۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
قالیبافان و گره همیشه کور بیمه| صادرات فرش ظرفیتی که نادیده گرفته می‌شود
بازار از زنجان گزارش می‌دهد؛

قالیبافان و گره همیشه کور بیمه| صادرات فرش ظرفیتی که نادیده گرفته می‌شود

زنجان- حوزه فرش دستباف استان زنجان همواره دچار فراز و نشیب های فراوان بوده و با وجود فعالیت فرشبافان و هنرمندان مطرح در این زمینه ولی آنها همچنان سرگردان برای بیمه هستند.

زهرا مقدمی؛ بازار: حوزه فرش دستباف استان زنجان همواره دچار فراز و نشیب های فراوان بوده و با وجود فعالیت فرشبافان و هنرمندان مطرح در این زمینه به دلیل وجود مشکلات نتوانسته به جایگاه واقعی خود برسد، نبود تجار توانمند که بتوانند فرش زنجان را به نام خود استان صادر کنند تا گرانی مواد اولیه و همچنین اما و اگرها در خصوص بیمه فرشبافان همواره مانع از توسعه صنعت فرش زنجان شده است.

قالیبافی از دیرباز در زنجان رواج داشته و انواع تولیدات فرش در این استان شامل پشمی ،کُرک و ابریشم در سایزها و طرح‌های مختلف است ولی با این وجود تاکنون نتوانسته در زمینه صادرات فرش موفق عمل کند به گونه ای که با وجود کارگاه های متعدد و همچنین هنرمندان فعال در این زمینه جایگاهی در صادرات فرش ندارد و اغلب صادرات فرش زنجان به صورت چمدانی و یا به نام سایر شهرها صادر می شود.

قالیبافان زنجانی سرگردان برای بیمه| صادرات فرش ظرفیتی که نادیده گرفته می‌شود

قالی بافان زنجانی برای تولید فرش دستباف استان  تلاش می کنند ولی برای بیمه شدن سرگردان هستند و تامین اجتماعی هیچ گونه حمایتی را از فرش بافان ندارد.فرش دستباف زنجان در بازار با فرش ابریشم قم برابری می‌کند و در حال حاضر فرش دستباف زنجان یکی از برترین برندها و فرش‌های کشور است و این فرش با فرش ابریشم قم، برابری می‌کند اما قیمت واقعی این فرش به دست تولیدکننده نمی‏‌رسد که سبب کاهش انگیزه برای تولیدکنندگان فرش در زنجان شده است. 

۴۰ درصد از بافندگان فرش دستباف زنجان در زمینه فرش ابریشم فعالیت می‌کنند
رئیس اداره فرش سازمان صنعت،معدن و تجارت استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه استان زنجان بیش از ۶۰ هزار بافنده قالی دارد، گفت: بیش از ۴۰ درصد از بافندگان فرش دستباف استان در زمینه فرش ابریشم فعالیت می‌کنند.

محسن جعفری با بیان اینکه زنجان در تولید فرش دستباف در سطح کشور جایگاه بسیار خوبی دارد، گفت: طی سالجاری  ۹۶ تخته فرش دستباف از استان زنجان صادر شده و این میزان صادرات بیش از ۹۴ هزار دلار برای استان ارز آوری به همراه داشته و ارزش صادرات فرش دستباف استان سالانه بیش از ۱۰ میلیون دلار است.

 ۶۰ درصد از قالیبافان زنجانی در تولید فرش پشمی فعالیت می کنند و در روستاهای  زنجان و ماهنشان مردم بیشتر در حوزه تولید فرش پشمی فعالیت می کنند

وی با بیان اینکه در استان فرش بدگینه ثبت داخلی شده و ثبت جهانی آن هم در سال جاری محقق می شود،ابراز داشت: ۶۰ درصد از قالیبافان زنجانی در تولید فرش پشمی فعالیت می کنند و در روستاهای  زنجان و ماهنشان مردم بیشتر در حوزه تولید فرش پشمی فعالیت می کنند.

رئیس اداره سازمان فرش سازمان صنعت،معدن و تجارت زنجان با بیان اینکه در سال حدود ۱۳۰ هزار متر مربع فرش توسط قالی بافان استان بافته می شود،بیان داشت: تولید این میزان فرش بسیار سخت است و در این میان می طلبد مسئولین در سازمان صنعت،معدن و تجارت و سازمان تامین اجتماعی استان برای بیمه کردن قالی بافان مدیریت و برنامه ریزی لازم را داشته باشند و توجه به بیمه قالی بافان افزایش تولید فرش دستباف را به دنبال دارد.

جعفری با بیان اینکه میزان صادرات فرش دستباف با مبدا تولید استان زنجان بالغ بر یک میلیون دلار برآورد شده است،گفت: امیدواریم تا پایان سالجاری صادرات فرش دستباف در استان افزایش یابد. 

تامین اجتماعی در حق قالی بافان ظلم می کند
وی با بیان اینکه صندوق بیمه عشایر و روستائیان قالی بافان را بیمه می کند،گفت: بیش از  سه هزار نفر متقاضی بیمه‌ تامین اجتماعی از استان به مرکز ملی فرش ایران معرفی شدند و اگر در استان به بیمه قالی بافان توجه شود تولید و صادرات فرش دستباف هم افزایش پیدا می کند و طی  پنج ماه سالجاری با وجود تحریم ها و افزایش قیمت مواد اولیه تولید فرش در استان افزایش خوبی داشته است.

قالیبافان زنجانی سرگردان برای بیمه| صادرات فرش ظرفیتی که نادیده گرفته می‌شود

 قالی بافی شغل بسیار سختی است و بیماری های ریوی و کمر درد برای قالی بافان را به دنبال دارد و می طلبد به بیمه قالی بافان توجه ویژه شود

رئیس اداره فرش سازمان صنعت،معدن و تجارت زنجان با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۵۰۰ مورد بازرسی مشترک از کارگاه‌های قالیبافی استان انجام شده است،گفت: قالی بافی شغل بسیار سختی است و بیماری های ریوی و کمر درد برای قالی بافان را به دنبال دارد و می طلبد به بیمه قالی بافان توجه ویژه شود ولی متاسفانه تامین اجتماعی در قبال قالی بافان ظلم می کند.

جعفری  از فعالیت ۲۷۰ واحد تولیدی فرش دستباف کوچک یا غیر متمرکز که زیر ۱۰ نفر اشتغال دارند در استان زنجان خبر داد و بیان داشت: در این راستا ۱۳۱ واحد تولیدی متمرکز هم در استان فعال است که در این واحدها بالای ۱۰ نفر اشتغال دارند و در مجموع در این تعداد کار گاه بیش از چهار هزار نفر در استان زنجان به شغل قالی بافی مشغول کار هستند و حمایت از تولیدکنندگان فرش دستباف باعث رونق این صنعت می‌شود.

سرمایه گذاری برای راه اندازی واحد تولید رنگرزی در زنجان وجود ندارد
وی به جذب سرمایه‌گذار جهت راه‌اندازی واحد تولیدی رنگرزی در استان زنجان اشاره کرد و ابراز داشت: سرمایه‌گذار به این بخش وارد نمی‌شود و سرمایه‌گذاری در حوزه رنگرزی در استان بسیار ضعیف است و تلاش‌های زیادی برای جذب سرمایه‌گذار در استان انجام‌ شده است و برای جذب سرمایه‌گذار در این بخش باید حمایت‌های لازم از سوی دولت به خوبی انجام شود و تسهیلات ارزان‌قیمت پرداخت شود.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان بر لزوم حفظ و صیانت از اشتغال در حوزه فرش دستباف در استان تأکید کرد و گفت: پایین بودن دستمزد بافندگان باعث شده بیشتر فعالان این حوزه تغییر شغل دهند و در دیگر مشاغل مشغول به کار شوند و بیماری کرونا نیز بر تولید و فروش تأثیر گذاشته و قالی‌بافان انفرادی در منزل فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل اتحادیه فرش دستبافت روستایی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه قالی بافان به دلیل شیوع کروناویروس با استرس فعالیت می‌کنند،گفت: عده‌ای نیز دست از کار کشیده اند و با توجه به بهبود شرایط موجود پیش‌بینی می‌کنیم، فعالان این عرصه به تدریج وارد کار شوند.

ناصرباباخانی با بیان اینکه  هم‌اکنون بیش از ۲۰۰ کارگاه متمرکز فرشبافی با بیش از سه هزار بافنده در سطح استان فعالیت می‌کند،گفت: از ابتدای شیوع این ویروس برای پیشگیری از ابتلا، به تولیدکنندگان فرش پیامک‌های مربوط به عدم فعالیت افراد دارای بیماری زمینه‌ای و اشخاص دارای سرماخوردگی در کار گاهها ارسال شده و به منظور پیشگیری از کرونا فروش مواداولیه فرش و اعزام استادکار برای دارکشی تا اطلاعات ثانوی متوقف است.

وی با بیان اینکه بازار فرش نیز در حالت راکد قرار دارد،ابراز داشت: ۴۰ درصد کارگاه‌های متمرکز فرشبافی در روستاهای استان است و استقبال برای قالی بافی زیاد است  ولی شاغلان صنعت فرشبافی دچار ضرر و زیان شدند. 

عدم تبلیغات فرش دستباف استان زنجان و نبود برند باعث شده صادرات این استان ارزش واقعی خود را پیدا نکند

استاندار زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه زنجان ۶۰ هزار بافنده رسمی فرش دستباف دارد، گفت: این تعداد فرش باف در اقتصاد استان نقش بسیار مهمی دارند و افزایش قیمت مواد اولیه و تحریم‌ها باعث شده تا صادرات فرش دستباف در این استان طی چند سال اخیر کاهش پیدا کند.

فتح الله حقیقی بیان داشت: سه نوع فرش نفس، قلتوق و خمسه ثبت بین المللی خواهند شد و این سه طرح شهره جهانی دارند و عدم تبلیغات فرش دستباف استان زنجان و نبود برند باعث شده صادرات این استان ارزش واقعی خود را پیدا نکند.

وی با بیان اینکه با راه اندازی پایانه صادراتی فرش دستباف تولید و صادرات فرش دستباف تقویت شده و فرش تولیدی هم با نام خود استان صادر می شود،گفت: این استان بیش از ۱۰ میلیون دلار صادرات فرش دستباف دارد و امیدواریم در سال جاری صادرات فرش دستباف در استان  افزایش پیدا کند.

استاندار زنجان، بر لزوم حمایت از فرش بافان در استان تاکید کرد و یاد آور شد: پرداخت تسهیلات با کار مزد پایین به فرش بافان باعث افزایش تولید فرش می شود.

بازار فرش دستباف در استان زنجان وضعیت خوبی ندارد
وی با بیان اینکه بازار فرش دستباف در استان زنجان وضعیت خوبی ندارد،اظهار کرد: افزایش قیمت مواد اولیه باعث شده تا تولید فرش دستباف کاهش یابد.

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: با توجه به قابلیت های بالقوه موجود در هنرهای سنتی و صنایع دستی استان از جمله فرش دستباف ، جهاد دانشگاهی استان با مشارکت سازمان صنعت ، معدن و تجارت و شرکت شهرک های صنعتی استان باید اقدام به برگزاری رویداد استارتاپی در حوزه فرش دستباف بکند. 

ناصر فغفوری ابراز داشت: در راستای هم افزایی هر چه بیشتر و توسعه فرهنگ کارآفرینی و خلاقیت در بین دانشجویان و جوانان مستعد و علاقمند در این حوزه رویداد استارتاپی فرش با محوریت فرش و فرهنگ ، فرش و صنعت توریسم و گردشگری ، فرش و مشاغل خانگی ، طراحی نقوش فرش ایرانی ،طراحی خلاقانه در حوزه فرش ایرانی و اسلامی با الهام از بناهای تاریخی و رنگرزی فرش باید برگزار شود. 

وی بر لزوم ساماندهی بیمه قالی بافان در استان زنجان تاکید کرد و گفت: این مهم تاکنون توسط سازمان تامین اجتماعی محقق نشده است و در استان زنجان طی سال ۹۰ حدود ۲۳ هزار قالی باف و صنعتگر صنایع دستی بیمه تامین اجتماعی هستند و در حال حاضر تنها پنج هزار نفر بیمه قالی بافی هستند و باید به ازای خروج دو نفر که قالی باف نیستند ولی از تسهیلات بیمه استفاده کردند باید حذف و یک نفر بیمه شود.

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت زنجان با بیان اینکه نبود بیمه باعث نگرانی فرش بافان شده است،گفت: در سالجاری فرش بافان واقعی شناسایی و بیمه می شوند و باید تامین اجتماعی فرش بافان واقعی را بیمه کند و قالی بافان واقعی که بیمه نیستند باید زیر چتر بیمه قرار بگیرند و در این میان فرش بافان می توانند تحت پوشش صندوق بیمه عشایر و روستائیان هم قرار گرفته و از خدمات بیمه استفاده کنند.

مواد اولیه فرش وارداتی است و  افزایش قیمت مواد اولیه باعث شده تولید کنندگان در تولید فرش با مشکل مواجه شوند

فغفوری بیان داشت: مواد اولیه فرش وارداتی است و  افزایش قیمت مواد اولیه باعث شده تولید کنندگان در تولید فرش با مشکل مواجه شوند و گرانی مواد اولیه و ویروس کرونا در کاهش صادرات فرش موثر بوده است.

وی بابیان اینکه فرش دستباف زنجان به کشورهای حاشیه خلیج فارس، ایتالیا، آلمان، روسیه، برزیل و کشورهای اروپایی صادر می شود،گفت: مرکز ملی فرش ایران برای بیمه فرشبافان، بیمه عشایری را پیشنهاد داده و  فراخوانی که انجام شد ۶۵۰ نفر از فرشبافان در استان زنجان واقعی حاضر شدند که بیمه خود را از طریق بیمه عشایری پرداخت کنند.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: زنجان در حوزه تولید فرش دستباف در کشور مطرح است ولی تاکنون نتوانسته به جایگاه واقعی خود در صنعت فرش برسد. 

قالیبافان زنجانی سرگردان برای بیمه| صادرات فرش ظرفیتی که نادیده گرفته می‌شود

استان زنجان طرح فرشی به نام این استان ندارد، در نتیجه تولیدات ما ناخودآگاه به نام سایر استان‌ها ثبت می‌شود

مهدی رنگ رونا ابراز داشت: عمده فرشی که امروز در استان زنجان تولید می‌شود، مربوط به طرح‌های فرش استان کردستان است و چون تولید این‌گونه فرش‌ها نیز در آن استان اتفاق می‌افتد، لاجرم اگر هم به فروش برسد، نمی‌توان عنوان فرش زنجان را بر روی آن گذاشت و در حوزه تولید فرش ابریشم طرح‌هایی که در استان زنجان بافته می‌شود مربوط به طرح‌های استان قم است.

وی بیان داشت:  از آنجایی که در استان زنجان طرح فرشی به نام این استان نداریم، در نتیجه تولیدات ما ناخودآگاه به نام سایر استان‌ها ثبت می‌شود؛ چرا که مشغول بافتن طرح فرش سایر استان‌ها هستیم. 

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان ادامه داد: طرح‌هایی مثل قلتوق، خمسه، بوغداکندی  در استان داریم و چنین طرح‌هایی در مناطق خاصی بافته شده و به نام همان مناطق نیز شناخته می‌شود، به همین خاطر یکی از اقدامات این است که بتوانیم در حوزه برندسازی طرح‌های فرش استان زنجان گام‌های بلندی برداریم.

فرش بافته شده در استان زنجان با نام سایر استان‌ها صادر می‌شود
رنگ رونا گفت: بافت فرش با طرح‌هایی که مختص استان زنجان است، نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده و این موضوع دلایل مختلفی دارد که یکی از دلایل جدی به مباحث اقتصادی بازمی‌گردد و  به دلیل نبود تناسب بین هزینه‌های تولید، نیروی انسانی و هزینه پرداختی، باعث پایین آمدن انگیزه تولیدکننده در این زمینه شده است؛ چرا که حاصل دسترنج خود را نمی‌توانند به تناسب وقت و انرژی که گذاشته‌اند، به فروش برسانند.

وی افزود: یکی دیگر از دلایل بی‌انگیزگی تولیدکنندگان فرش مربوط به مواد اولیه تولید فرش است و بخشی از مواد اولیه‌ای که امروز در تولید فرش از آن استفاده می‌شود، مواد مرغوبی نیست، به همین خاطر کالایی که به واسطه مواد اولیه نامرغوب تولید می‌شود نیز مرغوبیت نهایی را نخواهد داشت.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با بیان اینکه از استان زنجان موضوعی با عنوان صادرات فرش نداریم؛گفت: فرش بافته شده در استان زنجان با نام سایر استان‌ها صادر می‌شود و امیدواریم پایانه صادراتی فرش که در زنجان راه‌اندازی شده است بتواند به اهداف تعیین شده دست یابد.

مدیرکل گمرک استان زنجان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر اینکه فرش دستباف زنجان به عنوان یکی از برندهای مهم و تاثیرگذار در بازار فرش است،گفت: به دلیل نبود تاجر تخصصی فرش در استان،فرش زنجان توسط سایر استانها و بویژه توسط تاجر استان قم صادر می شود.

قالیبافان زنجانی سرگردان برای بیمه| صادرات فرش ظرفیتی که نادیده گرفته می‌شود

میرهاشم سیداحمدی با بیان اینکه استان زنجان با وجود حجم تولید فرش، فاقد صادر کننده فرش است، افزود: استان زنجان نیازمند وجود برند و تاجر تخصصی در زمینه صنعت فرش است و تحقق این امر نیازمند همکاری بخش های مرتبط و آشنا شدن با ذائقه بازار جهانی فرش است.

بی شک صنعت فرش استان زنجان می تواند به عنوان صنعتی تاثیرگذار در زمینه توسعه صادرات این منطقه مطرح باشد و ارز آوری و اشتغالزایی خوبی به همراه دارد و صنعت بسیار خوبی برای گام برداشتن در مسیر خروج از اقتصاد تک محصولی است.

کد خبر: ۱۰۳٬۷۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha