۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۲
اتصال سامانه جامع بخش تعاون به سامانه ثبت شرکتها
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد

اتصال سامانه جامع بخش تعاون به سامانه ثبت شرکتها

معاون وزیر تعاون گفت: همزمان با هفته تعاون امسال اتصال سامانه جامع بخش تعاون به سامانه ثبت شرکتها و افتتاح ۲۸۸ طرح تعاونی با سرمایه گذاری ۳۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغالزایی ۷ هزارنفر صورت می گیرد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد جعفر کبیری در این باره اظهار کرد:  به مناسبت هفته تعاون، امسال ۲۸۸ طرح تعاونی با سرمایه گذاری بیش از ۳۲۰۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی حدود ۷ هزار نفر در حوزه های مختلف تولیدی توزیعی و خدماتی افتتاح خواهد شد. همچنین جشنواره تعاونی های برتر دوره چهاردهم را برگزار خواهیم کرد.

وی اتصال سامانه جامع بخش تعاون به سامانه ثبت شرکتها را از دیگر برنامه های هفته تعاون امسال  نام برد و آن را  پنجره واحد خدمات ثبتی بخش تعاون خواند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره مزیت‌های ایجاد این سامانه اظهارکرد: اتصال این دو سامانه باعث کاهش چشمگیر زمان ثبت و تشکیل تعاونی ها می شود. از ماه آینده همه حمایتها و مشوقهای بخش تعاون از طریق سامانه جامع و هوشمند تعاون انجام می شود که این اتفاق مهم در وهله اول موجب توزیع عادلانه حمایت های هدفمند بخش تعاون به تعاونی ها و در قدم بعدی موجب افزایش شفافیت می‌شود.

کبیری در این باره توضیح داد:  این زیر سامانه ضمن ثبت تجربیات موفق، نیازمندی بخش تعاون کشور به اشتراک گذاری تجربیات موفق و هم افزایی دانشی تعاونی ها را برطرف می کند.

وی افزود: در هفته تعاون پیش رو چهار مرکز نوآوری در استان های کشور  با اختصاص خط اعتباری به مبلغ بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان و در مجموع ۱۰۰۰ میلیارد تومان با نرخ های مختلف افتتاح شده و در اختیار تعاونگران قرار می گیرد. اختتامیه نخستین دوره جشنواره آماتوری فیلم بخش تعاون نیز همزمان با هفته تعاون برگزار می شود.

کبیری در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: شفافیت و دولت الکترونیک با محوریت ایجاد سامانه هوشمند تعاون و توسعه نوآوری و افزایش بهره‌ وری با شکل گیری مراکز نوآوری در سراسر کشور و توسعه حمایت های هدفمند و توانمندسازی تعاونی ها با ایجاد خطوط اعتباری مختلف و حمایتهای آموزشی، پژوهشی و ترویجی در حوزه تعاون از جمله اقدامات مهم این معاونت بوده است.

وی ادامه داد: در حوزه کاری دولت الکترونیک، اقداماتی نظیر ایجاد سامانه جامع و هوشمند در بخش تعاون و برگزاری الکترونیکی مجامع عمومی شرکت های تعاونی برای اولین بار در کشور صورت گرفت و در بخش توسعه شفافیت علاوه بر ایجاد سامانه جامع بخش تعاون،   افزایش ۱۴ برابری اهداف نظارتی و حسابرسی را به ثمر رساندیم.

کبیری راه اندازی مرکز نوآوری و توسعه تعاون ایران (منتا) در تهران و ۱۴ استان دیگر و راه اندازی اندیشکده تعاون را از جمله اقدامات صورت گرفته در حوزه نوآوری عنوان کرد.

وی ادامه داد: در بخش حمایت هدفمند توفیق یافتیم اهدافی همچون افزایش ۱۴ برابری بودجه شکل گیری و توانمند سازی تعاونی ها، افزایش بیش از سه برابری تسهیلات بانک توسعه تعاون در سال ۱۳۹۹ نسبت به ۱۳۹۶، اختصاص ۷۵۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری برای تعاونی های مسکن با اولویت مسکن کارگری و اختصاص ۱۴۰ میلیارد تومان خط اعتباری برای تعاونی های مرتبط با مهار کرونا را به نتیجه برسانیم.

به گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه اقدامات ترویجی علاوه بر برگزاری دو دوره مسابقات مناظره دانشجویی ویژه تعاون با همکاری جهاد دانشگاهی، نخستین جشنواره فیلم با موضوع تعاون و همدلی، وبینارهای علمی ترویجی داخلی و بین المللی و نشست های علمی برای ۱۲ هزار و ۸۰۰ نفر از تعاونگران در استان های سراسر کشور برگزار شد. همچنین در راستای تقویت حوزه نهادهای مالی، تصویب ۱۰۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون و تصویب افزایش سرمایه صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون تا ۲۰۰ میلیارد تومان، صورت پذیرفت.

کبیری با اشاره به آمار تحویل واحدهای مسکن مهر اظهار کرد: در بخش مسکن مهر، با مجموعه ای از اقدامات، افزایش تحویل واحدهای تعاونی مسکن مهر از ۱۴ درصد به ۹۵ درصد، کاهش ۸۱ درصدی پرونده های اعتراضات از ۷۴۰۰۰ پرونده به ۱۴۰۰۰ پرونده، راه اندازی ۱۱۲ تعاونی توسعه عمران شهرستانی در ۲۹ استان و حمایت از تشکیل ۵۱۳۶ شرکت تعاونی با عضویت ۱۱۹ هزار و ۷۴۱ نفر و ایجاد ۱۰۰ هزار و ۶۸۵ فرصت شغلی را موجب شدیم.

وی، با اشاره به کسب عنوان معاونت برتر ستادی در بین معاونت‌های وزارتخانه از سوی سازمان امور اداری و استخدامی طی دو سال ۹۸ و ۹۹ درباره معیار این انتخاب و مجموعه اقداماتی که در راستای تحقق آن انجام گرفته، اظهار کرد: معاونت امور تعاون برای نخستین بار در سال ۱۳۹۸ رتبه اول سازمان امور اداری و استخدامی را در بین معاونت های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دست آورد، ما مجموعه اقداماتی در راستای توسعه شفافیت، نوآوری و دولت الکترونیک داشتیم که بخش قابل توجهی از آنها محقق شده و اکنون می توانم اشاره کنم که در بحث توسعه شفافیت و دولت الکترونیک فاز دوم سامانه جامع و هوشمند بخش تعاونی کشور را هم به اتمام رساندیم و در ادامه مسیر این امکان را نیز فراهم کردیم که مجامع الکترونیکی تعاونی ها از طریق این سامانه برگزار شود که به شدت به توسعه شفافیت در تعاونی ها کمک کرده است.

وی افزود:  همچنین امکان حضور همه اعضا در مجامعی که تصمیم های مهمی برای سرمایه های مردم گرفته می شود، فراهم شد و از همین حیث می توان گفت که این کار هم تحقق دولت الکترونیک بود و هم توسعه شفافیت در تعاونی ها که منجر به افزایش بهره وری و کارآمدی در تعاونی ها می شود.

کبیری تاکید کرد: ذکر این نکته حائز اهمیت است که این اقدامات مانع از ایجاد زمینه انحراف و فساد و سوء استفاده از خلاء های قانونی در بخش تعاون می شود. به طور مثال بعضا مجامعی به ویژه در تعاونی های مسکن دیده می شد که گاهی بدون اطلاع همه اعضا برگزار می شد و از این حیث می توان گفت که دیگر کمتر اتفاق می افتد که تصمیمی توسط اعضای هیات مدیره ها در تعاونی ها در مجامع گرفته شود و همه از محوریت آن مطلع نباشند. این مساله توفیق بزرگی بود و باید اضافه کرد که با همین توسعه سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون در کنار شفافیت و دولت الکترونیک در بخش های دیگر، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال گذشته توانست رتبه اول در حوزه شفافیت و دولت الکترونیک را در بین ۱۲۴ دستگاه اجرایی کشور کسب کند.

وی ادامه داد: از طرفی در بحث اجرای سامانه، این امکان برای ما فراهم شد که خدمات گیرنده، خدمات دهنده را نبیند و با او برخورد مستقیم نداشته باشد و از همین حیث زمینه حذف امضاهای طلایی را فراهم کردیم و مجموعا ۱۶ سامانه را در سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون ادغام کردیم و بانک دیتای تعاونی ها را از ابعاد گوناگون توانستیم در سامانه جامع به یکدیگر متصل کنیم.

معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از اتصال سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون به ثبت شرکتها در هفته تعاون خبر داد و گفت: این اقدام، نخستین و محوری ترین کار ما برای توسعه شفافیت و دولت الکترونیک بود که بر اساس آن تعداد روزهایی که در گذشته برای ثبت تعاونی ها طول می کشید، با مجموع فعالیت هایی که در نظر گرفتیم در سامانه جدید تعاون رخ دهد و به بار بنشیند، از بیش از ۷۰ روز به کمتر از  ۷ روز کاهش پیدا می کند و این یک دستاورد بزرگ به شمار می آید که امید است ذینفعان ما بتوانند از آن بهره مند شوند.

به گفته وی، زیر سامانه های مختلفی در حوزه توانمند سازی تعاونی ها در سامانه جامع بخش تعاون پیش بینی شده که از سه زیرسامانه جدید در سامانه جامع تعاون نیز، طی هفته تعاون رونمایی خواهد شد.

کبیری خاطر نشان کرد: ما برای اولین بار ردیف ۱۰۱ هزار را از محل بند ۲ ماده ۲۹ اصل ۴۴، ۱۰۰ میلیارد تومن تخصیص گرفتیم و قصد داریم که با کمک بانک ها برای حمایت از تعاونی ها با آن ۱۰۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری با نرخ ترجیحی ایجاد کنیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ایجاد خطوط اعتباری مختلف با نرخ ترجیحی برای تعاونی های دانش بنیان، جوانان و زنان، برگزاری وبینارهای بین المللی با همکاری کشور های موفق در بخش تعاون، راه اندازی ۱۴ مرکز ملی توسعه و نوآوری تعاون در ۱۴ استان، برگزاری همایش استارتاپی در بخش تعاون، ایجاد خط اعتباری برای تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی، پرداخت یارانه دستمزد برای تثبیت اشتغال تعاونی های آسیب دیده از کرونا و اجرای قانون ۲۰ درصد تخفیف در سهم کارفرما با همکاری معاونت اشتغال وزارتخانه، اختصاص تسهیلات صندوق کارآفرینی امید به تعاونی های فعال در حوزه مهار کرونا و اختصاص خط اعتباری بانک توسعه تعاون به منظور حمایت از تعاونی‌های مسکن و با اولویت مسکن کارگری را از جمله اقدامات صورت گرفته معاونت تعاون نام برد که موجب شده این معاونت از سمت کمی سازی و تشکیل تعاونی به سمت کیفی سازی و حمایت از تعاونی های موجود و تقویت آنها گام بردارد.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان با اشاره برنامه های هفته تعاون در سال گذشته گفت: در هفته تعاون سال‌های گذشته برنامه های مختلفی داشتیم اعم از افتتاح پروژه های تعاونی های مختلف در سراسر کشور به عنوان یک حرکت ترویجی و تا به امروز هم چهار افتتاحیه مختلف در مقاطع هفته تعاون و دهه فجر برگزار کرده ایم که در سالهای  ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ جمعا ۱۸۹۲ طرح تعاونی با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۹۳۶۳ میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای ۷۶ هزار و ۳۳۶ نفر  طی پنج مرحله افتتاح و بهره برداری شده است.

کد خبر: ۱۰۴٬۷۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha