۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
تحولات بازار سرمایه به دلار گره خورده است؛ بازگشت آرامش به افغانستان باعث اصلاح دلار خواهد شد
تحلیل هفتگی بورس؛

تحولات بازار سرمایه به دلار گره خورده است؛ بازگشت آرامش به افغانستان باعث اصلاح دلار خواهد شد

کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر تأثیر تحولات منطقه و نرخ ارز روی بازار سهام گفت: با توجه به تأثیرگذاری تصمیم دولت بر بازار سهام، هفته آینده در بازار شاهد آرامش خواهیم بود.

بازار؛ گروه بورس: هفته‌ای که گذشت برای بورس می‌توانست به عنوان تأثیرگذارترین هفته باشد چون مجلسی‌ها از اول هفته به بررسی وزرای پیشنهادی پرداختند و دست آخر رأی‌گیری‌ها انجام شد. تأثیرگذارترین وزیر پیشنهادی بر بازار بورس هم وزیر پیشنهادی اقتصاد بود که سهامداران چشم‌انتظار مشخص شدن تکلیف وزارت او بودند، اما در این میان ارز اثرگذارترین خبر بازار بود چراکه با تنش‌های سیاسی در منطقه به ۲۸ هزار تومان رسید.

روند بازار هفته‌ای که گذشت را می‌توانیم با ورود نقدینگی‌های سهامداران، رو به رشد ارزیابی کنیم

در کل هفته گذشته برای شاخص کل هفته‌ای مثبت بود؛ به طوری که این شاخص ۳.۳ درصد یعنی ۵۰ هزار و ۲۸۵ واحد رشد کرد و به یک میلیون و ۵۵۰ هزار و ۲۰۸ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن اما با رشد سهم‌های کوچک بازار بهتر عمل کرد و ۶.۵ درصد از هفته گذشته بالاتر آمد و روی خانه ۴۵۶ هزار و ۳۵۸ واحدی آرام گرفت، ولی به طور کلی نمی‌توان فلزات اساسی را چندان اثرگذار خواند چون شاخص این گروه تنها ۰.۰۹ درصد رشد کرد و در نهایت رقم یک میلیون و ۱۸۱ هزار و ۲۵ واحد را نشان داد.

در این میان، این هفته بازارهای جهانی هم این هفته اصلاحاتی داشتند و کلیه سهم‌هایی که در بازارهای جهانی خواهان دارند، تحت تأثیر این اصلاحات شدند و در این میان سنگ آهن بیشترین  تأثیر را پذیرفت. مسئله مهم‌تر انتظارات تورمی است که این هفته با رشد نرخ دلار افزایش یافت و فعالان و سهامداران بازار تنها سپر دفاعی در برابر تورم‌های شکل گرفته را بازار سرمایه می‌دانند. به همین دلیل، این هفته شاهد افزایش میزان تقاضا و همچنین، ورود نقدینگی به بورس بودیم.

تصمیم‌های دولت در خصوص قیمت‌گذاری کالاها، توسعه بازار و حتی تصمیم‌های سیاسی دولت جدید در بازار سرمایه به طور کامل مشهود خواهد بود

جواد عشقی‌نژاد، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات در هفته‌ای که گذشت، گفت: روند بازار هفته‌ای که گذشت را می‌توانیم با ورود نقدینگی‌های سهامداران، رو به رشد ارزیابی کنیم و بازار سرمایه به واسطه شرایط محیطی نسبت به بازارهای دیگر بازار مطمئن‌تری بود.

وی با اشاره به اینکه نرخ ارز و تحولات سیاسی منطقه اثرگذارترین متغیرهای روی بازار بودند، افزود: تحولات منطقه به ویژه تغییرات صورت گرفته در افغانستان بر نرخ ارز بی‌تأثیر نبود. این دو عامل باعث شد تا تقاضای بازار بالا برود و P/E انتظاری بازار بتواند به رشد بازار کمک کند، اما پیش‌بینی می‌شود که به زودی آرامش به کشور افغانستان بازگردد.

بازگشت آرامش به افغانستان می‌تواند بازار کاغذی دلار را متعادل‌تر کند و در نهایت قیمت دلار می‌تواند در یک وضعیت اصلاحی قرار بگیرد

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بازگشت آرامش به افغانستان می‌تواند بازار کاغذی دلار را متعادل‌تر کند و در نهایت قیمت دلار می‌تواند در یک وضعیت اصلاحی قرار بگیرد تا از شتاب افزایشی آن کاسته شود. با این اوصاف، بازار پیش رو در هفته آینده می‌تواند یک بازار آرام‌تر و نسبتا تعادلی باشد که بر اساس اتفاقاتی که در خصوص انتخاب وزرای جدید شد، از دستورات و تصمیم‌های کابینه جدید تأثیر خواهد گرفت.

عشقی‌نژاد در پایان گفت: تصمیم‌های دولت در خصوص قیمت‌گذاری کالاها، توسعه بازار و حتی تصمیم‌های سیاسی دولت جدید در بازار سرمایه به طور کامل مشهود خواهد بود و بازار سرمایه با توجه به این موارد می‌تواند پایدار و آرام دنبال شود.

کد خبر: ۱۰۴٬۵۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha