۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
تجربه خریدی مقرون‌ به‌ صرفه با آهن ۱۲۳

تجربه خریدی مقرون‌ به‌ صرفه با آهن ۱۲۳

همزمان با پیدایش میلگرد در قرن ۱۵، تحول عظیمی در صنعت ساخت و ساز ایجاد شد.

به گزارش بازار، همزمان با پیدایش میلگرد در قرن ۱۵، تحول عظیمی در صنعت ساخت و ساز ایجاد شد. سازه‌هایی که قبل از پیدایش میلگرد تنها با بتن ساخته می‌شدند، به‌علت نداشتن مقاومت کششی بتن، در طولانی‌مدت دربرابر فشار ساختمان و بلایای طبیعی مقاومت نداشتند. هرچند بتن بارِ اصلی مقاومت ساختمان را به دوش می‌کشد، اما وجود میلگرد باعث بالا رفتن استحکام ساختمان و افزایش مقاومت کششی می‌شود. انتخاب بهترین نوع میلگرد با قیمت به‌صرفه خود یک مقوله جدا و مفصل است که دغدغه بسیاری از مهندسین و متخصصین را تشکیل داده. در این مقاله قصد داریم اطلاعات کاربردی‌ای در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید ارزان‌ترین نرخ قیمت میلگرد و باکیفیت‌ترین نوع میلگرد را بشناسید و خریدی مطمئن را تجربه کنید.

تجربه خریدی مقرون‌به‌صرفه با آهن ۱۲۳

کارکرد میلگرد در ساختمان‌سازی چیست؟

میلگرد یک مقطع آلیاژ فولادی (فولاد متشکل از فلزات مختلف) است که در کنار بتن، استحکام قابل قبولی به سازه می‌بخشد. بتن دربرابر فشار، آستانه تحمل بالایی دارد و یکی از اجزای ضروری در ساختمان‌ها محسوب می‌شود، اما مقاومت کششی و شکل‌پذیری پایینی دارد. به‌همین دلیل استفاده از میلگرد در کنار بتن برای داشتن ساختمانی مقاوم، یک امر ضروری است.  

آشنایی با انواع میلگرد 

اگر بخواهید خریدی هوشمندانه و به‌صرفه داشته باشید، لازم است در ابتدای امر هدف خودتان را از تهیه میلگرد بشناسید و براساس هدفی که دارید، به‌سراغ تهیه نوعِ مناسب میلگرد بروید. به‌صورت کلی میلگردها را از لحاظ ظاهری به سه دسته ساده، آجدار و کلاف تقسیم‌بندی می‌کنند که هریک از آن‌ها، کاربرد خاص خودش را دارد. در ادامه می‌توانید با سه نوع رایج میلگرد و کاربرد هرکدام بیشتر آشنا شوید:

میلگرد ساده 

میلگرد ساده یکی از انواع رایج میلگرد در ساختمان‌سازی است که برای ایجاد مقاومت کششی استفاده می‌شود. شکل ظاهری آن به‌صورت لوله‌های توپُرِ فولادی ساده است که هیچ آجی ندارد. این نوع میلگرد به دو صورت کلاف و شاخه تولید می‌شود. میلگرد ساده برای تقویت مقاومت سازه و نگه داشتن بتن‌ها کاربرد دارد. البته باید توجه داشت که این نوع میلگرد قابل استفاده در سازه‌هایی که نیاز به مقاومت بسیار زیاد دارند نیست. میلگرد ساده را بین ۶ تا ۲۰۰ میلیمتر می‌توانید در بازار پیدا کنید.  

میلگرد آجدار  

میلگرد آجدار یکی از پرکاربردترین انواع میلگرد در ساختمان‌سازی است که مقاومت کششی سازه را تا حد زیادی بالا می‌برد. بین انواع A۱، A۲، A۳ و A۴، میلگرد آجدار A۳ و A۴ بیشترین میزان آج را دارند. در کنار مزایای متعدد میلگردهای آجدار، خشک بودن و ممنوعیت انجام جوشکاری روی آن‌ها را می‌توان یکی از معایب‌شان دانست. کارخانه‌های متنوعی در ایران میلگرد آجدار را در قطع‌های متنوع تولید می‌کنند. یکی از این کارخانه‌ها کارخانه ابهر است که میلگرد آجدار را طبق استاندارد روسی و در گرید A۲ و A۳، در اندازه‌های ۸ تا ۲۸ میلی‌متری تولید می‌کند. قیمت میلگرد ابهر بسته به قطع آن متفاوت است اما باتوجه به قیمت رقابتی بازار، در دسته میلگردهایی با قیمت ارزان قرار می‌گیرد.  

میلگرد کلاف 

میلگرد کلاف در اندازه‌های ۵.۵ تا ۱۵ میلیمتر تولید می‌شود و به‌صورت کلاف‌های در هم پیچیده در بازار وجود دارد. میلگرد کلاف هم در صنعت و هم در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. در صنعت برای ساختن توری، میخ، پیچ، سیم‌خاردار، سیم‌بکسل، جوشکاری، ساخت صنایع الکترودساز و... و. و در ساختمان‌سازی برای استحکام دیوارها و ستون‌های آجری، استحکام بلوک‌ها، افزایش استحکام سازه‌های بتنی و... و. قابل استفاده است. کارخانه ذوب‌ آهن اصفهان یکی از بزرگترین کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد کلاف در ایران است.

اهمیت تیرآهن در ساختمان‌سازی

یکی دیگر از مقاطع فولادی مهم و پرکاربرد در ساختمان‌سازی، تیرآهن است. تیرآهن وظیفه تحمل تنش‌های حاصل از نیروی برشی و لنگر خمشی را برعهده دارد که در نهایت باعث بالا رفتن مقاومت ساختمان می‌شود. تیرآهن را معمولا در ستون‌ها، خرپاها و تیرها استفاده می‌کنند تا وزنِ ساختمان به‌صورت متناسب بر روی این پایه‌های فلزی تقسیم شود. باتوجه به تقاضای بالای تیرآهن در ساختمان‌سازی، قیمت این محصول به‌صورت لحظه‌ای در حال تغییر است. سایت آهن ۱۲۳ باتوجه به اهمیتی که برای خرید با کیفیت و مقرون‌به‌صرفه قائل است، قیمت لحظه‌ای میلگرد و آهان‌آلات را همراه با توضیحات کامل درباره هر محصول به‌صورت جداگانه در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

عوامل مهم برای تعیین قیمت میلگرد و آهن‌ آلات

به جز عواملی مانند سایز، حالت، استاندارد و کارخانه‌ی تولیدکننده، عوامل بیرونی بسیاری در تعیین نرخ قیمت میلگرد تاثیرگذار هستند. همانطور که گفتیم یکی از موارد مصرف میلگرد در ساختمان‌سازی است. بنابراین ضعیت بازار مسکن، مداخله مستقیمی در تعیین نرخ قیمت میلگرد دارد. اگر بخواهیم کلی‌تر نگاه کنیم، عواملی مانند وضعیت سیاسی و اقتصادی کلان کشور، میزان عرضه و تقاضا، هزینه مواد اولیه ساخت میلگرد، هزینه حمل و نقل و ...، در تعیین نرخ قیمت میلگرد تاثیرگذار هستند.

باتوجه به نوسانات قیمت در زمینه خرید میلگرد، کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد که متقاضیان بر روی مسئله قیمت‌گذاری حساس باشند و ترجیح بدهند با رصد کردن قیمت روزانه میلگرد و آهان‌آلات، ارزان‌ترین و باکیفیت‌ترین انتخاب را داشته باشند. شرکت ماهان حدید ساعی با نام تجاری آهن ۱۲۳ به‌صورت لحظه‌ای قیمت میلگرد را براساس انواع مختلف آن و کارخانه‌های تولیدی نمایش می‌دهد. شما می‌توانید با دیدن قیمت روز میلگرد در آهن ۱۲۳، به‌صرفه‌ترین و باکیفیت‌ترین انتخاب را داشته باشید.  


منبع: آهن ۱۲۳

کد خبر: ۱۰۴٬۲۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha