۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
آیا بیماری بواسیر با بی اختیاری مدفوع ارتباط دارد؟

آیا بیماری بواسیر با بی اختیاری مدفوع ارتباط دارد؟

بواسیر داخلی در داخل راست روده تشکیل می شود و از بیرون قابل مشاهده نیست. آنها معمولاً بدون درد بوده و زمان های دفع فرد سوزش یا درد خفیفی همراه با تیر کشیدگی شدید حس می کند.

به گزارش بازار، امروزه از بواسیر یا هموروئید به عنوان یکی از دردناک ترین بیماری های مقعدی، گوارشی یا نشیمنگاهی نام برده می شود. که ربطی به سن هم ندارد و به گونه ای هر کسی که سبک زندگی ناسالمی داشته باشد، در معرض ابتلا به آن قرار دارد. حالا بیایید درباره این سبک زندگی ناسالم صحبت کنیم! که شامل نشستن یا ایستادن طولانی مدت، چاقی مفرط، خوردن غذاهای مضر و در نتیجه مبتلا شدن به یبوست و… می باشد. این موارد را به طور مفصل بررسی می کنیم.

تمام عوامل خطری که نام بردیم، عموما نشانه هایی مانند تورم، سوزش، خارش و در موارد شدید خونریزی دارند. در موارد خاصی ممکن است فرد پس از درمان بواسیر دچار بی اختیاری مدفوع و دفع گاز معده شود.

پیشنهاد میکنیم در ادامه با ما همراه باشید تا از جز به جز این نکات آگاهی کسب کنید.  

بیماری بواسیر یا هموروئید چیست؟

بواسیر باد کرده یا هموروئید (Hemorrhoids) سیاهرگ هایی هستند که در اطراف دریچه مقعد یا داخل رکتوم به وجود می آیند. این سیاهرگ ها ورم کرده و تبدیل به توده های دردناکی می شوند که با گذشت زمان ممکن است در عمل دفع اختلال ایجاد کنند.

طبق آمار رایج ترین نوع آن هموروئید خارجی است که در اطراف مقعد بوجود می آید. افراد مبتلا به این نوع، معمولا هنگام نشستن هم درد بسیاری دارند.

علت ابتلا به هموروئید

بزرگ شدن وریدهای اطراف مقعد باعث بواسیر می شوند. که می توانند بنا به دلایل زیر ایجاد شوند:

بارداری: زنان باردار بیشتر در معرض ابتلا به بواسیر هستند زیرا با بزرگ شدن رحم، به ورید روده بزرگ فشار وارد شده و باعث باد کردن آن می شود.

افزایش سن: بواسیر در بزرگسالان ۴۵ تا ۶۵ سال شایع است. با این حال، این بدان معنا نیست که جوانان و کودکان به آن مبتلا نمی شوند.

اسهال: گاهی بواسیر می تواند پس از اسهال مزمن به دلیل حساسیت رگ های مقعد ایجاد شود.

یبوست مزمن: فشار برای حرکت مدفوع باعث میشود تا رگ های دیواره مقعد آسیب دیده و متورم شوند.

نشستن طولانی مدت: ماندن طولانی مدت در حالت نشسته به ویژه در توالت یا محل کار می تواند باعث بواسیر شود.

بلند کردن اجسام سنگین: بلند کردن مکرر اجسام سنگین به دلیل فشار آمدن به نشیمنگاه می تواند منجر به بواسیر شود.

مقاربت مقعدی: این عمل می تواند باعث بوجود آمدن بواسیر جدید یا بدتر شدن توده های موجود بواسیری شود.

چاقی: چاقی ناشی از رژیم غذایی می تواند باعث بواسیر شود.

ژنتیک: تعداد بسیار کمی از افراد ممکن است که این عارضه را از خانواده خود به ارث برند.

نشانه ها و علائم بیماری

علائم بواسیر در زنان و مردان اغلب شامل موارد زیر هستند:

خونریزی بواسیر بدون درد

خارش یا سوزش در ناحیه مقعد

ناراحتی یا درد در ناحیه نشیمنگاه

برآمدگی و تورم در ناحیه مقعد

نشت مدفوع به لباس زیر

این نشانه ها می توانند ناخوشایند یا هشداردهنده از بیماری مهلک باشند، اما از آنجایی که امروزه درمان قطعی دارد، معمولاً نگران کننده نیستند.

انواع هموروئید

بواسیر یا هموروئید می تواند دو نوع داخلی یا خارجی داشته باشد.

آیا بیماری بواسیر با بی اختیاری مدفوع ارتباط دارد؟

بواسیر داخلی

بواسیر داخلی در داخل راست روده تشکیل می شود و از بیرون قابل مشاهده نیست. آنها معمولاً بدون درد بوده و زمان های دفع فرد سوزش یا درد خفیفی همراه با تیر کشیدگی شدید حس می کند. اغلب، اولین علامت وجود هموروئید داخلی، خونریزی مقعدی است.

به طور معمول اگر فرد انگشت خود را کمی داخل ببرد، می تواند توده برآمده را حس کند.

پرولاپس شده یا بیرون زده

گاهی اوقات فشار آوردن بیش از حد موقع دفع؛ می تواند باعث بواسیر داخلی شود که چندی بعد از مقعد بیرون میزند. به این نوع هموروئید بیرون زده یا افتاده گفته می شود که می تواند بسیار دردناک باشد.

بواسیر خارجی

بواسیر خارجی در زیر پوست اطراف مقعد قرار دارد و بنابراین قابل مشاهده است. از آنجا که اعصاب حساس تری در این قسمت از بدن وجود دارند، معمولاً هموروئید خارجی دردناک تر است. فشار آوردن هنگام دفع مدفوع ممکن است باعث خونریزی آنها شود.

حقایقی که باید درباره بیماری بواسیر بدانید!

در اینجا چند نکته کلیدی در مورد این بیماری آوردیم که لازم دانستیم مرور شوند!

زنان در دوران بارداری بیشتر به بواسیر مبتلا می شوند.

با افزایش سن، احتمال ابتلا به بواسیر افزایش می یابد.

بواسیر زمانی بوجود می آید که رگهای اطراف مقعد در حال ورم کردن بوده یا حساس شده اند.

اکثر اوقات، داروها هیچ تاثیری روی این عارضه نداشته و عمل های تهاجمی فقط کارایی دارند.

ارتباط بی اختیاری مدفوع و دفع گاز روده با بواسیر

یکی از سوالات شایعی که عموما افراد پیش از اقدام به درمان این بیماری دارند، این است که آیا عمل هموروئید باعث بی اختیاری مدفوع یا گاز معده می شود؟ یا خیر؟ این سوال بسیار خوبی است و در پاسخ باید عرض کنیم که این اتفاق کاملا بستگی به روشی دارد که برای درمان انتخاب می کنید.

در صورتی که درمان هموروئید با تیغ جراحی، رابربند یا استاپلر انجام شود، احتمال دارد که فرد دچار تنگی مقعد یا گشادی دریچه شود. در صورتی که گرفتار تنگی شود؛ یبوست مزمن از عوارض آن بوده و اگر به گشادی دچار شود؛ بی اختیاری مدفوع و دفع گاز روده از عوارض آن می باشد.  

البته از طرفی دیگر اگر درمان هموروئید با استفاده از روش مناسب لیزر درمانی انجام شود، هیچ کدام از عوارض یبوست یا بی اختیاری مدفوع و گاز را ندارد.

درمان

درمان هموروئید مهمترین بخش و دغدغه اصلی برای تمام کسانی است که به این بیماری مبتلا شده اند. خوشبختانه امروزه درمان قطعی بواسیر کشف شده است. روش هایی که پزشکان استفاده می کنند، عبارتند از:

آیا بیماری بواسیر با بی اختیاری مدفوع ارتباط دارد؟

لیزر بواسیر یا هموروئید

درمان بواسیر با لیزر روشی بی خطر و کاملا بدون عارضه است که برای درمان انواع بیماری های مقعدی از جمله بواسیر می توان از آن استفاده کرد.

روش لیزر درمانی می تواند انواع مختلف هموروئید داخلی و خارجی را به طور قطعی و با کمترین امکان بازگشت مجدد تحت درمان قرار داد و بدین ترتیب شاهد یک درمان موفق و کاملا موفقیت آمیز در این زمینه بود.

در روش درمان بواسیر با لیزر با کمک تاباندن اشعه ی لیزر بر روی بافت های آسیب دیده انجام می پذیرد. قدرت اشعه ی لیزر می تواند بدون کوچکترین آسیبی به بافت های سالم همجوار به ترمیم بافت های آسیب دیده کمک کند و با تبخیر بافت های آسیب دیده و مسدود سازی عروق خونی توسط گرمای اشعه ی لیزر، هموروئید در کوتاه ترین زمان ممکن بدون خونریزی و درد پایان می یابد.

عمل جراحی باز و بسته (هموروئیدکتومی)

عمل جراحی شامل برداشتن کامل توده بواسیر می باشد که به آن هموروئیدکتومی نیز گفته می شود. که طی آن جراح با استفاده از تیغ جراحی توده را برش می زند. محل زخم یا بخیه زده می شوند (عمل جراحی بسته) یا باز می مانند تا به خودی ترمیم یابند (عمل جراحی باز). این روش ها تحت بیهوشی عمومی انجام می شوند و اگر فرد حال مساعدی داشته باشد، می تواند همان روز جراحی به خانه برود.

درمان خانگی و دارویی

متاسفانه در پزشکی؛ هیچ درمان قطعی از طریق دارو آنتی هموروئید یا روشهای خانگی برای از بین بردن هموروئید ثبت نشده است.

منبع: https://cliniczarei.com/hemorrhoids/treatment/

کد خبر: ۱۰۴٬۲۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha