۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
اشتغال مهمترین دغدغه مهندسان است/ انتقاد از نقص در زنجیره ساخت و ساز
رئیس نظام مهندسی ساختمان اردبیل:

اشتغال مهمترین دغدغه مهندسان است/ انتقاد از نقص در زنجیره ساخت و ساز

اردبیل - رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل با اشاره به نبود تناسب بین میزان کار و تعداد مهندسان گفت: یکی از چالش های مدیریتی سازمان های نظام مهندسی موضوع اشتغال است.

میرمحمد سیدهاشمی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل بیش از ۱۱ هزار عضو دارد اظهار کرد: تقریبا ۵۰ درصد مهندسان دارای پروانه اشتغال حرفه ای هستند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل اظهار کرد: یکی از چالش های مدیریتی سازمان های نظام مهندسی در کشور، موضوع اشتغال مهندسان عضو است.

تناسبی بین تعداد مهندسان با میزان کار در سطح جامعه وجود ندارد

سیدهاشمی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ تناسبی بین تعداد مهندسان دارای پروانه اشتغال با میزان کار در سطح جامعه وجود ندارد، گفت: این در حالی است که هنوز ۵۰ درصد مهندسان، پروانه اشتغال حرفه ای دریافت نکرده اند.

وی با اشاره به برگزاری سالانه آزمون اخذ پروانه اشتغال به مهندسی توسط وزارت راه و شهرسازی با همکاری سازمان سنجش اظهار کرد: با توجه به اینکه قبولی در آزمون نظام مهندسی به صورت کسب حدنصابی(کسب نمره ۵۰) است و هیچ محدودیتی در تعداد قبولی مهندسان وجود ندارد؛ قطعا در صورت قبولی همه اعضا، بحث اشتغال مهندسان به معضلی بزرگ تبدیل خواهد شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل تصریح کرد: البته این معضل برای کل کشور صدق می کند و بر حسب تناسب در حال حاضر تقریبا ۵۰ درصد مهندسان کشور فاقد پروانه مهندسی هستند.

ضرورت توسعه صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای همسایه

سیدهاشمی با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ هزار مهندس، عضو سازمان های مهندسی کشور هستند، گفت: مسئولان رده بالا، باید به روش‌های نوین اشتغال برای مهندسان و در کنار آن توسعه صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای دوست و همسایه نگاه جدی تری داشته باشند.

وی با اشاره به ظرفیت بالای مهندسان اردبیلی در ارائه خدمات فنی مهندسی اظهار کرد: قطعا کشورهای همسایه از جمله آذربایجان، عراق، سوریه و دیگر کشورها، می تواند موقعیت مناسبی را پیش روی مهندسان اردبیلی قرار دهد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل در ادامه به نقص زنجیره ساخت و ساز در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات اساسی در ساخت و سازها، کیفیت مصالح استفاده شده در ساختمان هاست که نیاز هست در این خصوص بازنگری صورت گیرد.

نقص در زنجیره ساخت و ساز، هدر رفت سرمایه های ملی را به همراه دارد

وی اظهار کرد: در کنار استفاده از مصالح با کیفیت، نظارت بر ساخت و سازها نیز باید افزایش داشته باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل بر فعالیت کارگران دارای کارت مهارت فنی در حوزه ساخت و ساز نیز تاکید کرد و گفت: قطعا نقص در یکی از حلقه های زنجیره ساخت و ساز، باعث کاهش عمر ساختمان و در نهایت هدر رفت سرمایه های ملی خواهد شد.

سید هاشمی اظهار کرد: در این خصوص ضرورت دارد همه دستگاههای مرتبط با ساخت و ساز، در کنار هم و با مدیریتی جهادی، بر اجرای صحیح قوانین نظارت داشته باشند.

کد خبر: ۱۰٬۴۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha