۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶
افزایش قیمت برنج با ممنوعیت واردات/ سفره مردم خالی شد
رئیس اتحادیه برنج‌فروشان گرگان مطرح کرد؛

افزایش قیمت برنج با ممنوعیت واردات/ سفره مردم خالی شد

گرگان - سلامت، رئیس اتحادیه برنج‌فروشان گرگان گفت: ممنوعیت واردات برنج به بهانه حمایت از کشاورز سبب افزایش قیمت و خالی شدن سفره مردم شده است.

تقی سلامت در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: امسال باتوجه‌به کاهش کشت برنج به دلیل خشکسالی با افزایش قیمت روبه‌رو هستیم؛ از طرفی دولت نیز برای حمایت از کشاورز بحث ممنوعیت برنج را از دو ماه گذشته مطرح کرده است و سبب شده تا برنج‌های خارجی در گمرک دپو شوند.

وی با بیان اینکه ۴۰ الی ۵۰ درصد برنج در استان وارداتی است و مابقی آن محصول کشاورزان کشور است، افزود: در قیمت‌گذاری برنج برای خرده‌فروشان سود ۱۲ درصد و برای عمده‌فروش‌ها سود سه درصد لحاظ شده است.

رئیس اتحادیه برنج‌فروشان گرگان با اشاره به اینکه بیشتر بازار رقابت است، خاطرنشان کرد: از زمانی که ممنوعیت واردات اعمال شد کسانی هم که در انبارها برنج خارجی داشته‌اند آن را عرضه نمی‌کنند تا با قیمت بالاتر به فروش برسانند.

وی افزود: در چند روز گذشته شاهد افزایش قیمت برنج خارجی بوده‌ایم و این روند تا زمانی که ممنوعیت ادامه دارد وجود خواهد داشت.

 سلامت گفت: از طرف دیگر برنج داخلی نیز از عید تاکنون پنج هزارتومان افزایش قیمت داشته؛ شالی حتی در مزارع هم با قیمت بالا خریدوفروش می‌شود.

وی ادامه داد: پنج ماه ممنوعیت به‌خاطر حمایت از کشاورز داریم، درحالی‌که برنج داخلی طرف‌دارهای خاص خودش را دارد و از قیمت مناسبی برخوردار است، اما برنج خارجی با قیمت کمتر از برنج ایرانی برای خالی نبودن سفره ایرانی‌ها عرضه می‌شود و این ممنوعیت سبب افزایش قیمت در این حوزه شده است.

رئیس اتحادیه برنج‌فروشان گرگان اظهار کرد: محصول شالی که سال گذشته ۱۰ هزارتومان بوده امروز به ۱۵ هزار تومان رسیده و اکنون برنج کیلویی ۴۰ هزار تومان خواهد رسید.

وی به قیمت‌گذاری برنج خارجی اشاره کرد و گفت: درگذشته برنج خارجی با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومان وارد می‌شد و برای مصرف‌کننده کیلویی هفت هزار تومان بود اما در حال حاضر واردات برنج با ارز نیمایی انجام می‌شود که از ۲۰ هزار تومان تا ۲۴ هزار تومان به فروش می‌رسد.

سلامت با بیان اینکه دولت با حمایت خود کمک کند تا مردم بتوانند مواد اولیه از جمله برنج، روغن، گوشت را با قیمت مناسب خریداری کنند، گفت: هزینه گمرک، انبارداری و دیگر هزینه‌ها سرسام‌آور است، از طرف دیگر برنج با ارز نیمایی وارد می‌شود و همه اینها قیمت تمام شده برنج خارجی را افزایش خواهد داد.

کد خبر: ۱۰۴٬۵۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha