۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۱
صنایع پایین دستی نفت، گاز و پتروشیمی  مغفول مانده است| آینده از آن برق است
عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با بازار:

صنایع پایین دستی نفت، گاز و پتروشیمی مغفول مانده است| آینده از آن برق است

عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در آینده برق، جای نفت و گاز را می گیرد و ما باید خودمان را زودتر با این موضوع تطبیق دهیم و روی صنایع پایین دستی، نفت، گاز و پتروشیمی کار کنیم.

فریدون عباسی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به ظرفیت های ارزی  و پیشرفت بخش پتروشیمی در کشور گفت: دلیل پیشرفت صنعت پتروشیمی توجه به ظرفیت های داخلی است.یکی دیگر از دلایل هم این بوده که ما منابع اولیه را دارا هستیم و برنامه‌ریزهایی که برای به دست آوردن منابع اولیه شده در سال های اخیر جواب داده است یعنی در صنایع بالادستی گاز، سرمایه گذاری انجام شده و به نتیجه رسیده است.

وی بیان داشت: همچنین به کارگیری بخش خصوصی در ساخت صنایع و یا واگذاری بخش پتروشیمی که تا پیش از این دولتی بودند، در این زمینه تاثیرگذار بوده است البته نمی‌گوییم که این واگذاری‌ها به صورت کامل درست انجام شده است اما همین که بخش خصوصی به این مبحث ورود کرده است، ارزش افزوده و سود خوبی دارد و با این سود هم می‌توان سرمایه‌گذاری کرد. این اقدامات تا حد خوبی انجام شده است و پرداختن به بخش پتروشیمی برای کشور هم ارزآور بوده است.

این نماینده مجلس اظهارداشت: مطمئناً اگر خصوصی‌سازی ها بهتر انجام می‌شد و نقش حاکمیت مناسبت تر در آن در نظر گرفته می‌شد؛ به این معنا که سهمی برای حاکمیت در آن باقی می‌ماند و کامل واگذار نمی‌کردند؛  می‌شد مدیریت بهتری در این زمینه انجام داد و مسائل بخش پتروشیمی را  به صورت راهبردی پیش برد چراکه بنده نقش حاکمیت را از این لحاظ مورد اهمیت قرار می دهم که این بخش می توانست  صنایع پایین دستی را اجبار به کار کند. این بسیار مهم است که بخش خصوصی یک جا کنترل شود لذا صنایع پایین دستی هم مهم است، چراکه نباید فقط یک محصول ایجاد و صادر شده و نفع ببرند. حتما باید بخشی از آن نفع در بخش صنایع پایین دستی سرمایه‌گذاری شود تا اشتغال ایجاد شود.در حال حاضر این کار مغفول مانده است.

عباسی با بیان اینکه بسیاری از کارها را می‌توان در بخش صنایع پایین دستی حتی از طریق سرمایه گذاری داخلی انجام داد، گفت: اگر امنیت سرمایه‌گذاری در کشور ایجاد شود، اشتغال در کشور ایجاد می‌شود. ما می‌توانیم در کوتاه‌مدت اشتغال خوبی در صنایع پایین دستی ‌نفت و گاز ایجاد و خام فروشی هم نکنیم.

وی تاکید کرد: حقیقت این است که ما باید در بخش صنایع پایین دستی پتروشیمی کار کنیم و گاز را به محصول نهایی تبدیل کنیم. یعنی فقط تنها یک واسطه نباشد، برای مثال ما نباید یک چیزی را تولید کنیم و به فروش برسانیم چراکه بهتر است ما یک زنجیره‌ای را در این زمینه دنبال کنیم تا در این بخش اشتغال ایجاد کند. همچنین ما باید صنایع داخلی را هم به کار بیاندازند. نباید رویه به این صورت باشد که ما  برای مثال محصولی را به ترکیه صادر کنیم و بعد یک محصول دیگری را از آنجا بیاوریم.

این نماینده مجلس ادامه داد:  زمانی که منابع اولیه برای خودمان است،کافی است که مدیریت کنیم و اگر انسجام مدیریت در کشور وجود داشته باشد و مدیریت نفت در بخش تنظیم گری و تشویق به سرمایه‌گذاری در آینده بهتر شود، ما مطمئناً می‌توانیم این ارزش افزوده را در داخل کشور ایجاد کنیم.

عباسی اظهارداشت: ما منابع لازم را داریم و باید دقت کنیم که در آینده برق، جای نفت و گاز را حداقل در حرکت می‌گیرد، سیستم حمل و نقل آینده با ماشین‌های برقی است. پس قاعدتا بنزین و گازوییل و گاز کمتر سوخته می‌شود و این منابع باید به سمت تولید سایر محصولات برود. بنابراین ما باید خودمان را زودتر با این موضوع تطبیق دهیم و روی صنایع پایین دستی، نفت، گاز و پتروشیمی کار کنیم که مشکل اشتغال را حل می‌کند تا این مسئله برای ما ارزآوری داشته باشد.

کد خبر: ۱۰۴٬۶۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha