۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۹
دانش‌بنیان‌ها از مشکلات بنیادی می‌گویند؛ شرکت‌های غنی از فناوری فقیر از سرمایه
در گفت‌وگو با بازار؛

دانش‌بنیان‌ها از مشکلات بنیادی می‌گویند؛ شرکت‌های غنی از فناوری فقیر از سرمایه

مشهد- شرکت‌های دانش‌بنیان از بنیه علمی بسیار قوی برخوردار هستند اما بنیه اقتصادی قابل‌توجهی نداشته و نبود حمایت‌های لازم به‌ویژه در حوزه صادرات و تأمین سرمایه در گردش آن‌ها را دچار تنش کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: یکی از موارد مهم در اقتصاد کشور که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز بر آن تأکید شده و می‌تواند به رونق تولید و اشتغال در کشور نیز کمک کند، دانش‌بنیان کردن اقتصاد بوده که از طریق توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در حال انجام است.

شرکت دانش‌بنیان مجموعه‌ای است که به‌منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی که شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری هستند و همین‌طور تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید کالا و خدمات در حوزه فناوری‌های برتر و باارزش افزوده فراوان، تشکیل می‌شود.

لذا این موضوع موجب شده تا تنها بخشی از شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا در بازار حضور یابند درحالی‌که اگر از آن‌ها حمایت شود، می‌توانند به خودکفایی کشور کمک کنند.

دانش‌بنیان‌ها جدی نمی‌گیرند
در این راستا مرتضی چابکی مدیرعامل شرکت فنی مهندسی «پاک آب چابک» در خصوص مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: باید به این نکته توجه کرد که به‌عنوان‌مثال در شرکت ما در هنگام معرفی اختراع ، هنگامی‌که  بحث سفال مطرح می‌شد موضوع را جدی نمی‌گرفتند.

دانش‌بنیان‌ها از مشکلات بنیادی می‌گویند؛ شرکت‌های غنی از فناوری فقیر از سرمایه

وی به ما می‌گوید: معاونت علم و فناوری بیش از هشت زیرمجموعه دارد که ستاد آب، خاک و خشک‌سالی یکی از زیر مجموعه‌ها و ستادهای این معاونت است.

وی ابراز می کند: مشکل ما با این ستاد در ابتدای کار این بود که موضوع را جدی نمی‌گرفتند و برایشان  باورپذیر نبود که بتوان با سیستمی جدید مشکل بزرگی را در کشور رفع کرد!

چابکی اظهار می‌کند: این موضوعی است که اغلب افرادی که در شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول فعالیت هستند به‌ویژه در ابتدای کار با آن مواجه می‌شوند و مسئولان مربوطه نمی‌توانند به طرح‌های جدید اعتماد کنند و این موضوع را بپذیرند که می‌توان با صرف هزینه‌هایی کمتر، با انجام تحقیقات مستمر و ایده‌های خلاقانه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود ، مشکلات را در سطح کشوری برطرف کرد.

پیچ‌وخم‌های اداری
مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره شرکت دانش‌بنیان امید پترو انرژی خاوران نیز در گفت‌وگو با بازار مشکل را از زاویه دیگر به مشکلات اشاره کرده و پیچ‌وخم‌های اداری را مانع پیشرفت می داند.

حسینعلی اخلاقی امیری اظهار می‌کند: این‌جانب دارای مدرک دکتری مهندسی نفت از نروژ  و از سال ۱۳۹۳ عضو هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی مشهد هستم اما متأسفانه با هر مدرک و یا توانی که درصحنه ظاهر شوی باید پیچ‌وخم‌های اداری بسیاری را طی کنید که همه آن‌ها از انرژی شما در طول مسیر تولید می‌کاهد.

وی از پیچ‌وخم‌های اداری زمان‌بر مانند مناقصه‌ها و تشریفات برای امضای قرارداد خرید محصولات از سوی مراکز و سازمان‌ها به خصوص سازمان‌های دولتی و شبه‌دولتی گلایه داشته و ابراز می‌کند: عدم ثبات قیمت‌ها به‌ویژه نوسان بی‌حدومرز دلار و گرانی تجهیزات در بازار ازجمله موانع پیش پای تولیدکنندگان در شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی ابراز می‌کند: ما انتظار داریم روند کارها برای شرکت‌های دانش‌بنیان تسریع شود و اخذ مجوزهای ثبت شرکت، مالیات، بیمه و غیره به‌صورت سیستمی شود و کارها از طریق اینترنت انجام گیرد.

امیری بیان می‌کند: در حال حاضر ما به‌جای اینکه به کار اصلی خود بپردازیم، مدت زیادی درگیر این مسائل حاشیه‌ای هستیم لذا باید بوروکراسی اداری که یکی از مشکلات اصلی ما است از طریق سیستمی کردن روند این کارها تصحیح شود.

بی‌مهری به دانش‌بنیان‌ها
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان امید پترو انرژی خاوران به ما می‌گوید: با توجه به زمینه فعالیت شرکت که ساخت تجهیزات موردنیاز صنایع هست، تحریم‌ها تأثیر منفی بر روی تولیدات ما داشته است.

وی اذعان می‌کند: هرچند اعتقاد ما این است، با توجه به کیفیت محصولات شرکت، خدمات پس از فروش ویژه و نیز قیمت رقابتی، حتی در صورت برداشته شدن تحریم‌های فعلی، مشتریان ما همچنان حفظ خواهند شد اما با این حال نیازمند توجه و حمایت های دولتی هستیم.

دانش‌بنیان‌ها از مشکلات بنیادی می‌گویند؛ شرکت‌های غنی از فناوری فقیر از سرمایه

امیری بابیان اینکه تولیدات شرکت دانش‌بنیان وی قابل‌رقابت با محصولات خارجی است بیان می‌کند: باوجوداینکه  بسیاری از محصولات شرکت ما برای اولین بار در ایران طراحی و ساخته‌شده و با اذعان مشتریان صنعتی ما قابل‌رقابت با نمونه‌های آمریکایی و اروپایی است اما هم چنان مورد بی‌مهری قرار می‌گیریم!

دست‌خالی شرکت‌های دانش‌بنیان
مدیرعامل شرکت نوین پارسیان زند نیز در گفت‌وگو با بازار مهم‌ترین نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان را سرمایه در گردش و حمایت‌های مالی می‌داند  و می‌گوید: اکثر شرکت‌ها با مشکل نقدینگی روبرو هستند به‌عنوان‌مثال خود بنده نیز از صفر و با دست خالی شروع کردم.

سید محمود کاظمی دانش‌آموخته رشته مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید که حدود ۱۶ سال در بخش صنعت مشغول فعالیت است به ما می‌گوید: دست‌خالی این کار را شروع کردم و این خلاء متأسفانه در سیستم ما همیشه وجود دارد.

وی ابراز می‌کند: بعضی از شرکت‌ها در بحث بازاریابی محصولات خود با مشکل مواجه هستند البته افرادی هستند که حاضر به سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های این‌چنینی هستند اما مواردی را می‌خواهند و انتظار بازدهی سریع رادارند که  شرکت‌های دانش‌بنیان از پس انجام این خواسته‌ها و تعهدات در مدت‌زمانی کوتاه برنمی‌آیند.

وی عنوان می‌کند: محصولاتی که توسط شرکت ما تولید شوند از خارج کشور وارد می‌شد ولی متأسفانه هنوز به دلیل در اختیار نداشتن بودجه کافی هنوز موفق به صادرات تولیدات خود نشده‌ایم درصورتی‌که پتانسیل این کار در حال حاضر موجود است.

کاظمی اذعان می‌کند: شرایط کلی کشور بر روی تولیدکننده بسیار تأثیرگذار است در گام اول قدم‌هایی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی دولت برداشته‌شد و شرایط تولید را برای من تولیدکننده ایجاد کرد ولی بعدازاین مرحله در فرآیند تولید مواردی مانند تأمین سرمایه، موارد مالیات و غیره نیز مطرح می‌شود که می‌تواند بر تولید اثرگذار باشد و کار را پیچیده کند که در این موضوعات با کمبود روبرو شدیم.

کد خبر: ۱۰۳٬۵۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha