۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵
گزارش دیروز آژانس درباره ایران مهم نبود و بر مذاکرات وین تأثیر ندارد
مدیرارشد پیشین آژانس در گفتگو با بازار:

گزارش دیروز آژانس درباره ایران مهم نبود و بر مذاکرات وین تأثیر ندارد

«طارق رئوف» معتقد است گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی موضوع مهمی نبود و تأثیری بر مذاکرات وین نخواهد داشت.

بازار؛ گروه بین الملل: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که به رویت رویترز رسیده مدعی شده ایران اقدام به تولید ۲۰۰ گرم اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصد کرده است.

خبرگزاری رویترز نوشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که روز دوشنبه در اختیار اعضای این نهاد بین‌المللی قرار گرفته پیشرفت فعالیت‌های ایران در زمینه اورانیوم فلزی غنی‌شده را تأیید کرده است.

در بخشی از گزارش آژانس اتمی آمده است: «آژانس اتمی روز ۱۴ اوت ۲۰۲۱ تأیید کرد که ایران از ۲۵۷ گرم از اورانیوم غنی‌شده به U-۲۳۵  بیست درصدی برای تولید ۲۰۰ گرم اورانیوم فلزی غنی‌شده به U-۲۳۵ بیست درصدی استفاده کرده است.»

آژانس اتمی اقدام ایران را سومین گام از برنامه چهار مرحله‌ای ایران دانسته است. چهارمین گام، تولید صفحه سوخت رآکتور است.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این گزارش آژانس اعلام کرد ایران باید اقدامات تحریک آمیز هسته‌ای خود را کنار نهاده و برای اجرای کامل توافق هسته‌ای به مذاکرات بازگردد.

«ظارق رئوف» رئیس سابق بخش امنیت سیاسی و شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص این گزارش و تأثیر آن بر مذاکرات وین به خبرنگار بازار گفت: آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی معنای خاصی ندارد و تأثیر چندانی هم بر مذاکرات وین نخواهد داشت. این گزارش مقدار مواد هسته ای بر حسب گرم را بیان می کند که بی اهمیت است.

وی در ادامه افزود: با توجه به شکست فجیع ایالات متحده در افغانستان، تغییرات آب و هوایی، آتش سوزی جنگل ها، همه گیری کرونا، پناهندگان، قیمت نفت و غیره، موضوع برجام در کوتاه مدت اهمیت خود را از دست می دهد.

رئیس برنامه خلع سلاح، کنترل سلاح و عدم اشاعه موسسه صلح استکهلم(سیپری) در ادامه تصریح کرد: فقط اسرائیلی ها و سعودی های دیوانه ممکن است درباره مذاکرات برجام هراس داشته باشند، اما دیگران اینطور نیستند.

وی یادآور شد: با نزدیک شدن به کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی در اواسط سپتامبر، پرونده هسته ای ایران ممکن است در آن زمان مطرح شود.

مشاور پیشین هسته ای هیات کانادا در ادامه تأکید کرد: نظرات «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا و دیگران نشان می دهد که با پیشرفت برنامه هسته ای ایران، ایالات متحده در مرحله ای ممکن است برجام را کنار بگذارد زیرا محدودیت های آن از نظر عملی چندان منطقی نخواهد بود.

وی تصریح کرد: اگر ایالات متحده باهوش بود، متوجه می شد که درست همانطور که در افغانستان شکست خوردند خروج ترامپ از برجام و سخنان انعطاف ناپذیر جو بایدن همه شبیه دانه های ماسه هستند.

رئیس سابق بخش امنیت سیاسی و شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی تأکید کرد: امریکا درباره برنامه هسته ای ایران دچار یک اشتباه محاسباتی بزرگ است. استراتژی ایران سیاست فشار حداکثری آمریکا را شکست داد.

وی در ادامه یادآور شد: در حال حاضر ایران به طور کامل بر فناوری غنی سازی اورانیوم و فناوری سانتریفیوژ مسلط شده است و می توان آن را به عنوان کشوری با قابلیت بالای هسته ای در نظر گرفت.

مشاور پیشین هسته ای هیات کانادا تأکید کرد: در این زمینه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا تنها یک گزینه امکان پذیر دارند و آن حمایت از کنفرانس دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته ای در خاورمیانه است.

«طارق رئوف» در ادامه تصریح کرد: در این کنفرانس باید حمایت از برنامه هسته ای اسرائیل توسط امریکا و اتحادیه اروپا متوفف شود و دست از مخفی کاری در خصوص توان هسته ای اسرائیل بردارند.

رئیس برنامه خلع سلاح، کنترل سلاح و عدم اشاعه موسسه صلح استکهلم(سیپری) در پایان تأکید کرد: در آغاز مذاکرات در کنفرانس سازمان ملل متحد در مورد خلع سلاح هسته ای اسرائیل و منطقه عاری از سلاح هسته ای باید بحث و گفتگو شود. این تنها راه ایجاد منطقه عاری از سلاحهای هسته ای است.

کد خبر: ۱۰۳٬۵۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha