۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
اقتصادهای نوظهور خاورمیانه؛ امیدواران روزگار «دلتا»| رشد تولید و بازسازی موجودیها در سه ماهه چهارم
گفتگو با رئیس تحقیقات خاورمیانه بانک میتسوبیشی ژاپن؛

اقتصادهای نوظهور خاورمیانه؛ امیدواران روزگار «دلتا»| رشد تولید و بازسازی موجودیها در سه ماهه چهارم

«احسان خمان» ضمن اشاره به افزایش تولید ناخالص داخلی ۳.۸ درصدی در اقتصادهای نوظهور EMEA، می گوید: در سه ماهه چهارم ۲۰۲۱ به احتمال زیاد، ما شاهد کاهش دلتا و بهبود خدمات و بازسازی موجودیها خواهیم بود.

تهمینه غمخوار؛ بازار: «تاثیر واریانت دلتای کوید_۱۹ بر میزان رشد و تورم اقتصادهای نوظهور منطقه اروپا، خاورمیانه و افریقا (EMEA) تا حدی بیشتر از آن چیزی است که ما و بازارها  پیش بینی کرده بودیم»، این گزیده ای از اظهارات «احسان خمان»، رئیس تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا در بانک ژاپنی MUFG مستقر در امارات در خصوص سنجش تاثیر دلتا در سراسر نوظهورهای EMEA است که در گفتگو با خبرگزاری بازار صورت گرفته است. 

«احسان خمان» در ابتدا به خبرنگار بازار گفت: میانگین تعداد موارد جدید Covid-۱۹ در سراسر بازارهای نوظهور منطقه اروپا، خاورمیانه و افریقا مجددا شروع به افزایش کرده و در حال حاضر در بالاترین سطح خود نسبت به سطوح نسبتا پایین قرار دارد که این موضوع ناشی از افزایش شدید موارد ابتلا در اسرائیل و به میزان کمتر در لبنان و ترکیه است.

میانگین تعداد موارد جدید Covid-۱۹ در سراسر بازارهای نوظهور منطقه اروپا، خاورمیانه و افریقا مجددا شروع به افزایش کرده و در حال حاضر در بالاترین سطح خود نسبت به سطوح نسبتا پایین قرار دارد که این موضوع ناشی از افزایش شدید موارد ابتلا در اسرائیل و به میزان کمتر در لبنان و ترکیه است

رئیس تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا در بانک ژاپنی MUFG افزود: مبتلایان به این بیماری در اسرائیل در دو هفته گذشته به بیش از دو برابر رسیده که ۸۰ درصد ابتلا به واریانت دلتا می باشد. بر همین اساس، اسرائیل در حال حاضر بیشترین تعداد موارد جدید را در اقتصادهای نوظهور EMEA به نام خود ثبت کرده است در حالی که در اکثر نقاط این منطقه موارد ابتلا در حال کاهش است.

خمان بیان کرد: در اسرائیل، میزان مرگ و میر در دو هفته گذشته افزایش یافته، اما با توجه به سطح نسبتاً بالای واکسیناسیون، افزایش مرگ و میر و بستری شدن در بیمارستان بازهم بسیار محدودتر از افزایش موارد ابتلا است.

وی گفت: به دنبال اوج گیری های اخیر، موارد جدید همچنان در آفریقای جنوبی و روسیه در مسیر نزولی قرار دارند و همچنین در کشورهای اصلی شورای همکاری خلیج فارس نظیر کویت، عمان، عربستان و امارات کاهش شدیدی مشاهده شده است.

 به دنبال اوج گیری های اخیر، موارد جدید همچنان در آفریقای جنوبی و روسیه در مسیر نزولی قرار دارند و همچنین در کشورهای اصلی شورای همکاری خلیج فارس نظیر کویت، عمان، عربستان و امارات کاهش شدیدی مشاهده شده است

احسان خمان اضافه کرد: با افزایش تولید واکسن در بازارهای نوظهور EMEA، نسبت موارد جدید و میزان مرگ و میر تضعیف شده است. بنابراین، علیرغم افزایش متوسط تعداد موارد جدید در منطقه، میانگین مرگ و میر ناشی از ویروس در چند هفته گذشته کاهش بیشتری یافته است.

وی ادامه داد: در حالی که پیشرفت های اخیر در عمان، آفریقای جنوبی و کویت بسیار چشمگیر بوده، جمهوری چک و بحرین نیز به موفقیت هایی در کنترل بیماری و واکسیناسیون دست یافته اند، اما میانگین جانباختگان جدید تا حدودی کمتر کاهش یافته است.

خمان گفت: شدت اقدامات قرنطینه ای همانطور که توسط «شاخص سختگیری» دانشگاه آکسفورد ثبت شده، در بسیاری از اقتصادهای نوظهور منطقه خاورمیانه، اروپا و افریقا همچنان در حال کاهش است، زیرا سفرهای بین المللی از سر گرفته شده و محدودیت ها با توجه به پیشرفت مداوم تولید واکسن در اکثر کشورها برداشته شده است.

رئیس تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا در بانک ژاپنی MUFG افزود: با تغییر محدودیت های قرنطینه ای از مشاغل سطح چهار به سطح سه در ۲۶ ژوئیه، شاخص سختگیری آفریقای جنوبی به شدت کاهش یافته است در حالی که این شاخص در سایر کشورهای این منطقه همچنان در حال صعود است.

با تغییر محدودیت های قرنطینه ای از مشاغل سطح چهار به سطح سه در ۲۶ ژوئیه، شاخص سختگیری آفریقای جنوبی به شدت کاهش یافته است در حالی که این شاخص در سایر کشورهای EMEA همچنان در حال صعود است

وی اضافه کرد: در حالی که افزایش موارد ابتلا در اسرائیل، منجر به افزایش مجدد اقدامات سختگیرانه و احتیاطی توسط دولت شده، اما در سایر کشورها تقریبا این محدودیتها بدون تغییر باقی مانده است. در مقایسه منطقه ای، قدرت های نوظهور منطقه اروپا، خاورمیانه و آفریقا اکنون پس از آمریکای شمالی دارای آسان ترین سطح شرایط است.

احسان خمان یادآور شد که در منطقه کشورهای اروپای مرکزی و شرقی، مجارستان با ۶۰ درصد انجام واکسیناسیون کامل، پیشتاز است و پس از آن جمهوری چک با نزدیک به ۵۰ درصد کاملاً واکسینه شده، قرار دارد. سرعت گستردگی در لهستان کاهش یافته به طوری که میانگین دوز روزانه در هر ۱۰۰ نفر از ۰.۵۳ در اواسط ماه ژوئیه به ۰.۲۱ در حال حاضر کاهش یافته است. مصر، اوکراین و کشورهای جنوب صحرای آفریقا (SSA) همچنان با پیشرفت ناچیزی در دو هفته گذشته مواجه بوده و نسبت به سایر کشورها عقب مانده اند.

رئیس بانک ژاپنی تصریح کرد: در حال حاضر نوع دلتا در حال سنجیدن هزینه مصرف کننده و تولید در سه ماهه سوم سال جاری است. بر همین اساس، ما پیش بینی خود را کمی تغییر دادیم و پیش بینی می کنیم که گسترش مجدد ویروس موجب تاخیر بهبود کامل اقتصادی این منطقه و انجام رویدادهای مختلف از جمله رویدادهای سرگرم کننده خواهد گذاشت. با این حال، کاهش فروش خرده فروشی ها در ماه گذشته و کاهش هزینه های مصرف کننده تا ماه آگوست، نشان دهنده کاهش بیشتر هزینه ها نسبت به آنچه انتظار داشتیم، است.

 در حال حاضر نوع دلتا در حال سنجیدن هزینه مصرف کننده و تولید در سه ماهه سوم سال جاری است در حالی که  کاهش فروش خرده فروشی ها در ماه گذشته و کاهش هزینه های مصرف کننده تا ماه آگوست، نشان دهنده کاهش بیشتر هزینه ها نسبت به آنچه انتظار داشتیم، است

رئیس تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا بانک میتسوبیشی ژاپن در ادامه تحلیلهای خود اضافه کرد: شاخص های آینده نگر در این منطقه همچنین به عقب نشینی بیشتر در هزینه خدمات اشاره می کند. داده های مرتبط با مواد غذایی نشان می دهد که شش درصد رزرو رستوران ها در تابستان کاهش یافته است، شرکت های مسافرتی از افزایش لغو و کاهش نسبی رزروها خبر می دهند، در حالی که شواهد نشان می دهد که برخی از بیمارستان ها مجددا به تاخیر انداختن جراحی های انتخابی به منظور افزایش پذیرش ظرفیت بیماران کوید_۱۹ پرداخته اند.

وی گفت: بنابراین، با توجه به این تحولات، ما یک درصد کاهش را در هزینه های مصرف کننده در سه ماهه سوم در نظر گرفته ایم. در بخش تولید، واریانت دلتا اختلالات زنجیره تأمین را طولانی می کند و بازگشت کامل فعالیت های تولیدی را نیز به تأخیر می اندازد.

 ما یک درصد کاهش را در هزینه های مصرف کننده در سه ماهه سوم در نظر گرفته ایم در حالی که در بخش تولید، واریانت دلتا اختلالات زنجیره تأمین را طولانی می کند و بازگشت کامل فعالیت های تولیدی را نیز به تأخیر می اندازد

احسان خمان اذعان کرد که توقف تولید در سه ماهه دوم منجر به کاهش بیش از حد انتظار موجودی شد، در حالی که تولیدکنندگان برای برآوردن تقاضای شدید مصرف کننده تلاش می کردند. این مسئله، بخش عمده کسری تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم را به خود اختصاص داده، اما قرار است رشد تولید و بازسازی موجودی های کاهش یافته در سه ماهه چهارم ۲۰۲۱ مجددا شکل بگیرد.

وی ادامه داد: ما پیش بینی خود را در خصوص تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سوم به ۳.۲ از ۴.۳ درصد کاهش داده ایم که نشان دهنده افزایش هزینه ها و تولید مصرف کنندگان است؛ در حالی که برآورد خود را در رابطه با تولید ناخالص داخلی سه ماهه چهارم خود از ۳.۵ درصد به ۳.۸ درصد افزایش می دهیم، زیرا دلتا به احتمال زیاد کاهش می یابد و بهبود بخش خدمات و همچنین بازسازی موجودی از سر گرفته می شود.

احسان خمان: ما برآورد خود را در رابطه با تولید ناخالص داخلی سه ماهه چهارم خود از ۳.۵ درصد به ۳.۸ درصد افزایش می دهیم، زیرا دلتا به احتمال زیاد کاهش می یابد و بهبود بخش خدمات و همچنین بازسازی موجودی ها از سر گرفته می شود 

رئیس تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا بانک ژاپنی افزود: اما، برای کل ۲۰۲۱، ما برآورد تولید ناخالص داخلی واقعی خود را به ۴.۱ درصد از ۴.۳ درصد کاهش می دهیم. 

وی گفت: در حالی که در سه ماهه چهارم، ما شاهد رشد اقتصادی متوالی مناسب در عربستان، روسیه، لهستان، مجارستان و رومانی و نشانه های واضح قدرت در داده های خروجی ماهانه در ترکیه خواهیم بود، با  استثنائات جزئی از این الگو که مربوط به آفریقای جنوبی است و داده های خروجی ماهانه نسبت به سه ماهه دوم نسبتاً ضعیف بوده، مواجه خواهیم شد. همچنین، اوکراین و امارات با اینکه علائم دلگرم کننده ای را نشان می دهند، اما همچنان از چرخه گسترده تر بازیابی عقب هستند.

خمان در پایان گفت: تاثیر واریانت دلتا بر میزان رشد و تورم اقتصادهای نوظهور منطقه اروپا، خاورمیانه و افریقا (EMEA) تا حدی بیشتر از آن چیزی است که ما و بازارها  پیش بینی کرده بودیم.

کد خبر: ۱۰۴٬۱۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha