۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
توزیع مدرنا آلوده در ژاپن؛ بی اعتمادی بیشتر به واکسنهای اروپایی و آمریکایی
بازار گزارش می دهد؛

توزیع مدرنا آلوده در ژاپن؛ بی اعتمادی بیشتر به واکسنهای اروپایی و آمریکایی

پس از اعلام توقف ژاپن برای تزریق واکسن مدرنا به دلیل آلودگی برخی از ویال‌ها، کارشناسان دارویی معتقدند که هنوز مشخص نیست که آیا کشورهای دیگری به جز ژاپن نیز تحت تاثیر قرار گرفته اند یا خیر.

بازار؛ گروه بین الملل: این روزها خبرسازی واکسن های کرونا و پیدا و پنهان های آن ها تمامی ندارد. یک روز خبر از آغاز یک واکسن با نام «مدرنا» ساخت موسسه سلامت آمریکا در انگلیس و این که بر اساس نتایج کارآزمایی‌ های بالینی، ۹۴ درصد اثربخشی دارد و در تمام موارد از بیماری شدید جلوگیری خواهد کرد در جهت ترغیب مردم به دریافت این واکسن منتشر می شود، مدتی بعد گزارش‌هایی مبنی بر وجود آلودگی در برخی از ویال های این واکسن و ارسال مدرنای آلوده به ژاپن در رسانه های مختلف پخش می شود که بی اعتمادی بیشتر به این گونه واکسن ها را نشان می دهد.

در آن حدی که رسانه های غرب برای واکسن های خود و ارسال به کشورهای در حال توسعه تبلیغ می کنند، تازه ترین نظرسنجی‌ها نشان می دهد که سطح اعتماد عمومی به واکسن کرونا بسیار کم شده و بیش از ۷۰ درصد شهروندان اروپایی (۷۶) و امریکایی (۷۹) خواهان تزریق واکسن کرونا حتی در دوز دوم آن نیستند.

تازه ترین نظرسنجی‌ها نشان می دهد که سطح اعتماد عمومی به واکسن کرونا بسیار کم شده و بیش از ۷۰ درصد خود شهروندان اروپایی (۷۶) و امریکایی (۷۹) خواهان تزریق واکسن کرونا حتی دوز دوم آن نیستند

در این میان، اروپایی‌ ها بدبین و بی اعتماد ترین مردم جهان به واکسن کرونا هستند که این سطح از بی اعتمادی با مشاهده عوارض جسمانی و حتی مرگ موجب شده است. بر همین اساس، در برخی از کشورها و حتی در امریکا دولت اعلام کرده بود که به شهروندانی که واکسن ضد ویروس کرونا دریافت می کنند، پاداش اعطا شود. 

از سوی دیگر، تردید در خصوص دریافت واکسن در میان پزشکان و پرستاران اروپایی و آمریکایی، از همان روزهای آغاز روند واکسیناسیون، این کشورها را با چالشی جدی مواجه کرده بود. 

حال با وجود این مسائل، روز گذشته خبرگزاری رویترز خبری منتشر کرد که ژاپن تزریق ۱.۶۳ میلیون دوز واکسن مدرنا را از روز پنج شنبه یعنی یک هفته پس از دریافت گزارش‌ هایی مبنی بر وجود آلودگی در برخی از ویال های این واکسن، متوقف کرده است. 

شرکت داروسازی «تاکدا» که به توزیع مدرنا در ژاپن می پردازد، اعلام کرد که پس از گزارش چندین سایت واکسیناسیون از کشف یک شی خارجی نامشخص در یک قطعه خاص، به وزارتخانه کار، رفاه و بهداشت اطلاع داده که بیش از یک و نیم میلیون دوز از واکسن آلوده است. 

یک مقام وزارت بهداشت ژاپن گفته است که این تاخیر یک هفته ای به این دلیل بوده که شرکت تاکدا به زمان نیاز داشته تا اطلاعاتی را در مورد ویالهای آلوده و اینکه در کدام استانها توزیع شده، جمع آوری کند. البته خود تاکدا، در بیانیه ای اعلام کرده که از ایمنی دوزهای آلوده اطلاعی ندارد.

بر همین اساس و در پی تعلیق از سوی مسئولان ژاپنی، شرکت مدرنا اعلام کرده که هیچ مشکلی در رابطه با ایمنی یا کارآیی این واکسن‌ها مشخص نشده و تنها برای احتیاط تزریق این واکسن‌ها به حالت تعلیق درآمده است. این شرکت همچنین گفته است که این آلودگی می تواند به دلیل بروز مشکل در یکی از خطوط تولید واکسن در اسپانیا باشد.

در پی تعلیق از سوی مسئولان ژاپنی، شرکت مدرنا اعلام کرده که هیچ مشکلی در رابطه با ایمنی یا کارآیی این واکسن‌ها مشخص نشده و تنها برای احتیاط تزریق این واکسن‌ها به حالت تعلیق درآمده است

اما، این اقدام موجب شده تا چندین شرکت ژاپنی، واکسیناسیون کارکنان خود را که طبق برنامه ریزی برای روز پنجشنبه تعیین شده بود، لغو کنند در حالی که قرار بود واکسن مدرنا در میان تعداد زیادی از شرکتها و دانشگاههای بزرگ توزیع شود که همه آنها متوقف شد.

از آن جایی که مدرنا متعهد به همکاری با شریک خود یعنی تاکدا است، اینگونه اعلام کرده که در حال بررسی گزارش ها است و برای احتیاط بیشتر تصمیم گرفته که با این که آلودگی در یکی از بچ ها مشاهده شده اما برای احتیاط دو بچ دیگر را هم کنار بگذارد. همچنین، این شرکت گفته است که تا کنون هیچ مشکل امنیتی یا اثرگذاری در میان واکسن‌های این شرکت اعلام نشده است.  

بر اساس گزارش سی ان بی سی، شرکت داروسازی اسپانیایی رووی (Rovi) که امروز با وجود این تعلیق از سوی ژاپن سهام خود را به میزان ۱۳ درصد از دست داد، نیز در حال بررسی وضعیت است و اظهار کرده که اینگونه به نظر می رسد این آلودگی محدود به برخی از بچ هایی است که قرار بوده در ژاپن توزیع شود.  

شرکت داروسازی اسپانیایی رووی (Rovi) که امروز با وجود تعلیق از سوی ژاپن سهام خود را به میزان ۱۳ درصد از دست داد، نیز در حال بررسی وضعیت است و اظهار کرده که اینگونه به نظر می رسد این آلودگی محدود به برخی از بچ هایی است که قرار بوده در ژاپن توزیع شود

 نیویورک تایمز نیز در گزارش خود نوشت که «کاتسونوبو کاتو»، سخنگوی دولت ژاپن در روز پنجشنبه به خبرنگاران گفته است که که دوزهای آلوده به تعداد نامعلومی برای ساکنان ژاپنی توزیع شده بود، هرچند که هیچ گزارشی از عوارض جانبی آن تاکنون گزارش نشده است.

دوزهای آلوده در محل واکسیناسیون در اوساکا که توسط وزارت دفاع ژاپن اداره می شود، استفاده شده است در حالی که مشخص نیست که آیا دوزهای مورد استفاده آلوده بوده است یا خیر. دوزها بین ششم ماه اوت تا بیستم در محل توزیع شد، اما نگرانی هایی در رابطه با ایمنی آن گزارش نشده است.

از آن جایی که تمام ویال های آلوده در سایت های تولیدی اسپانیا ساخته شده است. هنوز مشخص نیست که آیا کشورهای دیگری به جز ژاپن نیز تحت تأثیر قرار گرفته اند یا خیر؛ اگرچه آژانس دارویی اروپا نیز در حال بررسی این موضوع است.

این آژانس در بیانیه ای اعلام کرده که در حال تحقیق درباره این موضوع است و از دارنده مجوز بازاریابی خواسته است تا اطلاعاتی در مورد هرگونه تأثیر احتمالی بر دوزهای ارسال شده به اتحادیه اروپا، علاوه بر جزئیات در مورد تحقیقات اصلی در حال انجام یعنی در خصوص ژاپن، ارائه دهد.

در همین راستا، مدرنا اظهار کرده که هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد کشورهای دیگر نیز تحت تأثیر قرار گرفته اند زیرا این موضوع در رابطه با مقدار زیادی از یک بچ (دسته) ای است که منحصراً برای ژاپن تولید شده است.

در حالی که هیچ بازه زمانی مورد انتظاری برای تکمیل تحقیقات در مورد دوزهای آلوده وجود ندارد، اما مدرنا اعلام کرده با سازنده قرارداد خود، توزیع کننده آن و دولت همکاری خواهد کرد.

وزارت بهداشت ژاپن نیز گفته است که با تاکدا برای تأمین دوزهای جایگزین به منظور جلوگیری از اختلال در برنامه واکسن کشور که پس از آغازی کند افزایش یافته است، همکاری خواهد کرد در حالی که تاکدا با استناد به تحقیقات مدرنا، از توضیح بیشتر در مورد جزئیات خودداری کرده که این موضوع خود دارای ابهاماتی از سوی شرکت ژاپنی است.

سخنگوی شرکت اعلام کرده است که تاکدا مردم را تشویق می کند تا به دنبال تزریق واکسن باشند در حالی که حدود ۴۳ درصد از مردم ژاپن به طور کامل واکسینه شده اند، زیرا این کشور با رکورد بی سابقه موارد ویروس ناشی از واریانت دلتا مبارزه می کند. ژاپن پیش از این تزریق واکسن‌های فایزر و آسترازنکا را برای واکسیناسیون عمومی تایید کرده بود و تزریق مدرنا از سه ماه پیش در این کشور آغاز شده است.

حال پس از انتشار و انعکاس اخبار منتشر شده در خصوص تعلیق تزریق واکسن اروپایی در ژاپن و ابهامات مرتبط با این اقدام، احتمال دارد که موج بی اعتمادی در میان کشورهای مختلف از جمله خاورمیانه و شرق آسیا برای واردات این گونه واکسن ها و حتی در میان خود شهروندان کشورهای اروپایی بیشتر و بیشتر شود. 

یکی از این کشورها جمهوری اسلامی ایران است که چندی پیش، رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تجربیات متعدد آزمایش‌ های غیرانسانی دارویی انگلیس و آمریکا روی مردم سایر کشورها، واردات واکسن از این دو کشور را برای حفاظت از جان مردم ممنوع اعلام کرد.

حال با وجود ارسال بیش از یک‌ و نیم میلیون دوز واکسن آلوده از اسپانیا به ژاپن، انتخاب کشورهای مختلف، برای واردات واکسن از غیر اروپا و امریکا که مدام دم از صادرات بالای واکسن خود می زنند در حالی که یا نیاز داخلی آنها زیاد است و یا واکسن های آنها ایمنی کافی را ندارد، اقدامی صحیح است، زیرا خود شهروندان این کشورها هم به دولت های خود چندان امیدوار نیستند و اطمینانی ندارند که شرکتهای دارویی خود بتوانند واکسنی ایمن برای حفظ جان انسانها ارائه نماید.

کد خبر: ۱۰۴٬۶۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha