۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۶
گلایه صنایع از بی‌عدالتی‌ در خاموشی‌ها | کاهش توان تولید در یزد
بازار گزارش می‌دهد؛

گلایه صنایع از بی‌عدالتی‌ در خاموشی‌ها | کاهش توان تولید در یزد

یزد- خاموشی‌ها نه تنها تأثیر خود را در بخش خانگی گذاشته، در بخش صنعتی نیز تولیدات را کاهش داده و زیان‌هایی را متحمل کرده که باعث گلایه‌های صنعتگران شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: خاموشی‌ها نه تنها تأثیر خود را در بخش خانگی گذاشت و از این بابت صدای شهروندان را درآورد در بخش صنعتی نیز زیان‌هایی متحمل کرد که باعث شد صنعتگران استان نسبت به امتیازات صنایع دیگر استان‌ها و نیز بی‌عدالتی‌هایی که بعضأ پیش‌بینی می‌شود، اظهار گلایه کنند. درست یا غلط، صنعتگران یزد معتقدند در پس خاموشی‌ها دچار کاهش تولید و درآمد شده‌اند و باید بین آنها و واحدهایی که در مدیریت مصرف برق همکاری نکرده‌اند، تفاوتی قائل شود.

اظهارگلایه و طرح این پرسش است که چرا استان یزد با وجود اینکه در تولید برق از مصرف پیشی دارد، نباید در شرایط اینچنینی دچار امتیازاتی نسبت به سایر استان‌ها با تولید کمتر برق باشد و یا اینکه حداقل تشویق‌هایی در مورد قبض برق و آب و گاز و مالیات مشمول حال آنها شود.

کاهش تولید در دوران خاموشی
رئیس خانه صنعت یزد در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در این خصوص که صنایع استان چه مشکلاتی را در دوران خاموشی برق متحمل شدند، می‌گوید: صنایع یزد به ویژه کارخانه‌های کاشی و فولاد دچار مشکلات بسیاری بودند. تولیدات و درآمد آنها کاهش یافت. پیشنهاد خانه صمت این بود که چون بوده‌اند صنایعی که طبق دستورالعمل خاموشی‌ها عمل نکرده‌ و به فعالیت ادامه داده‌اند، برای برقراری عدالت بین این واحدها و واحدهایی که جهت تأمین برق استان همکاری داشته‌ و در زمان خاموشی، تولید را متوقف کرده‌اند، تشویق‌هایی لحاظ شود.

درست یا غلط، صنعتگران یزد معتقدند در پس خاموشی‌ها دچار کاهش تولید و درآمد شده‌اند و باید بین آنها و واحدهایی که در مدیریت مصرف برق همکاری نکرده‌اند، تفاوتی قائل شود

علی اکبر کلانتر می افزاید: پیشنهاد شد پایشی صورت بگیرد که کدامین کارخانه‌ها برای کاهش مصرف برق استان کمک کرده‌اند و شرکت‌های آب و گاز و برق و مالیات با این دسته واحدها در پرداختی‌ها تعامل کنند. به عنوان مثال، با تأخیر در زمان پرداخت قبوض موافقت کنند؛ چراکه به واقع تولیدات کاهش یافته و درآمد صنایع نسبت به قبل تغییر کرده است. در این میان، در برخی استان‌ها حتی واحدهای فولاد نیز دچار قطعی برق نبودند؛ در حالی که تمام واحدهای صنعتی بزرگ یزد شامل طرح خاموشی شدند.

وی بیان می‌کند: منظور این است که یزدی‌ها بیشترین کمک را در بدترین شرایط تأمین برق کشور داشته‌اند پس شایسته است دولت مشوق‌هایی برای آنها در نظر بگیرد. مشوق‌های مالیاتی می‌تواند در این زمره قرار گیرد. خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد به وضوح شاهد ایثار صنایع استان بوده و معتقد است می‌بایست از این ایثار پاسداری شود.

در شرایط خاموشی‌ها، صنایع تولید و سود نداشته‌اند. اما می‌بایست حقوق کارگران و دیگر هزینه‌های جاری را پرداخت کنند. همه هزینه‌ها سر جای خود است و به واقع تفاوت است بین آنها که از خود گذشتگی کرده و آنها که به دلیل متحمل شدن خسارات، همراهی نکرده‌اند. این واحدها تنها شامل کاشی و فولاد نیست بلکه واحدهای ذوب‌ریسی و نساجی و... هم آسیب‌هایی متحمل شدند.

یزد، مستحق امتیازات ویژه
به گفته کلانتر، خانه صمت جلسات متعددی با واحدهای فولاد و کاشی استان داشت. درست یا غلط یکی از گلایه‌های صنایع این است که چرا وضعیت واحدهای صنعتی در استان یزد و دیگر استان‌ها در دوران خاموشی متفاوت بوده است. این مدت مطلع بودیم که کارخانه‌های بزرگ و پرمصرفی چون فولاد در شهرهای دیگر مشغول به فعالیت بودند این در حالی است که با وجود بیشتر بودن تولید برق یزد نسبت به بسیاری از مناطق، این امتیاز به یزد داده نشد. با این وصف، امیدواریم دستگاه‌های مالیاتی، گاز، برق، آب در شرایط بحرانی صنایع، این همکاری‌ها را فراموش نکنند.

رئیس خانه صمت یزد می‌افزاید: تولید برق در یزد نسبت به بسیاری از استان‌ها بیشتر است و اگر نگاه استانی شود، می‌توان برق را در یزد قطع نکرد. با این حال، در این موضوع اذعان می‌شود که مصرف در تمام کشور مدنظر است. پس جای دارد که برای آینده یزد به ویژه تأمین برق بخش صنعتی رویکرد باثبات اتخاذ شود و مسئولان استان برتری یزد در تأمین انرژی را در نظر گرفته و بر همین اساس، امتیازهایی برای یزد دریافت کنند. البته خانه صنعت تعاملات مدیران شرکت برق منطقه‌ای و توزیع برق با صنایع را در نظر دارد و شاهد تعاملات این مدیران با صنایع و نیز رایزنی‌ها بوده است، اما هنوز هم می‌شد برای کاهش فشار به بخش صنعتی یزد با وزارتخانه تعامل کرد.

نیازمند تعامل در مدیریت زمان و هزینه صنایع
محمدصالح جوکار، نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی نیز بر همین اعتقاد بوده و پیش از این، بیان کرده بود که جالب اینجاست که استان یزد بیش از آن که برق مصرف کند برق تولید می‌کند، اما باز هم برقش قطع می‌شود و امتیاز خاصی به آن تعلق نمی‌گیرد. استان یزد از طریق نیروگاه‌های خورشیدی سیکل ترکیبی و نیروگاه‌های گازی برق تولید می‌کند و تولید برقش از مصرف این انرژی بیشتر است.

تولید برق در یزد نسبت به بسیاری از استان‌ها بیشتر است و اگر نگاه استانی شود، می‌توان برق را در یزد قطع نکرد

وی در حمایت از واحدهای تولیدی استان گفته بود: یکی از مشکلات جدی که قطعی برق برای استان دارد مشکلات واحدهای تولیدی است که موجب وارد آمدن ضرر و زیان و خسارات زیادی به آنها شده است.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قطع برق واحدهای تولیدی بدون اعلام قبلی باعث می‌شود مواد اولیه‌ای که به دستگاه‌ها تزریق می‌شود با قطعی برق بلااستفاده شده و فقط برای آنها هزینه داشته باشد. از سوی دیگر، واحدهای تولیدی پیشنهاد داده‌اندکه اگر به جای اینکه در روز چند ساعت برق قطع شود، یک روز کامل برق قطع شود و روز مورد نظر از قبل اعلام گردد، به مدیریت زمان و هزینه در صنایع کمک خواهد شد.

سهم قابل توجه صنایع بزرگ در مدیریت اضطراری برق
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق یزد نیز بر سخنان رئیس خانه صمت در خصوص همکاری صنایع در تأمین برق استان صحه گذاشته و پیش از این بیان کرده بود: کارخانه‌های بزرگ استان در مدیریت اضطراری بار نقش قابل قبول و تاثیرگذاری را داشته تا خاموشی به مشترکین خانگی اعمال نشود.

عباس شیاری ضمن اینکه اصلاح الگوی مصرف انرژی در فرآیندهای صنعتی در بخش تولید فرآورده‌های انرژی‌بر لازم است، بیان کرده بود: بهینه‌سازی مصرف علاوه بر بهبود کارآیی انرژی، موجب افزایش بهره‌وری در استفاده از ذخایر انرژی، شکوفایی اقتصاد ملی و کاهش قیمت تمام شده محصولات است.  صنایع کاشی و سرامیک، نساجی، ریخته‌گری و تولید کاغذ به همراه واحدهای صنعتی دیگر به صورت روزانه تا ۱۵۰ مگاوات مدیریت بار دارند.

طبق آماری که شیاری در نیمه نخست مرداد ماه ۱۴۰۰، ارائه داده بود، ۵۵ درصد بار لحظه‌ای استان یزد مربوط به بخش صنعتی است و این در حالی است که سهم شرکت‌های بزرگ اعم از کاشی و فولاد را در مدیریت اضطراری بار نمی‌توان نادیده گرفت.

نگاه به قطع برق، کشوری و نه استانی
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد در این باره که چرا صنایع بزرگ در استان یزد بر خلاف برخی استان‌ها که دچار خاموشی برق نشدند، مؤظف به خاموشی بودند گفت: بر اساس مصوبات ابلاغی از هیئت وزیران و سایر مصوبات ابلاغی، صنایع بزرگ استان ملزم به همکاری بوده‌اند و در صورت گزارش تخطی نیز پیگیری لازم از طرف این شرکت انجام شده است.

ابوالفضل اسدی در خصوص پیش‌بینی وضعیت خاموشی‌ها در سال آینده، گفت: در صورت افزایش تولید اعم از تولید برقابی و دیگر نیروگاه‌ها، توأم با مدیریت بار مصرف، شرایط بهبود خواهد یافت در غیر اینصورت نیاز است راهکارهای پیشگیرانه دیگر در مبحث جبران تراز تولید و مصرف دنبال شود.

او در پاسخ به این پرسش خبرنگار بازار که دلیل خریداری نشدن برق از نیروگاه‌های خصوصی استان علی‌رغم اینکه اذعان می‌شود، برق تولیدی در اختیار دارند، چیست، گفت: در حوزه نیروگاه‌ها افزایش نرخ ارز و وجود تحریم‌ها مشکلاتی را برای بخش خصوصی در احداث نیروگاه و خرید تجهیزات ایجاد کرده است. برای رفع این چالش، پیگیری شد تا ضمن افزایش قابل توجه نرخ خرید انرژی از نیروگاه‌ها، زمان خرید تابستانه از چهار ماه به پنج ماه افزایش یابد و امید است این رویکرد باعث افزایش انگیزه سرمایه‌گذاران این حوزه شود. در عین حال، قراردادهایی به ویژه در حوزه نیروگاه‌های خورشیدی برای خرید برق منعقد شده بود که متأسفانه محقق نشد.

وی موانع سرمایه‌گذاری در بخش انرژی خورشیدی را افزایش نرخ ارز و به تبع آن افزایش دوره بازگشت سرمایه‌گذاری، وجود تحریم و موانع موجود در جذب سرمایه‌گذار خارجی دانست و افزود: برای رفع این چالش‌ها نیز پیگیری‎هایی انجام شده و در نتیجه نرخ خرید انرژی نیروگاه‌ها به میزان ۴۰ درصد افزایش یافته است.

تلاش برای تأمین برق بیشتر
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد در نشست خبری اخیر خود درباره اصلی‌ترین عوامل خاموشی‌ها در سطح استان به خرید تضمینی ۲۰ ساله با نرخ ۱۰ برابری نسبت به نرخ فروش برق به مشترکین و نیز افزایش ۴۰ درصدی نرخ خرید از نیروگاه‌های تجدیدپذیر مطابق با مصوبه وزیر اشاره کرد و ضمن بیان اینکه بزرگترین دغدغه اداره برق، تأمین برق مستمر و پایدار برای مشترکین و متقاضیان است، گفت: برای برون‌رفت از وضعیت فعلی جهت شناسایی سرمایه‌گذاران توانمند و معرفی ساختگاه‌های مستعد برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی به سرمایه‌گذاران تلاش می‌شود.

موانع سرمایه‌گذاری در بخش انرژی خورشیدی  افزایش نرخ ارز و به تبع آن افزایش دوره بازگشت سرمایه‌گذاری، وجود تحریم و موانع موجود در جذب سرمایه‌گذار خارجی است

اسدی در خصوص سرمایه‌گذاری در حوزه نیروگاه خورشیدی و ایجاد نیروگاه‌های جدید گفت: برای امکان‌سنجی احداث تمام نیروگاه‌ها از جمله نیروگاه‌های خورشیدی، پارامترهای متعددی از جمله شرایط شبکه برق و شرایط آب و هوایی خصوصأ گرمای محیط مورد توجه قرار می‌گیرد. در مناطق آزاد استان نیز مجوزهایی صادر شده و پیشنهاداتی مطرح و در دست بررسی است. با این حال، دو نیروگاه خورشیدی جدید یکی با ظرفیت ۱۰ مگاوات در اواخر بهمن ۹۹ و یکی ۱۰ مگاوات ابتدای تیرماه سال جاری در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی در این باره که به واسطه نیروگاه‌های خورشیدی استان چه میزان برق تولید می‌شود، به خبرنگاران توضیح داد: با توجه به موقعیت و پتانسیل استان یزد در زمینه تابش انرژی خورشیدی، به ازای هر مگاوات نیروگاه خورشیدی حداقل ۱۸ میلیون کیلووات ساعت انرژی در سال تولید خواهد شد. همچنین با توجه به موقعیت جغرافیایی و محل قرارگیری استان یزد در شبکه برق سراسری کشور، مستعد برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی است.

در حال حاضر مجموع ظرفیت نیروگاهی استان دو هزار و ۷۹۹ مگاوات است که ۵. ۸۱ مگاوات آن از طریق نیروگاه خورشیدی در حال بهره‌برداری می باشد و باعث شده استان یزد را به استان برتر تبدیل کند. مصرف خانگی برق حدود ۱۱ درصد مصرف کل انرژی استان و ۷۵ درصد مصرف برق استان در بخش صنعت است.

کد خبر: ۱۰۳٬۵۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha