۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
سهم اشتغال اردبیل در بخش صنعت کمتر از میانگین کشوری است/ نرخ بیکاری  ۲۴.۵ درصد
معاون آمار و اطلاعات اردبیل:

سهم اشتغال اردبیل در بخش صنعت کمتر از میانگین کشوری است/ نرخ بیکاری ۲۴.۵ درصد

اردبیل- معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اردبیل، سهم اشتغال استان در بخش صنعت را ۲۶.۲ دهم درصد ذکر کرد و گفت: این جایگاه نسبت به متوسط کشوری به مراتب وضعیت پایین‌تری است.

فریبرز دهقان در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: نرخ مشارکت اقتصادی در استان اردبیل ۴۷.۵ درصد است در حالی که این میانگین در کشور به ۴۱.۴ درصد رسیده است.

وی به آمارگیری‌های فصل بهار در قالب نیروی کار و اعلام نرخ بیکاری اشاره کرد و گفت: نرخ بیکاری در استان اردبیل ۸.۹ دهم در فصل بهار اعلام شده که در کشور این نرخ ۸.۸ دهم است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل سهم جمعیتی دارای اشتغال ناقص را در استان ۱۰.۹ دهم اعلام کرد و افزود: متوسط کشوری در این زمینه ۹.۸ دهم است که یک درصد سهم استان در این حوزه بیشتر از میانگین کشوری است.

نرخ بیکاری در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال در حدود ۲۴.۵ درصد است
دهقان تصریح کرد: نرخ بیکاری در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال در حدود ۲۴.۵ درصد است در حالی که در کشور این میانگین ۲۲.۱ دهم درصد است.

وی سهم بخش کشاورزی را در اشتغال استان اردبیل پررنگ‌تر از سایر بخش‌ها اعلام کرد و ادامه داد: سهم اشتغال در بخش کشاورزی در استان اردبیل ۳۴.۳ دهم درصد است که این میزان در کشور ۱۷.۹ دهم است به طوری که استان اردبیل قطب کشاورزی کشور محسوب می‌شود.

دهقان سهم اشتغال استان را از بخش صنعت ۲۶.۲ دهم درصد اعلام کرد و گفت: در کشور این میانگین اشتغال در صنعت ۳۳.۲ دهم درصد است که استان اردبیل به مراتب وضعیت پایین‌تری را در اشتغال این حوزه دارد که نشان‌دهنده صنعتی نبودن استان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در بخش خدمات در کل کشور نرخ اشتغال ۴۸.۸ دهم درصد است در حالی که در استان اردبیل ۳۹.۴ دهم درصد اشتغال در بخش خدمات بوده است.

دهقان اضافه کرد: در سه ماهه فصل بهار عمده آمارگیری‌های ما به صورت غیرحضوری و تلفنی بوده که عمده آنها مربوط به آمار هزینه درآمد خانوارها و شاخص‌های اعلام شده در این بخش و همچنین آمارگیری از بخش صنعت، معدن و حوزه خدمات بوده است.

بهنگام‌سازی نقشه‌های استان با استفاده از پهپاد
وی بیان کرد: در فصل تابستان نیز آمارگیری‌ها در حوزه‌های مختلف از خانوارهای استان اردبیل انجام شده و در بخش‌های مختلف این آمارگیری‌ها به صورت غیرحضوری در حال انجام است.

دهقان از بهنگام‌سازی نقشه‌های استان با استفاده از پهپاد خبر داد و اظهار کرد: شرکت نقشه‌برداری ایران این طرح را در حال اجرا دارد که امیدواریم نتایج آن به بهنگام‌سازی نقشه‌های استان منجر شود.

وی در مورد تهیه شناسنامه برای ایستگاه‌های ترازیابی سازمان نقشه‌برداری تصریح کرد: در این زمینه نیز فعالیت‌های خوبی در استان آغاز شده و امیدواریم در شهریورماه نیز این روند ادامه پیدا کند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل از آمارگیری مراکز صنعتی و سنتی مرغداری‌ها، گاوداری‌ها، کارگاه‌های بازرگانی و... خبر داد و گفت: آمارگیری از مراکز گردشگری، هتل‌ها و همچنین مراکز تحقیق و توسعه و گلخانه‌ها و... در فصل تابستان به انجام می‌رسد.

کد خبر: ۱۰۴٬۰۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha