۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
صنایع تبدیلی حلقه مفقوده صنعت زنبورداری چهارمحال و بختیاری| ارزش افزوده ای که بر باد رفت
گزارش بازار؛

صنایع تبدیلی حلقه مفقوده صنعت زنبورداری چهارمحال و بختیاری| ارزش افزوده ای که بر باد رفت

شهرکرد- شرایط آب و هوایی معتدل و وجود پوشش گیاهی مناسب زمینه را برای توسعه زنبورداری در چهارمحال و بختیاری فراهم کرده است اما نبود صنایع تبدیلی باعث خارج شدن ارزش افزوده این محصول از استان شده است.

بازار؛ گروه استان ها: صنعت زنبور داری یکی از صنایع مهم در سطح دنیا به شمار می رود که توانسته اشتغال قابل توجهی در بسیاری از مناطق دنیا فراهم کند.

ایران یکی از مناطق مستعد در زمینه پرورش زنبور عسل به شمار می رود که بر پایه آخرین سرشماری، حدود ۹۸ هزار زنبورستان و نزدیک به ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار کلونی زنبور عسل در کشور موجود است. میانگین تولید عسل در هر کندو حدود ۱۱ کیلوگرم و میزان رشد تولید این محصول در سال ۹۸ نسبت به سال ماقبل ۲۴ درصد برآورد می‌شود.

چهارمحال و بختیاری یکی از استان های زاگرس نشین در منطقه جنوب غربی کشور است. شرایط آب و هوایی معتدل و وجود خاک حاصلخیز موجب رویش انواع گیاهان در مراتع و تشکیل جنگل های بلوط و بنه در این استان شده است.

این استان به واسطه قرار گرفتن در ارتفاعات از نور مناسب خورشید بهره مند است. رویش بیش از ۳۵۰ گونه انواع گیاهان دارویی در این استان از دیگر ظرفیت های چهارمحال و بختیاری به شمار می رود.

صنایع تبدیلی حلقه مفقوده صنعت زنبورداری چهارمحال و بختیاری| ارزش افزوده ای که بر باد رفت

 استان چهارمحال و بختیاری مکانی مستعد برای زنبورداری است و هر ساله زنبورداران بسیاری را در کوچ بهاره به سمت خود می‌کشاند.

استان چهارمحال و بختیاری یکی از بکرترین مناطق برای پرورش زنبور عسل در کشور است و هر منطقه این استان شرایط خاص برای تولید عسل های مرغوب با خواص و طعم های مختلف دارد

جلال موسوی یکی از فعالان بخش زنبور داری در استان چهارمحال و بختیاری است که در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: استان چهارمحال و بختیاری یکی از بکرترین مناطق برای پرورش زنبور عسل در کشور است.

وی ادامه داد: هر منطقه این استان شرایط خاص برای تولید عسل های مرغوب با خواص و طعم های مختلف دارد.

موسوی افزود: به عنوان مثال منطقه کوهرنگ چهارمحال و بختیاری مملو از گون است و برای تولید عسل گون منطقه ای ویژه در بین زنبور داران به شمار می رود.

این فعال بخش زنبور داری در استان چهارمحال و بختیاری گفت: در منطقه سامان چهارمحال و بختیاری به واسط وجود باغات گسترده تولید عسل مرکبات مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بیشتر گیاهان رویشی در این استان گیاهان دارویی هستند که عسل تولید این استان به واسط این گیاهان دارای کیفیت و خواص بالایی است.

موسوی ادامه داد: حمایت های مسئولان کشاورزی استان باید از زنبور داران افزایش یابد تا زمینه برای تولید عسل و محصولات جانبی بیشتر فراهم شود.

وجود ۳۶۰ هزار کلونی زنبور عسل در چهارمحال و بختیاری 
مدیر طیور و زنبور عسل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: بیش از ۳۶۰ هزار کلونی زنبور عسل در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

صنایع تبدیلی حلقه مفقوده صنعت زنبورداری چهارمحال و بختیاری| ارزش افزوده ای که بر باد رفت

حسن رحمانی افزود: سالانه بیش از دو هزار و ۹۰۰ تن عسل در این استان تولید می شود.

وی ادامه داد: زنبور داری یکی از شغل های قابل توسعه در استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود که امروز نقش مهمی در اشتغال در سطح استان دارد.

مدیر طیور و زنبور عسل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: تولید محصولات جانبی به جز عسل نیز از دیگر ظرفیت های این بخش به شمار می رود که می تواند مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: در استان چهارمحال و بختیاری به جز عسل تولید زهر زنبور عسل، گرده گل، موم و... در حال انجام است و تولید این محصولات برای زنبور داران درآمد ایجاد کرده است.

مدیر طیور و زنبور عسل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: توسعه زنبورداری نیازمند ورود علاقه مندان به این بخش است که حمایت های لازم از متقاضیان انجام می شود.

فقدان صنایع تبدیلی در بخش محصولات زنبور عسل در این استان یکی از ضعف ها به شمار می رود که موجب خارج شدن ارزش افزوده از استان می شود

 افشین علی پور استاد رشته کارآفرینی در بخش کشاورزی به خبرنگار بازار گفت: زنبورداری یکی از شغل های مطرح در دنیا به شمار می رود که صنایع اشتغالزای بسیاری وابسته به این شغل است.

وی افزود: فقدان صنایع تبدیلی در بخش محصولات زنبور عسل در این استان یکی از ضعف ها به شمار می رود که موجب خارج شدن ارزش افزوده از استان می شود.

وی تاکید کرد: طی بررسی های انجام شده دو کارگاه کوچک در بخش موم سازی فعالیت می کنند و شان موم مورد نیاز زنبور داران را فراهم می کنند و صنایع توسعه یافته در بخش زنبورداری در این استان وجود ندارد.

این استاد دانشگاه افزود: کندوهای چوبی که مخصوص پرورش زنبور عسل هستند نیز از منطقه نجف آباد استان اصفهان ارسال می شود که هنوز از این ظرفیت اشتغالزا نیز آن گونه که باید استفاده نکرده ایم.

علی پور گفت: برندسازی در زمینه تولید عسل باید مورد توجه قرار گیرد تا زمینه توسعه بیشتر این بخش فراهم شود.

چهارمحال و بختیاری ظرفیت تبدیل به قطب زنبور داری کشور را دارد و این امر می تواند زمینه توسعه این استان را فراهم کند و اشتغال قابل توجهی ایجاد کند. سرمایه گذاری در این بخش نیازمند افزایش حمایت مسئولان و برگزاری دوره های آموزشی در این زمینه و جذب متقاضیان است.

کد خبر: ۱۰۴٬۶۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha