۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
گرانی خودرو در آستانه ورود وزیر دولت سیزدهم| بازار راکد در حال گرم شدن است
«بازار» گزارش می‌دهد

گرانی خودرو در آستانه ورود وزیر دولت سیزدهم| بازار راکد در حال گرم شدن است

خودروهای داخلی در بازار آزاد بیشتر از هر محصولی در حال افزایش بها هستند، این موضوع می‌تواند کنترل قیمت را برای وزیر صمت آینده در خصوص محصولات تولیدی با سختی همراه سازد.

بازار؛ گروه خودرو: گرانی خودرو و کاهش قدرت خرید مشتریان مهم‌ترین چالش وزیر صمت دولت منتخب خواهد بود. بازار خودرو به دلیل نبود تعادل میان عرضه و تقاضا و توام با سوداگری برخی از سودجویان در بازار خودرو، برای محصولات داخلی جهش قیمتی ایجاد کرده است. خودروسازان نیز به تبع افزایش بها مواداولیه و سایر نهاده‌های تولید به دنبال آزادسازی قیمت خودرو هستند. دولت‌های پیشین به بهانه اینکه خودرو در سبد تورمی بانک مرکزی قرار دارد، اجازه آزاد سازی قیمت‌ها را به خودروسازان ندادند.

بنابراین این مساله منجر به دو نرخی شدن خودرو در کارخانه و بازار آزاد شد. مساله‌ای که برای تولیدکننده زیان انباشت و برای سودجویان فرصت طلایی ایجاد کرده است. در دو ماه گذشته بازار خودرو به رغم ایجاد رکود، در تب و تاب و افزایش قیمت قرار گرفته است. افزایشی که در روزهای گذشته به قله رسیده و کار وزیر صمت را برای کنترل بها با چالش مواجه خواهد کرد. در این گزارش به بررسی قیمت برخی از خودروها خواهیم پرداخت که چه میزان رشد قیمت داشته‌اند.

پراید در ابتدای تیرماه سال جاری در بازار آزاد قیمت ۱۳۱ میلیون تومانی داشت و اکنون به قیمت ۱۵۴ میلیون تومان رسیده است. ۲۴ میلیون تومان افزایش قیمت برای وانت شهری قدرت خرید مشتریان را بیش از گذشته کاهش می‌دهد

پراید وانت، ۱۵۴ میلیون تومان شد
پراید، محصولی که با گذشت حدود سه دهه از تولید آن، گفته می شود سال گذشته از خط تولید گروه خودروسازی سایپا حذف شده، هنوز برخی از مدل های آن روی خط تولید قرار دارند. برای نمونه مدل وانت آن همچنان در حال تولید است. مدل وانت را با کد ۱۵۱ می‌شناسیم که در ابتدای تیرماه سال جاری در بازار آزاد قیمت ۱۳۱ میلیون تومانی داشت و اکنون به قیمت ۱۵۴ میلیون تومان رسیده است. بنابراین با ۲۴ میلیون تومان افزایش قیمت برای وانت شهری، قدرت خرید مشتریان بیش از گذشته کاهش می یابد.

گرانی خودرو در آستانه ورود وزیر دولت سیزدهم| <a class=بازار راکد در حال گرم شدن است" height="374" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/08/17/4/86172.jpg" width="600" />

۲۰۶ صندوقدار ۳۰۰ میلیونی ارزش خرید دارد؟
یکی از خودروهای سدان پر فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو، پژو ۲۰۶ صندوقدار است. این خودرو در ابتدای تیر ماه سال جاری در بازار آزاد بها ۲۶۰ میلیون تومانی داشت، اما روز گذشته قیمت این خودرو به ۳۰۰ میلیون تومان رسید. بهایی که برای خودرو پژو ۲۰۶ با توجه به قوای فنی و آپشن‌های آن غیرمنطقی به نظر می‌رسد. با این حال دوباره احتمال افزایش قیمت برای این خودرو وجود دارد و مشخص نیست تا پایان سال این محصول از خط تولید حذف شود، چه میزان افزایش را تجربه کند.

گرانی خودرو در آستانه ورود وزیر دولت سیزدهم| بازار راکد در حال گرم شدن است

پژو پارس ۳۲ میلیون تومان گران شد
پژو پارس جانشین به حق پژو ۴۰۵ جز یکی از محصولات پر فروش بازار شناخته می‌شود. محصولی که در گروه سدان پر تیراژترین خودرو فعلی ایران خودرو است. پارس در ابتدای تیرماه سال جاری در بازار آزاد ۲۳۶ میلیون تومان قیمت داشت. اما در کمتر از دو ماه قیمت این خودرو به ۲۶۸ میلیون تومان رسیده است. افزایش قیمت ۳۲ میلیون تومانی این محصول ممکن است در روزهای آینده آن را به سمت کاهش قیمت سوق دهد.

گرانی خودرو در آستانه ورود وزیر دولت سیزدهم| بازار راکد در حال گرم شدن است

تیبا هاچ بک در ابتدای تیرماه سال جاری در بازار آزاد قیمتی حدود ۱۳۷ میلیون تومان داشت. اما اکنون بها این محصول به ۱۵۵ میلیون تومان رسیده است. افزایش قیمتی که می‌تواند نشان از آن باشد، این خودرو همچنان رشد بها را تجربه خواهد کرد

قیمت تیبا هاچ بک به ۱۵۵ میلیون تومان رسید
خودرو تیبا در کلاس هاچ بک، محصولی است که برای مشتریانی با قدرت خرید کم طراحی و تولید شده است. این خودرو در پی جانشینی پژو ۲۰۶ است، این محصول در ابتدای تیرماه سال جاری در بازار آزاد قیمتی حدود ۱۳۷ میلیون تومان داشت. اما اکنون بها این محصول به ۱۵۵ میلیون تومان رسیده است. افزایش قیمتی که می‌تواند نشان از آن باشد، این خودرو همچنان رشد بها را تجربه خواهد کرد.

گرانی خودرو در آستانه ورود وزیر دولت سیزدهم| بازار راکد در حال گرم شدن است

تیبا صندوقدار ارزان‌تر از هاچ بک
تیبا صندوقدار از نسخه هاچ بک آن ارزان‌تر بوده که در ابتدا تیرماه سال جاری قیمتی در حدود ۱۲۹ میلیون تومان داشته است، اما اکنون به بها ۱۴۷ میلیون تومانی رسیده است. بهایی که نشان می‌دهد بازار تمایل بیشتر به خرید خودروهای هاچ‌بک و جوان پسند دارد.

سمند موتور ملی ۵۱ میلیون گران شد
خودرو سمند مجهز به موتور ملی در ابتدای تیرماه سال جاری بهایی در حدود ۲۳۶ میلیون تومان در بازار آزاد داشت. اکنون قیمت این خودرو به ۲۷۳ میلیون تومان در بازار آزاد رسیده است. هرچند که سمند جز محصولاتی است که نسبت به سایر خودروهای سدان ایران خودرو فروش و تولید کمتری دارد، اما رشد بها با چشم داشت سرمایه گذاری آن را برای مشتریان جذاب کرده است.

گرانی خودرو در آستانه ورود وزیر دولت سیزدهم| بازار راکد در حال گرم شدن است

کد خبر: ۱۰۳٬۴۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha