۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳
صعود ۴۰ هزار واحدی در اسفند پر افت و خیز/ غلبه بورس بر چهار عامل سخت
بورس در آخرین ماه ۹۸؛

صعود ۴۰ هزار واحدی در اسفند پر افت و خیز/ غلبه بورس بر چهار عامل سخت

بورس در ماه اسفند ماه ۴۰ هزار واحد صعود کرده تا بر چهار عامل سخت؛ کرونا، FATF، شوک سازمان بورس و پایین آمدن قیمت نفت جهانی غلبه کند.

وحید بلالی؛ خبرگزاری بازار_ بازار سرمایه در ماه اسفند روزهای پر فراز و نشیبی را طی کرد، در ابتدای اسفند ماه با ریزش زیاد آغاز کرده که یکی از آنها اعلام رسمی کرونا در ایران و تاثیر کرونای تازه وارد به بازار سرمایه و دلیل دوم نیز رفتن ایران به لیست سیاه FATF بود، بورس ابتدای اسفند را با ریزش ۱۱ هزار واحدی آغاز کرد اما به سرعت تغییر وضعیت داده و به رشد ۳۶۰۰ واحدی رسید، دو عامل قدرتمند نیز حریف نقدینگی و اشتیاق سوزان تازه واردان بورس نبود.

در هفته اول اسفند ماه بورس بر خلاف پیش بینی های قبلی به رشد غیر قابل باوری رسید و با رشد ۴۶ هزار واحدی در پایان معاملات هفته در جایگاه ۵۲۴۳۹۴ واحد رسید.

شوک سازمان بورس به بورس

بورس معاملات دوم اسفند ماه را با یک شوک سازمان بورس بر بورس آغاز کرد، اعلام رسمی افزایش حجم مبنا نکته ای بود که باعث ریزش شدید بازار شد، این اولین اقدام سازمان بورس برای ترمز کشیدن بازار بورس بود، در قبل از اعلام حجم مبنا، قیمت آخرین یک نماد برای معاملات فردا اینگونه محاسبه می شد: به عنوان نمونه اگر سهمی در ابتدای معاملات با درصد منفی ۳ آغاز به کار می کرد و با ادامه به مثبت یک درصد می رسید، میانگین حجم معامله مبنای قیمت فردا آن سهم بود، اما با اعلام حجم مبنا باید سهم حجم را نیز پر کرده تا بتواند مثبت ۵ را ثبت کند، با توجه به این نکات رفتن یک سهم به صف خرید مشکلتر از گذشته شده اما بازار باز هم به این قانون جدید سازمان بورس بی اعتنا شده و در معاملات دوشنبه باز هم راه صعودی خود را طی کرد.

در شنبه اما فشار فروش بسیار بوده و بازار نزدیک به ۲۰ هزار واحد ریزش کرد که در تاریخ بورس بی سابقه است، در دوشنبه و در دومین روز کاری هفته منتهی به ۱۶ اسفند، بازار به شدت صعودی شده و بیش از ۱۳ هزار واحد رشد کرد، کانی های غیر فلزی و شرکت های بزرگ بورس پرچمدار این افزایش شاخص بود، شاخص کل در روز سه شنبه نیز به شدت صعودی شده تا بازار رشدی غیر قابل باور را پیش بینی کند، بازار در روز چهارشنبه دومین هفته بورس در اسفند ماه نیز به شدت صعودی بوده و بیش از ۱۰۹۲۰ واحد رشد کرده و به کانال ۵۵۵ هزار واحد رسید.

شوک دوم سازمان بورس به بورس 

شوک دوم سازمان بورس در عصر چهارشنبه دومین هفته کاری بورس بر بورس وارد شد، سازمان بورس در ۱۴ اسفند ماه یک اعلامیه بی خردانه منتشر کرده و از کاهش دامنه نوسان از ۵ به درصد خبر داد و این قانون را تا ۳ ماه قابل اجرا خواند، اما با واکنش شدید در فضای مجازی و سرمایه گذاران مواجه شد، این بار عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی به میدان آمده و به وزیر اقتصاد هشدار داده که این قانون ممکن است سرمایه گذاران را از بورس فراری داده و به بازارهای دیگر موازی بیاورد، وزیر اقتصاد نیز در عصر جمعه پیامی را خطاب به سازمان بورس ارسال کرده و از او خواست تا دستور ملغی شود، اما سازمان بورس باز هم سنگ اندازی خود علیه بازار را ادامه داده و از بررسی کاهش دامنه نوسان در روز ۲۰ اسفند ماه خبر داد.

هفته سوم معاملات در اسفند

این هفته با ریزش ۵۹۸۱ واحدی شاخص کل بورس آغاز شد، عامل دیگر ریختن بازار خراب ودن پلت فرم معاملاتی بود، این پلت فرم به کسی اجازه خرید یا فروش نمی داده و روند معاملات در روز شنبه به شدت کند شده بود، در روز دوشنبه و بعد از تعطیلی روز پدر، بازار به شدت ریزشی شده و ۲.۷۰ درصد نسبت به روز گذشته کاری ریزش کرد، بازار در روز سه شنبه باز هم ریزشی بوده و ۱۴ هزار واحد ریزش کرد. 

عصر روز سه شنبه پایان جدل بورس و وزیر اقتصاد

روز سه شنبه ۲۰ اسفند سازمان بورس جلسه ای را با حضور مقامات اقتصادی در شورای عالی بورس انجام داد و برآیند این جلسه این بود که دامنه نوسان به همان میزان ۵ درصد باقی بماند و تصمیم سازمان بورس برای ادامه بازار ملغی گردد، تدبیر وزیر اقتصاد نشان داد که مقامات دولتی بیشتر نسبت به بازار سرمایه حساس شده و امروز دیگر بورس متعلق به مسئولان سازمان بورس نبوده و بورس ایران به یک موضوع ملی تبدیل شده است که برای تصمیم گیری آن باید مقامات ارشد کشور نظیر رئیس جمهورو رئیس مجلس تصمیم گیری کنند. بورس توانسته به هر ترفندی نقدینگی را کنترل کند و این کنترل کردن بسیار خوب و منطقی بوده است و اگر نقدینگی به بورس نمی آمد می توانست بازارهای موازی را بیش از آن چیزی که امروز ویران شده اند ویران کند. معاملات در روز چهارشنبه ۳۶۳ واحد صعود کردریال صعودی کم توان بی قدرت، در پایان معاملات در هفته سوم بورس، شاخص کل بیش از ۳۴ هزار واحد ریزش کرده و در جایگاه ۵۲۰ هزار واحد قرار گرفت.

هفته آخر اسفند

بورس هفته آخر اسفند را با ریزش ۱۷۴۷۲ واحدی آغاز کرده که دلیل آن شایعه ای بود که فضای مجازی را پرکرده بود، البته این شایعه بی اساس نبوده زیرا چند روز قبل آن سرلشکر باقری از طرح خلوت کردن فروشگاه ها و خیابان ها در ۴۸ ساعت آینده خبر داده بود و این شایعه در بورس بسیار بیشتر از سایر بازارها دیده شد، البته مردم در این روز هیجانی رفتار کرده و با حمله به فروشگاه ها و محل های خرید شوکی به زنجیره توزیع کالا دادند.

بازار در یکشنبه آخر سال نیز منفی بوده و ۸۶۰۰ واحد نیز سقوط کرد حال کانال ۴۰۰ هزار واحدی بورس سرمایه گذاران را نگران کرد، در روز دوشنبه اما بازار با رشد ۱۱۶۷۵ واحدی به کانال ۵۰۰ هزار واحد برگشت کرد، بازار در روز سه شنبه نیز ریزشی بود و به اندازه ۳۶۰۰ واحد ریزش کرد، اما در روز چهارشنبه با رشد خوبی مواجه شده و به کانال ۵۱۲ هزار واحدی بازگشت.

دلیل ریزش بازار در ابتدای معاملات هفته آخر اسفند ماه تسویه کارگزاری و بیرون آوردن سرمایه برخی از حقیقی ها و حقوقی ها به بازار نیز بوده که مانند سنوات قبل این عامل نیز در امسال تکرار شد، در مجموع بورس در انتهای اسفند ماه در محدوده ۵۱۲ هزار واحد قرار گرفت. بورس در انتهای بهمن ماه در محدوده ۴۷۲ هزار واحد قرار داشت و در پایان اسفند ماه این عدد به ۵۱۲ هزار واحد رسید تا در انتهای اسفند ماه شاخص کل با تمام شوک های داخلی و خارجی اعم از ویروس کرونا، شوک سازمان بورس، پایین آمدن قیمت نفت، شایعه قرنطینه تهران، ۴۰ هزار واحد صعود کرده باشد.

کد خبر: ۱۰٬۳۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha