۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴
جزییات جدید از لایحه مالیات بر مجموع درآمد
محاسبه مالیات مجموع درامد با تجمیع، حقوق، سود سپرده بانکی، سهام و درآمدهای اتفاقی

جزییات جدید از لایحه مالیات بر مجموع درآمد

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد و دارایی از نهایی شدن لایحه  مالیات بر مجموع درامد تا ۱۰ روز دیگر خبر دارد و درباره جزییات آن گفت: مالیات مجموع درآمد عناصری مانند سود سپرده بانکی، سهام و درآمدهای اتفاقی و نظایر آنرا در نظر دارد که هزینه های درمان و آموزش از آنها کم می شود.  

به گزارش بازار، محمدعلی دهقان دهنوی معاون اقتصادی وزیر اقتصاد و دارایی در رابطه با آخرین وضعیت لایحه مالیات بر مجموع درآمد (PIT) به فارس گفت: طبق برنامه‌ریزی قرار بود که بررسی کارشناسی لایحه تا پایان آذر ماه در وزارت اقتصاد تمام شود و به دولت برود، اما با کمی تأخیر روبه‌رو و کار کارشناسی زمانبر شده است. در نظر داریم حداقل تا هفته آینده و حداکثر تا ۲۰ دی ماه بررسی آن در وزارت اقتصاد تمام شود.

به‌گفته معاون اقتصادی وزیر اقتصاد و دارایی، درباره مالیات بر مجموع درآمد، درآمدهای به‌دست آمده از محل‌های متعدد یک فرد شامل حقوق، املاک، سرمایه و سایر فعالیت‌ها، مشمول مالیات مجموع درآمد می‌شود که در حال حاضر این گونه نیست.

در حال حاضر فرض کنید یک فرد از سه محل مختلف درآمدهایی دارد؛ ۱- حقوق می‌گیرد که از معافیت مالیاتی پایه برخوردار است ۲- خانه اضافه داشته که اجاره داده و از محل آن درآمدی دارد که تا ۱۵۰ مترمربع از معافیت مالیاتی استفاده می‌کند و ۳- ملکی دارد که از محل فروش آن عایدی کسب کرده است. اگر بخواهیم تک تک این درآمدها را در نظر بگیریم مشمول معافیت مالیاتی بوده یا مالیات کمی می‌پردازد.

با این وصف، اگر مجموع درآمدها را در نظر بگیریم درآمد بالایی دارد که مشمول نرخ مالیات بیشتر می‌شود، مثلاً از ۱۰ درصد باید ۲۰ یا ۳۰ یا هر عدد بالاتر دیگری مالیات بپردازد.

معافیت مالیاتی برای هزینه درمان و آموزش

معاون وزیر اقتصاد به مزایای مالیات بر مجموع درآمد اشاره کرد و گفت: در این لایحه پیش‌بینی شده تا برای همه افراد، علاوه بر معافیت پایه، بخشی از هزینه‌های درمان و آموزش خانواده نیز به‌عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی پذیرفته شود. حتی ممکن است فردی در احتساب پایه‌های درآمدی، مالیات بیشتری نسبت به مالیات بر مجموع درآمد داده باشد که در این صورت مازاد مالیات پرداختی را بر می‌گردانیم، چرا که در این مدل طبقات پایین و کم درآمد مالیات کمتری می‌پردازند.

وی در پاسخ به این سؤال که در مالیات مجموع درآمد عناصری مانند سود سپرده بانکی، سهام و درآمدهای اتفاقی و نظایر آن نیز در نظر گرفته شده است، گفت: در مقام اظهار درآمد کسب شده، این موضوع شامل همه درآمدها می‌شود. اما درآمد اتفاقی به‌دلیل آنکه مستمر نیست مالیات آن در بخش دیگری مورد توجه قرار خواهد گرفت. اظهار همه درآمدها از جمله درآمدهای ناشی از سهام و سود سپرده به شفافیت اقتصادی کمک می‌کند و همه باید اظهارنامه درآمدهای کسب شده را ارائه دهند، اما اظهار شدن درآمدها لزوماً به معنای تعلق مالیات به آنها نیست. برخی درآمدها با مالیات نرخ صفر پیشنهاد شده است یا اینکه از یک سقف درآمدی به بالاتر مشمول مالیات شده‌اند. در نهایت اینکه همه موارد پیشنهادی است و طبعاً انتظار می‌رود، در مراحل بعدی بررسی در دولت و مجلس تغییراتی در آنها داده شود.

کد خبر: ۱٬۰۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها