۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۶
لزوم اجرای برنامه عملیاتی افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی
یادداشت؛

لزوم اجرای برنامه عملیاتی افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی

همدان- بخش کشاورزی در هر استان توانایی لازم را برای تبدیل شدن به موتور محرک اقتصاد در چارچوب اقتصاد مقاومتی و جایگزینی نفت دارد به شرط آنکه اجرای برنامه عملیاتی افزایش کمی و کیفی تولید موردتوجه باشد.

طاهره شهابی*؛ بازار: بخش کشاورزی با داشتن زیر بخش های زراعت و باغبانی، دامپروری،آبزی پروری و منابع طبیعی یکی از مهمترین بخش های اقتصادی کشور محسوب می شود و با توجه به پتانسیل هایی که در این بخش وجود دارد توانایی زیاد برای تبدیل شدن به موتور محرک اقتصاد در چارچوب اقتصاد مقاومتی و جایگزینی نفت را دارد.

براساس تکالیف برنامه چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق سال ۱۴۰۴ بر بهره مندی آحاد جامعه ایرانی از امنیت غذایی و محیط زیست مطلوب که پایه های اصلی آن را منابع طبیعی تجدیدشونده کشور تشکیل می دهند تأکید شده است.

اولویت های برشمرده در این برنامه مهم ترین تکالیف بلندمدت بخش کشاورزی و منابع طبیعی تلقی شده و امکان پذیری تحقق پایدار و بلندمدت این اهداف توجه ویژه ای را در سطوح بین المللی، ملی، منطقه ای و محلی می طلبد.

همان طور که در مطالب متعددی عنوان شده یکی از وظایف اصلی سازمان جهاد کشاورزی برنامه ریزی، نظارت و حمایت در زمینه تولید مواد پروتئینی سالم و کافی مورد نیاز آحاد جامعه از جمله شیر خام،گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ و عسل که روزانه در سفره مردم قرار می گیرد؛ است که این بخش در حوزه معاونت بهبود تولیدات دامی تعریف شده است.

با توجه به ارزش غذایی پروتئین در راستای سلامت انسان و نقش پروتئین حیوانی در این راستا لازم است تا به این بخش و تأمین آن توجه شود

ناگفته پیداست که با توجه به ارزش غذایی پروتئین در راستای سلامت انسان و نقش پروتئین حیوانی در این راستا لازم است تا به این بخش و تأمین آن توجه شود که البته استان همدان پتانسیل مناسبی در این زمینه دارد.

طبق آمار جمع آوری شده بخش امور دام استان همدان با داشتن ۲.۵ میلیون واحد دامی و ۱۵۰۰ واحد صنعتی پرورش دام، طیور و سایر ماکیان و بالغ بر ۳۴۵ هزار کلنی زنبور عسل و ظرفیت پرورش حدود ۱.۱۲ میلیون قطعه طیور دارای تولیدی بالغ بر ۵۸۰ هزار تن است ضمن اینکه در استان همدان تعداد یک هزار و ۴۸۴ واحد صنعتی پرورش دام سبک و سنگین، طیور و سایر ماکیان وجود دارد که شامل تعداد ۸۳۹  واحد پرورش دام سبک و سنگین صنعتی با ظرفیت ۱۳۳ هزار و ۹۸۷ راس و تعداد ۶۴۹ واحد پرورش طیور و سایر ماکیان با ظرفیت پرورش بالغ بر ۱۳ میلیون قطعه است.

دامداری و دامپروری به دلیل سهم ویژه محصولات دامی در سبد غذایی خانوارها، بستر مناسبی برای تولید، کارآفرینی و اشتغال به شمار می‌رود

گذشته از تمام بخش های معاونت بهبود تولیدات دامی در سازمان جهاد کشاورزی باید گفت که دام و طیور از استراتژیکترین صنایع کشور به شمار می روند زیرا علاوه بر تأمین بخش عمده پروتئین حیوانی مصرفی کشور در خصوص گوشت مرغ و تخم مرغ، در زمینه ایجاد اشتغال نیز اهمیت فراوانی دارد ضمن اینکه دامداری و دامپروری نیز از عرصه‌های اقتصاد مقاومتی و از جمله بخش هایی است که از یک سو ارتباط تنگاتنگی با سلامت مردم دارد و از سوی دیگر به دلیل سهم ویژه محصولات دامی در سبد غذایی خانوارها، بستر مناسبی برای تولید، کارآفرینی و اشتغال به شمار می‌رود.

آنچه مسلم است و آمار نیز براین گفته مهر تایید می زند اینکه در تامین پروتئین مورد نیاز مردم جامعه روستاییان نقش قابل توجهی دارند ضمن اینکه اصلی ترین نقش را در محقق شدن اهداف ایفا می کنند هرچند در این میان باید عنوان کنیم همدان با برخورداری از آب و هوا، مراتع و چراگاه ها و شرایط جغرافیایی مطلوب، زمینه‌های بسیار مناسبی برای فعالیت در این زمینه دارد که شکوفایی آن تنها نیازمند همت علاقمندان در کنار حمایت و همکاری مسئولان است.

بارها ذکر شده که تولید و اشتغال از ارکان محوری توسعه اقتصادی به ویژه در نواحی روستایی به شمار می رود اما با توجه به داشته ها قدم گذاشتن در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی در این بخش مستلزم فاکتورهای مهمی است که در این میان اجرای برنامه عملیاتی افزایش کمی و کیفی تولید به ویژه در محصولات راهبردی به منظور ارتقای ضریب خودکفایی باید بیش از همه مورد توجه باشد.

افزایش کمی و کیفی تولیدات باید به نحوی باشد تا نه تنها تا حد توان نیازهای لبنی و پروتئینی منطقه را تأمین کند بلکه هر چه بیشتر سهمی مثبت در تأمین نیازهای استان و حتی کشور داشته باشد

افزایش کمی و کیفی تولیدات باید به نحوی باشد تا نه تنها تا حد توان نیازهای لبنی و پروتئینی منطقه را تأمین کند بلکه هر چه بیشتر سهمی مثبت در تأمین نیازهای استان و حتی کشور داشته و از پتانسیل موجود در منطقه به بهترین شکل بهره برداری کرده و مواد تولیدی را به محصولات قابل مصرف برای انسان تبدیل کند.

بهبود بهره وری در بکارگیری منابع و عوامل تولید مانند سرمایه، دام و سرمایه انسانی و افزایش تعداد واحدهای دامی نیز از دیگر سیاست های مهمی است که باید لحاظ شود.

به هر حال همان طور که بارها و بارها عنوان و تاکید شده بخش کشاورزی سهم ویژه ای در ساختار اقتصاد کشور ایفاء می کند بنابراین به نظر می رسد می توان با اجرای چنین برنامه هایی وضعیت بهتری را در بهره وری از این بخش متصور بود.

* فعال رسانه ای

کد خبر: ۱۰۳٬۵۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha