۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴
گره تحریم بر صادرات فرش دستباف خراسان جنوبی|نیازمند مدیران متخصص هستیم
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

گره تحریم بر صادرات فرش دستباف خراسان جنوبی|نیازمند مدیران متخصص هستیم

بیرجند-تحریم ها و وضعیت بازار موجب شده تا فرش دستباف سخت ترین دوران را در ۵۰ سال گذشته سپری کند و رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی می گوید:برای حل مشکلات نیازمند مدیران متخصص در حوزه فرش هستیم.

بازار؛ گروه استان ها: قالیبافی از زمان حکومت شاهرخ میرزا حدود ۶۰۰ سال پیش در منطقه خراسان جنوبی رواج داشته و از تاریخ نویسان قرن دهم نظیر مقدسی نقل شده که قالی و سجاده در نواحی کوهستانی بیرجند شهرت داشته است.

بی‌تردید خراسان جنوبی استانی استثنایی است و فرش‌هایی که سایه نام این منطقه و شهرهایی نظیر مود و درخش بر سر آنها افتاده از مشهورترین فرش‌های ایران بوده اند.

بافت قالی در اکثر روستاها و شهرستان های این استان رواج دارد به طوری که حدود بیش از ۸۰ درصد ساکنان روستاها به این حرفه اشتغال دارند.

فرش نماد هویت و اصالت هنرمندان بی نام و نشانی است که با هر تار و پود تابلویی از عشق و شیدایی را به تصویر می کشند اما اگر بی‌مهری‌ها همچنان بر این هنر سایه داشته باشد دیری نمی‌گذرد که به فراموشی سپرده شود.

۹۰ درصد بافندگان فرش چشم انتظار چتر بیمه ای
محمد حسن کامیابی مسک در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: از فروردین سال جاری تا ابتدای مرداد ماه ۱۴۰۰ میزان ۸۰ هزار متر مربع فرش به ارزش ۱۲۰ میلیارد تومان در خراسان‌جنوبی بافته شده است.

وی با بیان اینکه ۵۰ هزار نفر به صورت تمام وقت، پاره وقت و یا فصلی به بافت فرش در استان اشتغال دارند، اظهار داشت: ۷۰ درصد بافندگان خراسان جنوبی را زنان تشکیل می‌دهند.

 وی تصریح کرد: در حال حاضر کمتر از ۸ درصد بافندگان فرش دستبافت در استان تحت پوشش بیمه قرار داشته و بیش از ۹۰ درصد در انتظار هستند که امیدواریم در دولت جدید برای بیمه قالیبافان تصمیم جدی و ویژه ای گرفته شود.

در سال جاری و سال گذشته کمترین میزان صادرات فرش دستباف را در طول ۵۰ سال گذشته داشته‌ایم

کامیابی‌ مسک به ظرفیت استان در بخش بافت فرش اشاره کرد و گفت: فرش خراسان جنوبی یکی از معتبر ترین برندهای جهان است.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌جنوبی در مورد میزان صادرات فرش دستباف خراسان‌جنوبی از ابتدای سال بیان‌کرد: متأسفانه در سال جاری و سال گذشته کمترین میزان صادرات فرش دستباف را در طول ۵۰ سال گذشته داشته‌ایم.

گره تحریم بر صادرات فرش دستباف خراسان جنوبی|نیازمند مدیران متخصص هستیم

علل کاهش صادرات فرش دستباف خراسان‌جنوبی
کامیابی مسک با اشاره به اینکه موضوع کاهش صادرات فرش دستباف را باید در تحریم‌های دشمن، بیماری کرونا، عدم مدیریت مسئولان و مشکلات برگشت ارز جست و جو کرد، گفت: در مورد صادرات به کشورهای همسایه نیز امارات از گذشته خود مصرف کننده فرش ما نبوده بلکه به عنوان یک محل ترانزیتی برای صادرات به سایر کشورهای اروپایی مطرح بوده است و پاکستان و ...هم خودشان بافنده فرش هستند.

وی بیان‌کرد: دولت سیزدهم اگر می‌خواهد در حوزه فرش دستباف گرهی از کار هنرمندان فرش دستباف باز کند، در وهله اول باید مدیرانی سالم و لایق در رأس بگذارد که به جای باندبازی‌ها به فکر حل مسائل و معضلات باشند.

متأسفانه مدیران غیر فنی و غیر تخصصی در رأس مدیریت فرش به جای بازاریابی و  گره گشایی تنها بودجه‌هایی که در این کشور با خون دل به دست می‌آید را هدر می‌دهند

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌جنوبی با گلایه از مدیریت مرکز ملی فرش، اظهارکرد: متأسفانه مدیران غیر فنی و غیر تخصصی در رأس مدیریت فرش به جای بازاریابی و  گره گشایی تنها بودجه‌هایی که در این کشور با خون دل به دست می‌آید را هدر می‌دهند.

کامیابی مسک با گلایه از اختصاص تسهیلات به طرح‌هایی که توجیه اقتصادی ندارند، بیان‌کرد: متأسفانه به اعتراضات و گلایه‌های ما در این زمینه هیچ توجهی نمی‌شود.

فرش دستباف از مبدأ ایران قیمت بیشتری در بازار جهانی دارد
وی با بیان اینکه تنها یک سوم فرش دستباف در داخل خریداری می‌شود، ادامه‌داد: از آنجایی که می‌خواهیم فرش با برند ایران و از مبدأ ایران در بازارهای جهانی عرضه شود، نمی‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم و خود تحریم نیز به واسطه ایجاد مشکل در انتقال پول بسیار مسئله‌ساز شده ست.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌جنوبی گفت: از طرف دیگر در بازارهای جهانی فرش تولیدی با مبدأ ایرانی بیش از فرش تولیدی با مبدأ سایر کشورها مثلا هند قیمت دارد.

کامیابی مسک گفت: در نهایت باید برای گره گشایی از معضل صادرات در شرایط تحریمی فکری اندیشیده شود و برای رفع تحریم چاره‌ای اندیشید.

وی با بیان اینکه دولت باید با طرح جدید بازاریابی فرش را از این بحران خارج کند، تصریح کرد: متأسفانه در دولت قبل در مرکز ملی فرش حرکتی برای این منظور ندیدیم.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه یک تولید کننده و صادر کننده با توجه به هزینه‌هایی که بازاریابی دارد قادر به ورود مستقیم به این بخش از اقتصاد فرش نیست، گفت: نیاز است دولت در این زمینه  راهکارهای ویژه و اعتبارات خاص در نظر بگیرد.

کد خبر: ۱۰۴٬۴۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha