشته اما مشکلات عدیده ای در این مسیر به خود دیده که انکار ناپذیر است.

واقعیت اینکه از مشکلات بخش کشاورزی استان همدان می توان به کمبود آب و نیز فروش و صادرات محصولات خام به استان ها و کشورهای خارجی اشاره کرد ضمن اینکه روی آوردن دیر هنگام کشاورزان همدانی به کاشت محصولات کم آب بر باعث شد این قلب تپنده اقتصاد استان این روزها ناکوک و مریض بزند و خرید و فروش محصولات خام کشاورزی و عدم دسترسی به سیستم بسته بندی محصولات نیز باعث شده کشاورزی استان همدان طی سال های متمادی از آن رشد و بالندگی واقعی خود عقب باشد.

مدیران استان همدان به موقع  در مسیر توسعه اقتصادی استان راهکارهای عملیاتی و فنی و مهندسی  ارائه نکردهاند

ماجرا به این موضوع ختم نمی شود بلکه مدیران استان همدان به موقع در مسیر توسعه اقتصادی استان راهکارهای عملیاتی و فنی و مهندسی ارائه نکرده اند و همین موجب شده که همیشه مردم استان همدان بیشتر از استان هایی که ظرفیت و پتانسیل های شبیه همدان را دارا هستند با مشکلات اقتصادی و عدم اشتغال و بیکاری دست به گریبان باشند.

البته کتمان نمی کنیم که همچنان یکی از بارقه های امید جهت توسعه اقتصادی استان توسعه گردشگری است و همانطور که بارها و بارها در مورد توسعه گردشگری استان همدان بحث و گفتگو هایی به اشتراک گذاشته شده، نگاه به ظرفیت های این بخش بعد از کشاورزی شاه کلید حل مشکلات اقتصادی است.

هرچند متاسفانه با شیوع بیماری کرونا این ظرفیت و پتانسیل که سالهای سال گرد غفلت برآن نشسته بود و خیز و جهش برمی داشت تا  عرض اندام کند به یکباره در نطفه خاموش و اقتصاد منبعث از توسعه  گردشگری در استان همدان زمین خورد اما به هر حال می طلبد در این راستا و در یک پروسه زمانی کوتاه از مکانیزها و منابعی برای شدت گرفتن و موفقیت آن استفاده شود به طوری که پا را از توسعه منطقه ای فراتر نهاده و به سوی توسعه فرامنطقه و فرا مرزی  پیش رویم.

اما در زمینه تحقق و و روشن نگه داشتن چراغ سبز عدالت اقتصادی در استان همدان و نیز سطح کلان کشور باید به این نکته اشاره کرد که قوانین اقتصادی حاکم بر جوامع بشری تابع قوانین طبیعی هستند و از این حیث می توان با کشف آن قوانین و روابط علت و معلولی میان پدیده های اقتصادی با در نظر گرفتن محدودیت ها، تعادل را در نظامات عادلانه اقتصادی محقق و برقرار کرد.

اگر بخواهیم تعریفی از نظام عادلانه اقتصادی ارائه کنیم باید بگوییم که این همان نظامی است که توازن اقتصادی را بر اساس تامین حقوق متقابل ارکان اجتماع برقرار می کند، ضمن اینکه چنین نظامی تامین معیشت مادی را در راستای تعالی انسان و جامعه می بیند و تمامی نیازهای مادی، معنوی، فکری و اخلاقی انسان را متناسب با اقتضائات و شرایط پاسخ می دهد.

موارد عنوان شده به رشته تحریر درآمد تا تاکید کنیم می توان با پویا کردن بخش هایی که از چشممان دور مانده زمینه اشتغال جوانان بسیاری را فراهم کنیم تا نرخ بیکاری استان همدان به واقعیتی که اعلام می شود نزدیک باشد نه اینکه همچنان شاهد پرسه زدن جوانان بیکار در جای جای استان همدان باشیم و هر بار که صحبت از نرخ بیکاری می شود رقم کمتری ذکر شود در حالی که واقعیت چیز دیگری است.


* پژوهشگر و فعال رسانه ای

کد خبر: ۱۰۴٬۸۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha