۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۸
خسارت شدید طوفان به خرمای جنوب کرمان| نخلداران شرق استان هوشیار باشند
گزارش مهر از جنوب کرمان؛

خسارت شدید طوفان به خرمای جنوب کرمان| نخلداران شرق استان هوشیار باشند

کرمان- بروز طوفان ناگهانی و شدید در جنوب کرمان در حالی بخش قابل توجهی از خرما در زمان برداشت محصول را نابود کرد که جهاد کشاورزی در این خصوص هشدار نداده بود.

بازار؛ گروه استان ها: مونسون همچنان در جنوب کرمان می تازد و خسارت های قابل توجهی در زیر ساختها، جاده ها، محصولات کشاورزی، اموال مردم برجای می گذارد این در حالیست که سیلاب های ناشی از این پدیده هواشناسی در رفع خشکسالی در این منطقه بی نتیجه است و آبها راهی کویر می شوند.

صبح امروز بر اثر ادامه طوفان ناشی از مونسون بخش قابل توجهی از محصول خرما در جنوب کرمان به زمین ریخت و از بین رفت.

این در حالیست که از سوی جهاد کشاورزی جنوب کرمان در این خصوص هیچ هشداری به کشاورزان نداده است.

وزش باد شدید و بارش باران خسارت سنگینی به کشاورزان روستاهای حاجی آباد، گزآباد، سعدآباد، جهاد آباد پشت کوه و سایر روستاهای عنبرآباد وارد کرد.

کشاورزان امیدوارند  صندوق بیمه محصولات کشاورزی از کشاورزان خسارت دیده به صورت ویژه حمایت کند تا بخشی از ضرر کشاورزان جبران شود

کشاورزان ورشکست شدند
در حالی که کشاورزان شهرستان عنبرآباد در اوج برداشت محصول خرما هستند؛ متاسفانه خسارت زیادی به کشاورزان وارد شد.

کشاورزان امیدوارند صندوق بیمه محصولات کشاورزی از کشاورزان خسارت دیده به صورت ویژه حمایت کند تا بخشی از ضرر کشاورزان جبران شود.

خسارت وزش باد، رگبار و طوفان به نخیلات شهرستان عنبرآباد
مدیر جهاد کشاورزی عنبرآباد در گفتگو با بازار از وارد شدن خسارت به نخیلات حوزه شهرستان عنبرآباد خبر داد.

محسن طاهری گفت: در پی وقوع وزش شدید باد، رگبار و طوفان و بارندگی پراکنده به ۴۵۰ هکتار از نخیلات حوزه شهرستان عنبرآباد دهستان جهادآباد به میزان ۲۵ تا ۳۰ درصد خسارت وارد شد.

خسارت شدید طوفان به خرمای جنوب کرمان| نخلداران شرق استان هوشیار باشند

مدیر جهاد کشاورزی عنبرآباد بیان کرد: با توجه به بررسی های انجام شده خسارت روز گذشته به میزان ۵ میلیارد تومان برآورد شده است.

به بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار از نخیلات این شهرستان ۴۰ الی ۵۰ درصد خسارت ریزش میوه، ترشیدگی و خشکیدگی خوشه به مبلغ ۲۲۵ میلیارد تومان وارد شده است

طاهری بیان داشت: در پی وقوع حوادث غیر مترقبه، طوفان و رگبار و بارندگی طی ماه های گذشته به بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار از نخیلات این شهرستان ۴۰ الی ۵۰ درصد خسارت ریزش میوه، ترشیدگی و خشکیدگی خوشه به مبلغ ۲۲۵ میلیارد تومان وارد شده است.

طاهری افزود: با هماهنگی و پیگیری های انجام شده، کارشناسان بیمه محصولات کشاورزی در حال ارزیابی بوده و خسارت وارده به باغاتی که تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی هستند برآورد و پرداخت خواهد شد.

طوفان شدید در شهرستان رودبار جنوب نیز خسارتهای زیادی به جای گذاشته است و به خصوص در منطقه «چاه حسن» طوفان به خودروهای شخصی، باغ ها و مزارع و تاسیسات روستایی خسارت زده است.

سرعت طوفان باعث شکستن درختان و سقوط آنها روی خودروها و  آسیب جدی به چندین خودرو شد.

ارتباطات تلفن ثابت مختل شد
همچنین این طوفان موجب اخلال در ارتباط تلفنی و تلفنهای همراه در جنوب کرمان شده است و مردم در ۵ شهرستان جنوبی استان طی ساعتهای گذشته امکان ارتباط مخابراتی نداشتند.

رئیس اداره مخابرات کهنوج در گفتگو با بازار در این خصوص بیان کرد: رعد و برق و طوفان موجب اختلال خطوط تلفن همراه و ثابت در پنج شهرستان جنوبی شد.

علی اسفندیاری از قطعی خطوط تلفن های ثابت پنج شهرستان جنوبی و تعدادی از سایت های همراه اول محور «کهنوج- منوجان» و «کهنوج- قلعه گنج» خبر داد.

وی گفت: رعد و برق و نوسانات برق باعث آسیب جدی به تجهیزات انتقال شده که این امر باعث اختلال و قطعی تلفن های ثابت و تعدادی از سایت های همراه اول شد که با تلاش همکاران این مشکل رفع شد.

کشاورزان شرق کرمان احتیاط کنند
مریم سلاجقه، کارشناسی هواشناسی استان کرمان نیز در گفتگو با بازار بیان کرد: پدیده مانسون همچنان در استان کرمان فعال است و موجب طوفان های شدید اما کوتاه مدت در شهرستان های مختلف استان و بارندگی در بالا دست می شود.

وی با اشاره به زمان برداشت محصولات کشاورزی به کشاورزان هشدار داد در اسرع وقت نسبت به اقدامات پیشگیرانه و برداشت سریع محصول اقدام کنند.

کار برداشت خرما در شهرستانهای بم، ریگان و فهرج نیز در حال انجام است که توصیه می شود ضمن تسریع در برداشت، اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت های ناشی از تند باد نیز انجام شود

وی همچنین از بروز طوفان شن در شرق کرمان و بروز تند باد در این مناطق خبر داد و گفت: کار برداشت خرما در شهرستانهای بم، ریگان و فهرج نیز در حال انجام است که توصیه می شود ضمن تسریع در برداشت، اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت های ناشی از تند باد نیز انجام شود.

سلاجقه همچنین از احتمال بسته شدن موقت جاده های ترانزیتی شرق کرمان خبر داد.

وی گفت: کاهش دید، افزایش سرعت وزش باد و بروز ریزگردها و امکان وزش بادهای گرم طی روزهای آینده در شرق کرمان روی خواهد داد به همین دلیل باید کار برداشت محصول با سرعت بیشتر در این مناطق انجام شود در غیر این صورت شاهد ریزش محصول خرما و با بروز پدیده خشکیدگی خوشه های خرما در زمان کوتاه خواهیم بود.

هم اکنون در نخلستانهای بم که بزرگترین نخلستانهای خرمای مضافتی کرمان در آن قرار دارد هزاران نفر در حال برداشت، بسته بندی و ذخیره سازی خرما هستند

هم اکنون در نخلستانهای بم که بزرگترین نخلستانهای خرمای مضافتی کرمان در آن قرار دارد هزاران نفر در حال برداشت، بسته بندی و ذخیره سازی خرما هستند.

این در حالیست که وجود واسطه گری و افت قیمت محصول خرما در فصل برداشت خسارتهای جدی به کشاورزان وارد کرده است و مردمی که با کمبود نقدینگی مواجه هستند چاره ای جز فروش محصول به دلالان ندارد، در صورت خشکیدگی خوشه های خرما در شرق کرمان بخش قابل توجهی از مردم با چالش جدی اقتصادی مواجه خواهند شد.

بروز پدیده مانسون طی روزهای اخیر خسارت های قابل توجهی به زیر ساختهای استان کرمان به خصوص در غرب، شرق و جنوب کرمان وارد کرده است.

نکته قابل توجه اینکه در حالی مسئولان دولتی دلیل اصلی خشکسالی در کرمان را عدم صرفه جویی مردم می دانند که تنها طی یک ماه گذشته میلیون ها مترمکعب آب در قالب سیلاب راهی کویر شده است و به دلیل عدم وجود امکانات لازم امکان استحصال این آب ها وجود نداشته است و در مقابل سیلاب ها خسارت های بسیار زیادی به زیر ساختهای روستایی و شهرهای استان وارد کرده است.

کد خبر: ۱۰۴٬۳۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha