۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
نظام ارزش‌گذاری عادلانه و آزادانه در بورس کالا تقویت شود
کارشناس بازار سرمایه:

نظام ارزش‌گذاری عادلانه و آزادانه در بورس کالا تقویت شود

لرستان- عمیدی، کارشناس بازار سرمایه بر ضرورت تقویت نظام ارزش‌گذاری عادلانه و آزادانه در بورس کالا تاکید کرد و گفت: قیمت‌های دستوری سبب افزایش رانت، دلالی، احتکار و کمبود کالا می‌شود.

هومن عمیدی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در حال حاضر شرایط برای بازار سرمایه مانند بازارهای دیگر مثبت است و مشکل خاصی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه رشد شاخص متناسب با وضعیت اقتصادی و تورمی ادامه خواهد داشت، افزود: تغییراتی که در بدنه وزارت اقتصاد از بانک مرکزی تا سازمان بورس رخ می‌دهد و افرادی که برای تصدی این پست‌ها معرفی می‌شوند و نیز نوع سیاستگذاری‌های آنها در روال بانک مرکزی و سیاست‌های پولی تعیین کننده وضعیت بازار سرمایه است.

کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: در حال حاضر ما شاهد یک روند ثابت رو به مثبت در بازار سرمایه هستیم ولی اگر وزیر در رابطه با سیاست‌های خود برای بازار پول و سرمایه اطلاع رسانی بیشتری انجام دهد و نظراتش را در خصوص توسعه و رشد بازار سرمایه اعلام کند قطعا با اقبال و استقبال مواجه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: البته نگرانی‌هایی بابت وزارتخانه های دیگر که تصمیماتشان قطعاً با بازار سرمایه مرتبط است وجود دارد و اگر وزرای انتخابی بخواهند عملکرد غیر متعارف داشته، تاثیر منفی خواهد داشت مثلا وزیر صمت اگر محصولاتی که در بورس کالا عرضه می‌شود را بخواهد دستوری قیمت گذاری کند پس با اقبال مثبتی روبرو نمی شود.

عمیدی با بیان اینکه انتظار داریم وزرای انتخابی یک رفتار منطقی داشته باشند، تصریح کرد: وقتی قیمت‌ها به صورت دستوری پایین بیاید حقوق سهامداران شرکت‌ها ضایع می‌شود و منفعت آن نه به جیب مصرف‌کننده بلکه به جیب دلال‌ها می‌رود و در این میان برای کسانی که از اختلاف قیمت بین فروش تا خریدشان در بورس کالا منفعت زیادی می‌برند، رانت ایجاد می‌شود.

کارشناس اقتصادی بیان کرد: حمایت وزارت باید از نظام ارزش‌گذاری عادلانه و آزادانه در بورس کالا تا رشد و سودآوری شرکت‌های سیمانی، پتروشیمی، فولادی و شرکت‌هایی که در بورس کالا ارز انجام می‌دهند بالا برود و رانت دلالان از بین برود و نیز دولت از سودآوری شرکت‌ها در بحث مالیات انتفاع ببرد چون دولت نمی‌تواند مالیات را از دلالان بگیرد.

وی با بیان اینکه با حرکت به سمت نظام ارزش‌گذاری عادلانه دیگر مصرف‌کنندگان با کمبود کالا مواجه نمی‌شوند، گفت: اختلاف قیمت زیادی که در بازار آزاد و قیمت‌های دستوری وجود دارد در بسیاری از موارد سبب احتکار کالا توسط دلالان می‌شود درحالیکه اگر سیستم، آزادانه باشد و نظام قیمت‌گذاری منصفانه و بدون سرکوب قیمتی و رانت دلالان باشد قطعاً حجم بیشتری کالا در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد.

کد خبر: ۱۰۴٬۷۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha