۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹
داستان ارز در طول یک سال سخت اقتصادی
گزارش" بازار" از فراز و فرود و پیش بینی نرخ ارز

داستان ارز در طول یک سال سخت اقتصادی

کارشناسان معتقدند؛ با توجه به وضعیت شیوع کرونا درجهان، واقعی شدن نیازمتقاضیان به ارز همچنین ساماندهی بازاراین کالا توسط بانک مرکزی، قیمت دلار در ۲ ماه اول سال جاری افزایش نمی یابد و احتمال برگشت آن به کانال ۱۵ هزارتومان نیز دور ازذهن نیست.

اسدالله خسروی؛ خبرگزاری بازار-  دلاربازارآزاد درسالی که گذشت با فراز و فرودهای قیمتی زیادی همراه بود. بهای این کالا در ابتدای سال گذشته ۱۳۷۰۰ بود که در اواسط سال قیمت آن با شیب رو به پایین به ۱۱۵۰۰ رسید و پس ازمدت ها تثبیت قیمت، اما در زمستان بهای آن سیر صعودی به خود گرفت تا در این فصل، قیمتی بیش از ۱۵ هزارتومان را برای خود به ثبت رساند. نرخ دلار آزاد بالاخره در آخرین روزسال درکانال ۱۶ هزار تومان آرام گرفت.

ضرورت مدیریت قوی بر بازار ارز

بازار ارز مهمترین بازاری است که هر گونه تغییر قیمتی درآن کل اقتصاد یک کشور را تحت تاثیر قرارمی دهد، حال از آنجایی که این بازار در ایران علاوه برتاثیرپذیری ازتبعات اقتصاد جهانی، متاسفانه با تنش های سیاسی و محدودیت تبادلات تجاری بین المللی درپی تحریم ها و البته برخی تصمیمات اقتصادی داخلی همراه است، بنابراین کار مدیریت برای توازن قیمت و جلوگیری از نوسان شدید نرخ آن را در بازار بسیار سخت کرده است.

تصمیماتی نظیرتعیین نرخ ارز دربودجه سالانه، تغییرقیمت سوخت و...که بازار ارز را متشنج و با جو روانی همراه می کند. درچنین مواقعی نیزدلالان فرصت را مناسب دیده و بدنبال ایجاد التهاب بازار برای کسب سود بر آتش افزایش قیمت ها در این بازارمی دمند.

بنزین قیمت دلار را شعله ور کرد

نرخ دلاربازارآزاد که درابتدای سال گذشته در کانال ۱۳ هزار تومان قرارگرفته بود همچنان با نوسان اندک و شیب رو به پایین فصل بهاررا پشت سرگذاشت تا جایی که قیمت این کالا ۳۰ مرداد ماه به ۱۱ هزار ۷۰۰ تومان و یورو ۱۳ هزار ۱۵۰ تومان رسید. درچنین شرایطی تابستان سال گذشته قیمت ارزبدون افزایش قیمت آرامش نسبی را تجربه و تا آبان ماه سال ۱۳۹۸ در ثبات قیمتی به سر ‌برد اما در اواخر آبان ماه، افزایش قیمت بنزین باعث افزایش قیمت دلار و قیمت یورو شد. قیمت دلار که طی حدود سه ماه در محدوده ۱۱ تا ۱۱۵۰۰ تومان نوسان داشت بعد از این اتفاق، بهای دلار تا بیش از ۱۳ هزار تومان نیز پیش رفت. اما بعد از مدتی با فروکش کردن جو افزایش قیمت بنزین، قیمت دلار نیز تا ۱۱۹۰۰ تومان کاهش یافت.

درهفته دوم دی ماه خبر ترور سردار شهید سلیمانی و موشک باران مواضع امریکا درعراق توسط سپاه، قیمت دلار را به شدت تحت تاثیر قرار داد تا جاییکه حتی قیمت دلار در بازار آزاد به حدود ۱۵ هزار تومان و برای لحظاتی به مرز ۱۶ هزار تومان نیز رسید اما ترس پاسخگویی ترامپ به رشادتهای سپاه، قیمت ارز در بازار به شکل خزنده ای کاهشی شد.

تنش بازار ارز با قرارگرفتن ایران در لیست سیاه (اف ای تی اف)

قیمت دلار که در دیماه روندی صعودی به خود گرفته بود هر چند مقاومت می کرد تا روندی کاهشی به خود نگیرد اما این گونه نشد. با سپری شدن دیماه این بار موضوع قرار گرفتن ایران در لیست سیاه توسط گروه اقدام مالی موسوم به (اف ای  تی اف) که قرار بود در اواخر بهمن و اوایل اسفند برای ایران تصمیم گیری شود بازار ارز را دوباره ملتهب کرد.

بازارارز دراین مدت طوری بود که دلالان سودجو با جو سازی افزایش و به نوعی جهش قیمت را برای ارز پس از موافقت احتمالی با قرار گرفتن ایران در لیست سیاه (اف ای تی اف) سعی داشتند قیمت دلار را بسیار بالا پیش بینی کنند. دراین میان سوم اسفند بازار ارز در حالی بازگشایی شد که ورود ایران به لیست سیاه (اف‌ای‌تی‌اف) فضا را برای افزایش نرخ دلار مستعد کرده بود. درست در اولین ساعات بازگشایی بازار، بازارساز نرخ دلار در صرافی‌های بانکی را ۱۴ هزار و ۴۸۰ تومان اعلام کرد که در فاصله یک ساعت این قیمت به ۱۴ هزار و ۵۳۰ تومان رسید.

به این ترتیب دلارسد مقاومتی پیشین را شکسته و با عبور از ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان، سد مقاومتی تازه‌ای را در بازار شکل داد. افزایش ۳۲۰ تومان نرخ دلار در صرافی‌های بانکی، دلار در بازار آزاد را نیز تحت تاثیر قرار داد و قیمت این شاخص ارزی را به آستانه کانال ۱۵ هزار تومان رساند.

 هر چند بخش عمده‌ای از فعالان بازار ارز افزایش نرخ دلار را ناشی از موضوع لیست سیاه (اف‌ای‌تی‌اف) می‌دانستند اما برخی کارشناسان فرا رسیدن ایام پایانی سال را نیز در این رشد قیمت بی‌تاثیر نمی‌دانستد.

در ین روزها وهمزمان با افزایش قیمت فروش دلار در صرافی‌های بانکی قیمت خرید دلار از مردم نیز با رشدی قابل توجه روبرو شد.

کرونا به جان ارز افتاد

در روزهایی که بازار ارز با  فرازو فرود قیمتی همراه بود شیوع کرونا و سرایت این بیماری به کشور در دو ماه پایانی سال کارایی مدیریت سامندهی بازار ارز را برای مسئولان و دست اندرکاران سخت تر کرد. چرا که این ویروس لعنتی باردیگر بازار ارز را تحت تاثیر قرار داد. تاثیر شیوع و همه گیری کرونا در جهان موجب شد تا تجارت های بین المللی کاهش، قیمت نفت بشدت پایین و بورس های جهان را به زیر کشاند. در چنین شرایطی قیمت ارز نیز در اسفند ماه به کانال ۱۴، ۱۵ و در نهایت ۱۶ هزار تومان با نوسان قیمت همراه کرد.

چرا که دست ایران برای واردات ارز از بازارهای مهم ارزی نظیر بازارسلیمانیه عراق، افغانستان، ترکیه و... قبل از شیوع ویروس کرونا باز بود اما این بیماری باعث شد که رفت آمد به این مناطق با محدوددیت شدید و تحت کنترل قرار گیرد. این موضوع در کنار کاهش میزان تقاضای ارز برای مسافرت ها و نیز واقعی شدن نرخ ارز، موجب شد تا قیمت این کالا با جهش قیمت همراه نشود و در روزهای پایانی سال قیمت دلاردر کانال ۱۶ هزار تومان باقی ماند.

با این وجود پایین‌ترین قیمت دلار و قیمت یورودر سال گذشته مربوط به هفته اول شهریور ماه است قیمت دلار در این مدت به حدود ۱۱ هزار تومان و قیمت یورو به ۱۲۳۰۰ تومان رسیده بود.

آخرین قیمت دلار در پایان سال

قیمت دلار در آخرین روز کاری سال ۱۳۹۸ در صرافی‌های بانکی برای خرید ۱۴۹۰۰ تومان و قیمت دلار برای فروش ۱۵۷۵۰ تومان تعیین شد. این در حالی است که قیمت دلار در بازر آزاد ۱۶ هزار تومان است.

قیمت یورو نیز در آخرین روز کاری سال ۱۳۹۸ در صرافی‌های بانکی برای خرید ۱۶۸۰۰ تومان و قیمت یورو برای فروش ۱۷۴۵۰ تومان اعلام شد.

قیمت ارز تا ۲ ماه آینده کاهشی می شود!

به گزارش "بازار " کارشناسان معتقدند قیمت دلار تا اوایل خرداد ماه سالجاری از کانال ۱۶ هزار تومان عبور نمی کند چرا که تقاضای واقعی برای این کالا وجود ندارد از طرفی با توجه به شیوع ویروس کرونا در جهان بعید به نظر می رسد که قیمت ارز جهش قابل توجهی داشته باشد و این امکان وجود دارد که قیمت آن به کانال ۱۵ هزار تومان و شاید کمتر نیز برگردد. کامران ندری کارشناس ارشد پولی و مالی درباره آینده نرخ دلار درسالجاری،گفت: هرچند پیش بینی نرخ ارز سخت است اما با توجه به کاهش میزان تقاضا به این کالا و ازطرفی سیاست گذاری های بانک مرکزی در رصد بازار، تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان همچنین هماهنگی با بازارساز ارز در ساماندهی قیمت ها و از همه مهمترتاثیرشیوع کرونا که بازرهای جهان را به هم ریخته است، به نظر می رسد افزایش قیمت دلار حداقل تا اوائل تابستان اتفاق نیفتد و این احتمال وجود دارد که قیمت دلار به کانال ۱۵ هزار و یا شاید کمتر ازآن نیزبرسد.

کد خبر: ۱۰٬۴۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha