۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰
لزوم‌ ورود مهندسی آتش به مُدهای حمل و نقل
معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

لزوم‌ ورود مهندسی آتش به مُدهای حمل و نقل

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برخی از مهمترین اقدامات مرکز را در سال گذشته و برنامه‌های سال جدید را اعلام کرد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، برخی از مهمترین اقدامات مرکز را در سال گذشته اعلام کرد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ویرایش مبحث ۳ مقررات ملی و کنترل ساختمان؛ محافظت ساختمان‌ها در برابر آتش را یکی از مهمترین اقدامات مرکز در سال گذشته برشمرد و با اعلام آنکه ویرایش مبحث ۳ از سال ۹۲ آغاز شد و در سال گذشته به سرانجام رسید، گفت: ویرایش جدید مبحث محافظت ساختمان‌ها در برابر آتش نسبت به ویرایش قبل توسعه بیشتری یافته است و تنها به ساختمان‌های جدید اختصاص ندارد بلکه ساختمان‌های موجود را نیز موردتوجه قرار داده است.  

شکرچی‌زاده ادامه داد: ویرایش مبحث ۳ ساختمان های فلزی و موادی که بتواند مقاومت ساختمان‌ها را در برابر آتش محافظت کند را نیز موردتوجه قرار داده است و اهمیت این موضوع به ویژه بعد از آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو موردتوجه قرار گرفت.

وی تجربیات حاصل از آتش سوزی ساختمان پلاسکو را نقطه عطفی برای مطالعات بیشتر عنوان کرده و ویرایش مبحث ۳ را بر پایه بخشی از تجربیات حاصل از آتش‌سوزی پلاسکو برشمرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: چنانچه در ساختمان پلاسکو، ملاحظات مربوط به آتش، پیش‌بینی شده، و مباحثی همچون اسکلت فلزی و اندود ضدحریق در آن اجرا شده بود، شاهد فروریختن ساختمان پلاسکو نبودیم.

شکرچی‌زاده یادآور شد: بعد از آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو، مکاتباتی با ریاست‌جمهوری انجام و مساعدت‌هایی شکل گرفت. کوره آزمایشگاه آتش در ابعاد یک در یک، نمونه‌ها و مصالح ساختمانی را مورد آزمایش قرار می‌داد که با مساعدت دولت حجم این کوره به ۳۶ برابر کوره موجود افزایش یافت که به مطالعات مرکز کمک ویژه‌ای خواهد کرد.

به گفته وی، در حال حاضر نمونه‌های مختلف مصالح ساختمانی از جمله درب‌های ضدحریق و برخی از اقلام از نظر مقاومت در برابر آتش به خارج از کشور می‌رود که با استقرار و راه اندازی کوره جدید در مرکز تحقیقات، نیازی به ارسال نمونه‌ها به خارج از کشور وجود ندارد.

 رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از دیگر موضوعات پراهمیتی که سال گذشته در مورد آن تصمیم گیری شد را هماهنگی مناسب مرکز با سازمان آتش نشانی عنوان کرد و توضیح داد: تفاهم نامه همکاری سازمان آتش نشانی با مرکز تحقیقات در سال گذشته به امضا رسید. برای اقلامی که در ساختمان ها برای محافظت در برابر آتش استفاده می شود همکاری مناسبی آغاز شده است.

وی از دیگر اقدامات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را تهیه ضوابط بررسی ساختمان‌های موجود در برابر آتش برشمرد و گفت: بر اساس ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور، مرکز مکلف شده است تا ضوابط محافظت ساختمان های موجود در برابر آتش و موضوعات تاب آوری را دنبال کند که در این راستا مرکز در تلاش است ضوابطی را تدوین کند تا ایمنی ساختمان های موجود را افزایش دهد.

شکرچی‌زاده تصریح کرد: اگرچه نمی توان سطح ایمنی ساختمان‌های موجود را به سطح ایمنی مبحث ۳ بازبینی شده رساند اما می‌توان با روش‌هایی همچون تهیه مدارک فنی و اسناد پشتیبان، وضعیت ساختمان‌های موجود را بهبود داد. تهیه و انتشار مدارک فنی و اسناد پشتیبان برای مبحث ۳ مقررات ملی ساختمان است به افزایش دانش مهندسی آتش در کشور کمک می‌کند.

وی بی‌توجهی به مهندسی آتش را یکی از چالش‌های موجود برشمرد و از آغاز همکاری با سازمان راهداری، سازمان بنادر و شرکت راه‌آهن برای ارتقای تاب‌آوری در مدهای مختلف حمل و نقل نسبت به آتش خبر داد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: ضرورت دارد تا مهندسی آتش به مدهای مختلف حمل و نقل وارد شود. با توجه به اینکه بسیاری از اتوبوس‌ها در جاده‌ها، واگن‌های قطار و حتی کشتی‌ها در بنادر کشور دچار آتش‌سوزی می شوند باید کاری کنیم که دانش مهندسی آتش کارشناسان در حوزه های حمل و نقل افزایش یابد. همچنین، اقلامی که در حوزه ها و سامانه های حمل و نقلی استفاده می شوند و همچنین موضوع مقاومت‌شان در برابر آتش و استانداردهای مربوطه تدوین شود و بیشتر موردتوجه قرار بگیرد تا بتوانیم خسارات ناشی از آتش سوزی در مدهای مختلف حمل و نقل را به حداقل برسانیم.

شکرچی‌زاده اعلام کرد: ضوابطی در حال حاضر در خصوص مهندسی آتش در مدهای حمل و نقلی موجود است و گفتگوهایی را با سازمان بنادر، سازمان راهداری و شرکت راه‌آهن انجام داده ایم تا بتوانیم موضوع گسترش و ارتقای دستورالعمل ها را پیش ببریم. در این باره نیاز است تا معاونت های مختلف هماهنگی بیشتری را با مرکز تحقیقات داشته باشند. زیرا مرکز تحقیقات از نظر مهندسی آتش رتبه نخست را دارد و باید از این ظرفیت که بیشتر در حوزه ساختمان استفاده می شود در مدهای حمل و نقلی نیز استفاده کنیم.

کد خبر: ۱۰٬۴۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha