۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
انتظار ۱۰ ساله برای اتصال خط ریلی شلمچه به بصره
یادداشت؛

انتظار ۱۰ ساله برای اتصال خط ریلی شلمچه به بصره

خرمشهر- خط ریلی شلمچه به بصره با گذشت ۱۰ سال از آغاز برنامه‌ریزی، همچنان به نقطه سرانجام نرسیده است، این مطلب بخشی از یادداشت هانی فیصلی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر است.

هانی فیصلی؛ بازاراتصال خط ریلی شلمچه به بصره؛ طبق برنامه ششم توسعه کشور؛ گسترش خطوط ریلی بین‌المللی کشور و راه اندازی کریدورهای ترانزیتی تجاری و گردشگری از اولویت‌های برنامه‌ریزی کشور در بسط و توسعه هر چه بیشتر ارتباطات اقتصادی با کشورهای همجوار قرار دارد.

با این وجود اما خط ریلی شلمچه به بصره با گذشت ۱۰ سال از آغاز برنامه‌ریزی، همچنان به نقطه سرانجام نرسیده است.

خط ترانزیتی مهمی که با اتصال خرمشهر به بندر بصره، به عنوان قطب و پایتخت اقتصادی کشور عراق، علاوه بر ایجاد ظرفیت و توان فزاینده در توسعه روابط تجاری و بهبود سطح کیفی و کمی پذیرش گردشگران عراقی، می‌تواند به عنوان کریدور ترانزیتی بین‌المللی و معتبر کشور ایران را از طریق خط آهن به کشورهای سوریه و بلوک اروپای شرقی متصل کند

خط ترانزیتی مهمی که با اتصال خرمشهر به بندر بصره، به عنوان قطب و پایتخت اقتصادی عراق، علاوه بر ایجاد ظرفیت و توان فزاینده در توسعه روابط تجاری و بهبود سطح کیفی و کمی پذیرش گردشگران عراقی، می‌تواند به عنوان کریدور ترانزیتی بین‌المللی و معتبر ایران را از طریق خط آهن به کشورهای سوریه و بلوک اروپای شرقی متصل کند.

طرحی که حتی در کوتاه مدت نیز می‌تواند تاثیر و تحولی شگرف در توسعه اقتصادی کشور ایجاد کند.

انتظار ۱۰ ساله برای اتصال خط ریلی شلمچه به بصره

راه‌اندازی این خط ریلی علاوه بر ایجاد بستر جدیدی از ترانزیت کالاهای صادراتی به همسایه‌های غربی کشور، می‌تواند زمینه ایجاد خط ترانزیتی ایمن، ارزان و آسان را برای فعالان اقتصادی فراهم آورده و مشوقی در توسعه صادرات کالاهای غیر نفتی به وجود آورد

راه‌اندازی این خط ریلی علاوه بر ایجاد بستر جدیدی از ترانزیت کالاهای صادراتی به همسایه‌های غربی کشور، می‌تواند زمینه ایجاد خط ترانزیتی ایمن، ارزان و آسان را برای فعالان اقتصادی فراهم آورده و مشوقی در توسعه صادرات کالاهای غیر نفتی به وجود آورد.

از این رو و با توجه مزیت‌های فراوان این طرح برای اتصال ایران به عراق و کشورهای حوزه مدیترانه، لازم است دولت جدید با اتخاذ تدابیری مناسب و ویژه، به تسریع در روند اجرای این پروژه استراتژیک و حیاتی گام بردارد.

گسترش صادرات غیرنفتی
امری که علاوه بر مساعدت در توسعه تجاری کشور و گسترش میزان صادرات غیرنفتی به کشورهای عراق و سوریه، اقدامی اساسی در حمایت از تولید ملی و کمک به رشد صنعتی و اقتصادی کشور به شمار آید.

لازم است با توجه به این که عراق از اردیبهشت سال جاری، اتصال خط آهن شلمچه به بصره را مورد تصویب قرار داده، با اتخاذ تدابیر دیپلماسی مناسب و در راستای حمایت از بهبود و توسعه صادرات کالاهای غیر نفتی، رئیس جمهور نیز با ایجاد کارگروهی تخصصی متشکل از وزارت‌های امور خارجه، اقتصاد و صمت، ضمن رایزنی لازم در تسریع روند تخصیص اراضی مناسب از سوی عراق، زمینه تخصیص بودجه از سوی دولت این کشور و همچنین عمل به تعهدات کشورمان در احداث پل بر روی رود اروند را فراهم آورده، تا گامی مهم و اساسی در زمینه حمایت از تولید، توسعه صادرات و رشد اقتصادی بردارد.

کد خبر: ۱۰۴٬۷۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      0 0
      راه آهن بصره شلمچه برای عراق یعنی اتصال ریلی مستقیم به چین از طریق ایران که در سال های پیش رو مدام این اتصال از طریق افغانستان و پاکستان و ترکمنستان زیادتر می شود !!!! و برای ایران یعنی اتصال به دریای مدیترانه و بندر لاذقیه سوریه و خود کشور سوریه از طریق ریل !!!! معامله سودآور برای دو طرف !!!!