۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸
نگاهی به برنامه وزیر صمت برای خودروسازان| دولت سیزدهم پرچمدار تولید خودرو الکتریکی می‌شود؟
چهار قول خودرویی وزیر پیشنهادی صمت

نگاهی به برنامه وزیر صمت برای خودروسازان| دولت سیزدهم پرچمدار تولید خودرو الکتریکی می‌شود؟

وزیر پیشنهادی صمت چهار برنامه کلیدی برای حل مشکلات فعلی صنعت خودرو در سال جاری اعم از؛ افزایش تیراژ، تحویل معوقات، تعادل بخشی بازار و اصلاح ساختار قیمت را دارد.

بازار؛ گروه خودرو: نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز به بررسی صلاحیت وزیر صمت پیشنهای پرداختند. کمیسیون صنایع و معادن مجلس امروز صلاحیت فاطمی امین را تایید کرد و کمیسیون اقتصادی نیز رای موافقت خود را اعلام کرده است. سید رضا فاطمی امین دانشجو مقطع دکتری مدیریت است که در کارنامه کاری خود فعالیت عدیده در وزارت صمت را دارد. مهم‌ترین و پر رنگ‌ترین برنامه‌ای که فاطمی امین به عنوان وزیر پیشنهادی صمت ارائه کرده است، به صنعت خودرو منوط می‌شود. در ادامه به بررسی برنامه‌های فاطمی امین در صنعت خودرو خواهیم پرداخت.

چهار برنامه وزیر پیشنهادی برای سال جاری از دیگر برنامه‌ها اهمیت بیشتری دارد که مهم‌ترین آن افزایش ۱۰۰ هزار دستگاهی تولید خودرو در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ که در برنامه خودروسازان پیش بینی نشده است

خودروسازان در سال جاری
فاطمی امین در برنامه پیشنهادی خود برای وزارت صمت، به دنبال حل مشکلات خودروسازان در سال جاری است. چهار برنامه وزیر پیشنهادی برای سال جاری از دیگر برنامه‌ها اهمیت بیشتری دارد که شامل؛ نخست، افزایش ۱۰۰ هزار دستگاهی تولید خودرو در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ که در برنامه خودروسازان پیش بینی نشده است. دوم، تعادل بخشی به بازار از طریق عرضه و تحویل روزانه خودرو و پایش مستمر. سوم، تحویل تعهدات معوق تا پایان آذرماه. چهارم، اصلاح ساختار قیمت در زنجیره ارزش صنعت برای کاهش زیان خودروسازان را در برنامه دارد.

در این میان فاطمی امین برنامه اعمال فشار به صنعت خودرو را ارائه کرده است که تحقق برخی از آن‌ها باتوجه به زیرساخت خودروسازان، چالش‌های را در پیش خواهد داشت. به طور مثال این وزیر پیشنهادی قصد دارد، ۱۰ هزار دستگاه ناوگان تجاری سنگین را تاپایان سال نوسازی کند. از سوی d به دنبال کاهش خودروهای کف به حداکثر ۱۰ هزار دستگاه تا پایان سال است. عملیاتی کردن این دو مورد نیازمند داشتن بودجه هنگفت و انتخاب مدیرعاملان باتجربه برای خودروسازان دولتی است.

 سید رضا فاطمی امین برای صنعت خودرو ۹ هدف میان مدت را در برنامه پیشنهادی خود ارائه کرده است که مهم‌ترین هدف آن تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۴ و صادرات ۳۰ درصدی محصولات داخلی است

اهداف میان مدت وزیر صمت پیشنهادی
 سید رضا فاطمی امین برای صنعت خودرو ۹ هدف میان مدت را در برنامه پیشنهادی خود ارائه کرده است. در میان این ۹ هدف، سه مورد بیشتر از هر برنامه دیگر قابل توجه و محل بحث کارشناسان بوده است. نخست اینکه فاطمی امین به دنبال تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۴ و صادرات ۳۰ درصدی محصولات داخلی است. باتوجه به اینکه خودروسازان داخلی تاکنون موفق به برندسازی و طراحی محصول روز مبتنی بر فناوری‌های جدید نشده‌اند، رقابت محصولات داخلی در بازار منطقه نیز با چالش مواجه خواهد شد. دوم اینکه، وزیر صمت به دنبال کاهش ۲۰ درصدی بها تمام شده خودروها تا سال ۱۴۰۱ است. این مورد در صورت اصلاح ساختار زنجیره تامین که ۸۰ درصد از قیمت خودرو را تشکیل و کاهش ازدیاد نیروی انسانی سربار در خودروسازی‌ها محقق خواهد شد. سوم اینکه، ارتقا کیفی خودروهای سه تا پنج ستاره کیفیت را در برنامه دارد، همچنین به دنبال عدم تولید خودروهای سه ستاره از سال ۱۴۰۳ است. این مورد زمانی تحقق خواهد یافت که صنایع بالادستی مواد اولیه با کیفیت مشروط بر قیمت منطقی به صنعت خودرو ارائه دهند. وزیر صمت اگر به اصلاح قیمت و تعامل صنایع بالادستی بپردازد، زمینه لازم جهت افزایش کیفیت و کاهش قیمت را ایجاد خواهد کرد.

دولت سیزدهم پرچمدار تولید خودروهای الکتریکی می‌شود؟
باتوجه به اینکه سوابق کاری فاطمی امین در وزارت صمت بیشتر به پژوهش منوط می‌شود، این وزیر با دیدگاه توسعه مراکز تحقیق و توسعه، تکمیل پروژه خودروسازان اقدام به ارائه برنامه کرده است. یکی از اهداف مذکور در برنامه خودرویی وزیر صمت پیشنهادی، افزایش سهم خودروهای الکتریکی و هیبریدی است. اگر این وزیر بتواند تولید محصولات مذکور را همگام با توسعه زیرساخت استفاده از این محصولات در دولت سیزدهم ایجاد کند، افتخار تولید انبوه این خودروها را نصیب این دولت مردمی خواهد کرد.

در پایان باید اشاره کرد که فاطمی امین برای اصلاح ساختار خودروسازی باید مدیران توانا را در کنار هماهنگی دستگاه‌ها را باید انتخاب و ایجاد کند.

کد خبر: ۱۰۴٬۲۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha