۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴
 اقتصاد روسیه با نفت ۲۰ دلاری؛ وضعیت نرمال تنها برای یک سال
روبل روسی تحت فشار سقوط نفت

اقتصاد روسیه با نفت ۲۰ دلاری؛ وضعیت نرمال تنها برای یک سال

با وجود تلاش های روسیه در جهت کاهش تدریجی وابستگی خود به نفت، یک آشفتگی طولانی مدت در بازار انرژی می تواند برای اقتصاد این کشور چالش برانگیز باشد و حتی می تواند منجر به یک بحران بزرگ اقتصادی شود.

به گزارش خبرنگار بازار به نقل از راشا تودی، طلای سیاه همچنان سقوط چشمگیر خود را در هفته گذشته ادامه داده و روز چهارشنبه با وجود نگرانی از رکود جهانی و تقاضای کم، به بیش از ۱۸ سال گذشته بازگشته است.

بر اساس گزارشات رسیده، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) و بنچمارک بین المللی نفت خام برنت در روز پنج شنبه با کمی صعود به ترتیب ۲۲.۵۵ دلار و ۲۷.۶۵ دلار رسیده است.

الکساندر باختین ، استراتژیست سرمایه گذاری BCS در مصاحبه با راشا تودی اظهار کرد که مسئله اصلی حال حاضر بازارهای نفتی میزان تداوم این روند نزولیست نه مزان سقوط بیشتر قیمت نفت.

وی گفت: «اگر قیمت نفت در طی نیم سال به برخی از مقادیر کافی در حدود ۴۰ تا ۵۰ دلار در هر بشکه برسد، گریز امکان پذیر است، اما اگر به یک بحران طولانی مدت برای یک یا دو سال با قیمت های بسیار پایین نفت تبدیل باشد، برای روسیه یک چالش بزرگ خواهد بود.»

به گفته این استراتژیست، قیمت نفت خام بسیار پایین با قیمت ۲۰ دلار در هر بشکه، بازهم اقتصاد روسیه را مانا نگه می دارد. زیرا اقتصاد این کشور  به دلیل داشتن ذخایر گسترده طلا و فارکس(تجارت و سرمایه گذاری مالی آنلاین)  و همچنین دارایی صندوق ثروت ملی خود می تواند تا یک سال عمر خود را ادامه دهد. اما پس از آن، با کاهش ذخایر، کشور ممکن است با بحران جدی اقتصادی روبرو شود.

سقوط اخیر قیمت نفت، روبل روسیه را به پایین ترین سطح چهار ساله رسانده است.  الکساندر بلچوک، دکتر اقتصادو استاد آکادمی تجارت خارجی روسیه در این زمینه اظهار داشت که در حالی که برخی قبلا ادعا می کردند که یک روبل ۱۰۰ دلار خواهد شد، کاملا در اشتباه بوده اند.

وی به راشا تودی اعلام کرد که بعید است پول ما [روبل] در آینده نزدیک سقوط کند، زیرا او معتقد است که قیمت نفت که روبل را تحت فشار قرار داده، نمی توانند برای مدت طولانی در چنین رده پایینی باقی بماند.

کد خبر: ۱۰٬۴۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha