۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۳
تامین درآمد ارزی و ریالی چالش اساسی در آغاز سال جهش اقتصادی
عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت در گفتگو با بازار:

تامین درآمد ارزی و ریالی چالش اساسی در آغاز سال جهش اقتصادی

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت گفت: بیماری کرونا و تشدید آثار تحریم ها منجر به تشدید رکود اقتصادی در سه ماهه نخست سال جاری می شود اما کنترل بیماری و بالابردن ظرفیت تولید با افزایش تقاضا در بازار می تواند وضعیت شیوع ت اقتصادی کشور را ظرف سه ماه به وضعیت اقتصادی قبل از دوره شیوع کرونا برساند.

ملیحه خورده پا؛ خبرگزاری بازار: خروج امریکا از برجام و افزایش تحریم های ظالمانه علیه ایران تبعات خود را در نیمه دوم سال ۹۸ بیش از گذشته نشان داد و منجر به کاهش قدرت خرید مردم شود اما شیوع بیماری کرونا و ایجاد هراس در میان مردم به دلیل شیوع بیماری سخت و کشنده منجر به این شد که بازار به حالتی نیمه تعطیل دربیاید و بدون تردید نبود تقاضای خرید در بازار بستر رسیدن ظرفیت تولید به پایین ترین حد را فراهم کرد.

تبعات کاهش ظرفیت تولید نیز کاملا مشخص است؛ بیکاری نیروی انسانی و پس از آن تبعات اجتماعی و اقتصادی که به همراه دارد. حال با توجه به این شرایط  مهمترین مساله این است که چشم انداز اقتصاد ایران در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «جهش تولید» نامگذاری شده، چگونه است و تحقق این شعار چگونه میسر خواهد شد.

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: رکود اقتصادی که در اسفند ماه تجربه کردیم در فروردین و اردیبهشت ماه نیز ادامه خواهد داشت.

ابوالحسن خلیلی گفت: در سال ۹۸ بیشترین تبعات تحریم ها در اقتصاد خودنمایی کرد اما شیوع بیماری کرونا منجر به تداوم رکود اقتصادی می شود.

وی افزود: کاهش فروش بنگاههای اقتصادی، تعطیلی واحدهای تولیدی، تعدیل نیروی انسانی در واحدهای کوچک و صنوف مهمترین مشکلاتی است که در سالجاری با آنها روبرو هستیم و برای بازگشت به شرایط اقتصادی قبل از شیوع ویروس کرونا به بازه زمانی دو تا سه ماهه نیاز داریم.

تاثیر کاهش ۵۰ درصدی قیمت نفت در اقتصاد ایران

این کارشناس اقتصادی با اشاره وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی و تاثیر شیوع ویروس کرونا بر درآمدهای ارزی اظهارکرد: تحریم خرید و فروش نفت ایران یکی از جدی ترین عواملی است که درآمدهای ارزی کشور کاهش داده است.

خلیلی افزود: اما مساله قابل تامل این است که در بودجه کشور قیمت هر بشکه نفت ۵۰ دلار لحاظ شده و این درحالیست که شیوع ویروس کرونا قیمت نفت را به ۲۰ دلار رسانده است بنابراین در سالجاری با کاهش درآمدهای نفتی مواجه خواهیم. و مساله دیگر این است که تحریم فولاد و محصولات آن نیز منجر به کاهش درآمدهای نفتی کشور شده است و همین امر مشکلات و مسایل بسیاری را به اقتصاد ایران تحمیل می کند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: با توجه به کاهش درآمدهای ارزی می توان گفت که نیمه نخست سال ۹۹ به دلیل کاهش درآمدهای ارزی دوره سختی برای تامین مواد اولیه و تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی خواهد بود و همین امر دولت را با سختی هایی به ویژه برای تامین ارز جهت واردات مواد اولیه و اقلام اساسی روبرو می کند.

بودجه عمرانی خرج یارانه و حقوق می شود

این کارشناس اقتصادی با اشاره به کاهش میزان تولید به دلیل شیوع ویروس کرونا گفت: شیوع این بیماری باعث از بین رفتن مشاغل فصلی و کارگری های روزمزد شده و همین امر برای دولت که تعهداتی  در قبال اقشار آسیب پذیر بابت پرداخت یارانه دارد ملزم می کند که بودجه های عمرانی را در سایر زمینه ها صرف کند.

خلیلی افزود: دولت ملزم به تامین درآمدهای ریالی و ارزی برای تامین کالاهای اساسی و پرداخت حقوق کارکنان خود دارد که این امر نیاز به منابع مالی بسیاری دارد که این امر یکی از فاکتورهای تهدیدکننده اقتصادی در سال جاری محسوب می شود بنابراین یافتن راهکاری برای برون رفت از این شرایط بسیار سخت خواهد بود.

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت درباره تاثیر شیوع کرونا در بخش خدمات خاطرنشان کرد: تا زمانی که ترس و وحشت از دشمن ناشناخته و غیرقابل رویت در بین مردم است بخش خدمات قابلیت فعالیت و رشد ندارد زیرا امکان دریافت خدمات فیزیکی به نوعی چالشی بزرگ برای سلامتی محسوب می شود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: البته استفاده از فضای مجازی این فرصت را مهیا می کند تا پس از عبور از بحران کرونا بستر کسب و کارهای اینترنتی رونق بیشتری بگیرد و جایگاه این مشاغل در کشور تقویت شود.

کد خبر: ۱۰٬۴۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha