۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵
۱.۵ میلیون خودروی دو گانه سوز، غیر فعال است| تهران ۱۶۰ جایگاه کم دارد
رییس انجمن جایگاه داران CNG در گفتگو با بازار

۱.۵ میلیون خودروی دو گانه سوز، غیر فعال است| تهران ۱۶۰ جایگاه کم دارد

دادرس رییس انجمن جایگاه دارانCNG با بیان اینکه در تهران ۱۶۰ جایگاه سی ان جی کم داریم،گفت: حداکثر فاصله رسیدن به جایگاه باید حدود ۳ کیلومتر باشد در حالیکه در تهران این فاصله تا ۱۳.۵ کیلومتر رسیده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: وزیر نفت دولت سیزدهم در شرایطی کار خود را شروع کرده که نگرانی ها نسبت به رشد مصرف بنزین دوباره بالا گرفته است. هرچند که بر اساس آخرین آمار اعلامی از طرف شرکت پخش و پالایش متوسط مصرف بنزین در مرداد به ۸۴.۳ میلیون لیتر بوده اما بسیاری از کاشرساناسان دلی اصی ثابت بودن میزان در مقایسه با پارسال را ممنوعیت های شدید رفت و آمد و جریمه های سنگین می دانند. به طوری که در تیر امسال که محدودیت و ممنوعیت های تردد تا این اندازه سخت گیرانه نبود، میزان مصرف حتی از ۱۰۷ میلیون لیتر در روز هم فراتر رفته بود.

جواد اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم که رییس انجمن جایگاه داران سی ان جی معتقد است، کارنامه خوبی را در حوزه سی ان جی داشته، پیشتر گفته بود که می خواهد خودروهای پر مصرف را با خودروهای کم مصرف و برقی جایگزین کند. اردشیر دادرس رییس انجمن جایگاه داران کشور در اینباره به خبرگزاری بازار می گوید: طبق استانداردهای جهانی باید حداکثر فاصله رسیدن به جایگاه سی ان جی حدود ۳ کیلومتر باشد این در حالی است که در تهران برای رسیدن به یک جایگاه دست کم باید ۱۳.۵ کیلومتر رانندگی کرد. جدای از این به دلیل کمبود جایگاه، معمولا صف های سی ان جی بسیار طولانی است.

به گفته او، در تهران حدود ۱۶۰ جایگاه کم داریم که امیدواریم در دولت سیزدهم این کمبود تا حد زیادی بر طرف شود.  در زمانی که اقای اوجی مدیرعامل شرکت ملی گاز بود هزار جایگاه سی ان جی ساخته شده ویک میلیون خودرو هم گاز سوز شد. به همین دلیل پیش بینی می شود که این نگاه حمایتی به صنعت سی ان جی را نیز در این دولت شاهد باشیم.                

در تهران حدود ۱۶۰ جایگاه CNG  کمبود داریم. بر اساس  استانداردهای جهانی  حداکثر فاصله رسیدن به جایگاه باید حدود ۳ کیلومتر باشد در حالیکه در تهران این فاصله به ۱۳.۵ کیلومتر رسیده است

کاهش هم زمانی مصرف سی ان جی و بنزین

او همچنین تقاضای سی ان جی در کشور را بین ۲۲ تا ۲۴ میلیون مترمکعب در ماه اعلام کرد و افزود: با افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن از آبان سال ۹۸، تمایل به مصرف سی. ان. جی در کشور افزایش پیدا کرد. بعد از گرانی بنزین مصرف سی ان جی به به ۲۴ میلیون مترمکعب افزایش یافته بود وسهم سی ان جی از سبد سوخت کشور از ۱۶.۵ درصد در ۶ ماهه اول ۹۸ به ۲۲ درصد در ۶ ماهه اول ۹۹ رسیده است.

دادرس بر  این باور است که، زمانی که مردم مشکلات سوخت سی ان جی را از جمله پیمایش کمتر نسبت به سوخت مایع، صف طولانی سوختگیری، تعداد کم جایگاه‌های سوخت، آسیب به مکانیک خودروهای تبدیلی، قیمت بالای خودروی گازسوز نسبت به نمونه بنزینی  را مشاهده می‌کنند طبیعتاً میلی به استفاده برای سی ان جی ندارند.

رییس انجمن جایدگاه داران کشوری همچنین با تاکید بر اینکه مشکلات زیست محیطی  دنیا را به سمت استفاده از انرژی های پاک پیش برده و اگر از هم اکنون ایران به این سمت حرکت نکند در آینده دچار عقب ماندگی خواهد شد، تصریح کرد: تا سال ۲۰۴۰ هیچ خودرویی در اروپا اجازه مصرف سوخت فسیلی ندارد و همه خودروها می بایست برقی شوند.

معمولا در دنیا قیمت سی ان جی یک چهارم قیمت بنزین است. در حال حاضر متوسط قیمت بنزین در ایران ۲۲۰۰ تومان بوده و قیمت هر مترمکعب سی ان جی ۶۰۰ تومان است. تقریبا می توان ادعا کرد که در یک حالت تعادلی قرار دارند

اختلاف قیمت سی ان جی و بنزین منطقی است
به گفته او، معمولا در دنیا قیمت سی ان جی یک چهارم قیمت بنزین است. در حال حاضر متوسط قیمت بنزین در ایران ۲۲۰۰ تومان بوده و قیمت هر مترمکعب سی ان جی ۶۰۰ تومان است. تقریبا می توان ادعا کرد که در یک حالت تعادلی قرار دارند.

آنگونه که رییس انجمن جایگاه داران سی ان جی به بازار می گوید حدود ۴.۵ میلیون خودروی دوگانه سوز در کشور وجود دارد که ۳ میلیون دستگاه آنها فعال است.

دادرس همچنین با اشاره به ضریب نفوذ ۹۶ درصدی دسترسی به گاز در شهرها و ۸۸ درصدی در روستاها گفت : ما ظرفیت فوق العاده ای در این حوزه داریم که باید از آن به نحو احسن استفاده کنیم. باید سبد سوخت به سمت استفاده از CNG تقویت و فرهنگ مصرف مدیریت شود.

کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی سالانه به هر جایگاه دار بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان هزینه اضافی تحمیل کرده است

۱۰ روز کاری را از دست دادیم
دادرس در بخش دیگری از سخنان خود به دیگر مشکلات جایگاه داران اشاره کرد و ادامه داد: از ابتدای تابستان تا پایان مرداد تقریبا به طور متوسط روزانه بین ۴ تا ۶ ساعت برق جایگاه داران قطع شده است. همین مساله موجب شده که جایگاه داران تقریبا ۱۰ روز کامل کاری خود را از دست بدهنند.

او همچنین ادامه داد: جدای از این کاهش مسافرت ها و رفت و آمدهای ناشی از کرونا موجب شد که فروش جایگاه داران به شدت کاهش پیدا کند این در حالی است که رعایت پروتکل ها بهداشتی خود هزینه بالایی را هم به آنها تحمیل می کرده است.

به گفته دادرس، کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی سالانه به هر جایگاه دار بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان هزینه اضافی تحمیل کرده است.

گفتنی است در یک سال گذشته قریب به ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو تبدیل به دوگانه سوز شدند که با دوگانه سوز شدن این تعداد خودروی بنزین سوز، روزانه نیم میلیون لیتر از مصرف بنزین کشور با مصرف CNG جایگزین شد که با احتساب سهم پیشین CNG در سبد سوخت خودروهای کشور، هم‌اکنون حدود ۲۴ میلیون لیتر در روز سوخت معادل CNG، جایگزین مصرف بنزین می شود. در صورت اجرایی شدن طرح تبدیل یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودرو، روزانه حدود ۶ میلیون لیتر بنزین با CNG جایگزین خواهد شد.

کد خبر: ۱۰۴٬۷۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha