۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
کدام خودروها بیشترین رشد قیمت را داشتند؟ |نگاهی به محصولات ارزان ایران‌خودرو و سایپا در بازار
بازار گزارش می‌دهد

کدام خودروها بیشترین رشد قیمت را داشتند؟ |نگاهی به محصولات ارزان ایران‌خودرو و سایپا در بازار

دنا پلاس اتومات توربو، پژو ۲۰۷ اتومات، کوییک و ساینا پلاس چهار محصول گران این روزهای بازار خودروسازان داخلی هستند، این خودروها بیشترین رشد قیمت را از ابتدای ماه جاری تاکنون تجربه کردند.

بازار؛ گروه خودرو: این روزها در بازار زمزمه افزایش قیمت خودروها به گوش می‌رسد، زمزمه‌ای که ظاهرا از ابتدای شهریورماه به واقعیت تبدیل شده و موتور بازار را گرم‌تر کرده است. هرچند که گفته می‌شود به دلیل عرضه خودرو قطره چکانی توسط خودروسازان به بازار و افزایش نرخ ارز، بازار خودرو همچنان در رکود تابستانی به سر می‌برد، اما آمارها و فاکتورهای اقتصادی معاملات در روزهای اخیر، نشان از خروج بازار خودرو از رکود دارد. این مورد می‌تواند یک زنگ هشدار به وزیر صمت پیشنهادی باشد، زیرا سرمایه‌های سرگردان از بازارهای موازی به سمت خودرو در حال سرازیر شدن است. این مساله در کنار نبود زیان انباشت خودروسازان می‌تواند تورم موقتی اما مهلک را برای بازار ایجاد کند. علیرغم اینکه خودروسازان تلاش کردند با اجرای مکانیزم‌های فروش غیرمعمول در بازار خودرو جهان، قیمت‌ها را کنترل کنند، اما طرح‌های خودروسازان به شکست منتج شده است. آنطور که به نظر می‌رسد فرمان قیمت خودرو در بازار بدون راننده است و ارزان‌ترین محصولات که متعلق به شرکت سایپا بود، اکنون به خودرو نیمه اقتصادی تبدیل شده است. در این گزارش به بررسی بیشترین افزایش بها خودروها در بازار آزاد می‌پردازیم.

کدام خودروها بیشترین رشد قیمت را داشتند؟ |نگاهی به محصولات ارزان ایران‌خودرو و سایپا در بازار

کوییک پلاس از ابتدای ماه جاری به بها  ۲۳۲ میلیون تومان رسیده است. رشد قیمت ۱۷ میلیون تومانی برای کوییک پلاس باتوجه به شیب صعودی قیمت این محصول در روزهای آینده بازار، لقب ارزان‌ترین خودرو اتوماتیک تولید داخل را شاید از آن سلب کند

کوییک پلاس ارزان‌ترین خودرو اتوماتیک؟
گروه خودروسازی سایپا مدعی تولید ارزان‌ترین خودرو اتوماتیک بازار یعنی کوییک است. این خودرو مجهز به یک پیشرانه چهار سیلندر با حجم ۱.۵ لیتر و ۸۷ اسب‌بخار قدرت است. قدرت تولید شده توسط یک گیربکس CVT به سر چرخ‌های جلو هدایت می‌شود. در ابتدای تیرماه سال جاری قیمت کوییک پلاس ۲۱۵ میلیون تومان در بازار آزاد بود، اما از ابتدای ماه جاری بها این محصول به ۲۳۲ میلیون تومان افزایش یافته است. رشد قیمت ۱۷ میلیون تومانی برای کوییک پلاس باتوجه به شیب صعودی قیمت این محصول در روزهای آینده بازار، لقب ارزان‌ترین خودرو اتوماتیک تولید داخل را شاید از آن سلب کند. پارامترهای معاملات این خودرو در بازار احتمال جهش قیمتی در بازار را برای آن ایجاد کرده است.

کدام خودروها بیشترین رشد قیمت را داشتند؟ |نگاهی به محصولات ارزان ایران‌خودرو و سایپا در بازار

قیمت این ساینا از ابتدای ماه جاری در بازار آزاد به ۱۸۵ میلیون تومان رسیده است. هرچند که ساینا در دو ماه گذشته فراز و فرودهای قیمتی فراوانی را تجربه کرده است، اما جهش نرخ این خودرو در روزهای اخیر نسبت به ماه‌های دیگر بیشتر از حد معمول است

ساینا پلاس در بازار چند؟
یکی دیگر از محصولات پر فروش گروه خودروسازی سایپا که قرار بود جانشین پراید و تیبا شود، ساینا است. این محصول سدان با مدل پلاس در ابتدای تیرماه سال جاری بها ۱۵۶ میلیون تومانی داشت، اما باتوجه به تحولات اخیر تولید و افزایش خودروهای کف پارکینگ خودروسازان، قیمت این محصول از ابتدای ماه جاری در بازار آزاد به ۱۸۵ میلیون تومان رسیده است. هرچند که ساینا در دو ماه گذشته فراز و فرودهای قیمتی فراوانی را تجربه کرده است، اما جهش نرخ این خودرو در روزهای اخیر نسبت به ماه‌های دیگر بیشتر از حد معمول است. این مساله می‌تواند در آینده نزدیک، فروش محصولات هم کلاس این خودرو را در بازار احتمالا با چالش مواجه کند. زیرا بازار هوشمندانه نسبت به افزایش بها غیرمنطقی برای یک محصول واکنش نشان خواهد داد.

کدام خودروها بیشترین رشد قیمت را داشتند؟ |نگاهی به محصولات ارزان ایران‌خودرو و سایپا در بازار

در یک هفته گذشته، قیمت پژو ۲۰۷ اتومات رشد صعودی پر سرعتی را تجربه و از ابتدای ماه جاری در بازار بها آن به ۴۳۰ میلیون تومان رسیده است

فنر قیمت پژو ۲۰۷ اتومات در رفت
پژو ۲۰۷ یکی از محصولات پر حاشیه این روزهای بازار و صنعت خودرو است، ۲۰۷ را می‌توان فیس لیفت کلی از ۲۰۶ معرفی کرد. باتوجه به سلیقه مشتریان بازار داخل کشور، طراحی و قوای فنی این محصول بسیار مورد پسند است. فارغ از کیفیت این خودرو، این روزها جز محصولی برای سرمایه گذاری یا سودجوی دلالان شده است. ۲۰۷ اتوماتیک در ابتدای تیرماه سال جاری قیمت ۴۰۰ میلیون تومانی را در بازار آزاد تجربه کرد، اما با گذشت یک هفته بها این خودرو به ۳۹۰ میلیون تومان رسید. فراز و فرودهای قیمتی این خودرو در دوماه گذشته از ۴۰۰ میلیون تومان فراتر نرفت، اما در یک هفته گذشته، قیمت این خودرو رشد صعودی پر سرعتی را تجربه کرد. از ابتدای ماه جاری ۲۰۷ اتوماتیک در بازار به ۴۳۰ میلیون تومان رسیده است. آمارهای تحلیلی از قیمت این خودرو در بازار، گویا افزایش بها ۲۰۷ اتوماتیک با سرعت بسیار زیاد در روزهای آینده است. شاید در آینده نزدیک این خودرو هاچ بک اقتصادی را به یک خودرو لوکس هاچ بک تبدیل کند.

کدام خودروها بیشترین رشد قیمت را داشتند؟ |نگاهی به محصولات ارزان ایران‌خودرو و سایپا در بازار

 دنا پلاس توربو اتومات از ابتدا ماه جاری به قیمت ۴۷۵ میلیون تومان در بازار رسیده است. تحلیل‌های اقتصادی در معاملات بازار حاکی از آن است که در یک ماه آینده مشروط بر ادامه روند شیب صعودی قیمت، بها دنا پلاس توربو اتومات در بازار احتمالا به ۵۰۰ میلیون تومان برسد

دنا پلاس اتوماتیک ۵۰۰ میلیونی می‌شود؟
دنا پلاس اتوماتیک توربو خودرو سدان کلاس C گروه صنعتی ایران‌خودرو، دومین محصول گران قیمت این خودروساز در بازار آزاد است. دنا در نسخه اتومات توربو، از بدو ورود به بازار حاشیه فراوانی برای خود ایجاد کرد. این محصول در ابتدا تیرماه سال جاری بها ۴۴۲ میلیون تومانی داشت، هرچند که فراز و فرودهای قیمتی را تجربه کرد، اما در دو هفته اخیر روند قیمتی این محصول فقط روبه رشد بوده است. از ابتدای ماه جاری نیز، دنا پلاس توربو اتومات به قیمت ۴۷۵ میلیون تومان در بازار دست پیدا کرد. تحلیل‌های اقتصادی در معاملات بازار حاکی از آن است که در یک ماه آینده مشروط بر ادامه روند شیب صعودی قیمت، بها دنا پلاس توربو اتومات در بازار احتمالا به ۵۰۰ میلیون تومان برسد.

چه زمانی خودرو بخریم؟
در این گزارش به بررسی رفتار افزایش قیمت چهار محصول پر طرفدار بازار پرداختیم. آمارهای تولید، پارامترهای معاملات، سرازیر شدن حجم سرمایه گذاری و جهش نرخ ارز، می‌تواند زمینه ساز بالا رفتن قیمت خودرو در بازار باشد. این مساله دست مشتریان حقیقی به خودرو را کوتاه می‌کند، اگر به عنوان مشتری قصد خرید خودرو را دارید، بهتر است منتظر بهبود قیمت باتوجه به شرایط حاکم در صنعت خودرو نباشید. زیرا احتمال کاهش بها این محصولات با استنداد به رشد چشمگیر قیمت آن‌ها نباشید. زیان انباشت خودروسازان همگام با چالش‌های عدیده زنجیره تامین، وعده کاهش قیمت و تعدیل بازار خودرو وزیر پیشنهادی را احتمالا با تاخیر اجرا همراه سازد.

کد خبر: ۱۰۴٬۳۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha