۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷
قیمت گذاری دستوری؛ بزرگترین دغدغه صنعت خودروسازی کشور
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح کرد

قیمت گذاری دستوری؛ بزرگترین دغدغه صنعت خودروسازی کشور

پنجمین میز صنعت، با هدف بررسی مشکلات و چالش‌های پیش روی صنعت خودرو و ساخت قطعات با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، برگزار شد.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه عمده مشکلات و چالش‌های مطرح‌شده از سوی شرکت کنندگان در این جلسه حول محور قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو بوده و در حال حاضر این موضوع بزرگ‌ترین دغدغه فعالان این صنعت است گفت: مدیران صنعت خودرو نسبت به سهامداران مسئولیت دارند بنابراین در راستای صیانت از حقوق سهامداران و گذر از قیمت گذاری دستوری، باید اقداماتی جدی انجام دهند و لازم است برای رفع این چالش از طریق طرح شکایت به مراجع قانونی ازجمله دیوان عدالت، هیات تجدید نظر شورای رقابت و دیگر محاکم قضایی در اسرع وقت اقدام کنند.

وی با تأکید بر این‌که سازمان بورس و اوراق بهادار نیز از مسئولیت خود نسبت به اجرای قوانین حاکمیت شرکتی فروگذار نخواهد کرد و عملکرد مدیران مزبور را در این راستا بررسی کرده و در صورت عدم اقدام جدی برخورد خواهد کرد وی افزود: در همین راستا و با هدف طرح بهتر و ارائه چالش ها و مشکلات صنعت خودرو و قطعه سازی به شورای رقابت، برای این جلسه نیز از آقای شیوا رئیس محترم شورای رقابت دعوت شد اما متاسفانه ایشان در جلسه حضور نیافته و علیرغم تاکید سازمان بورس مبنی بر معرفی نماینده ای از سوی ایشان، نماینده ای نیز از سوی شورای رقابت در جلسه حضور نیافت.

لزوم حذف قیمت‌گذاری دستوری در صنایع
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با یادآوری این نکته که مدیران صنعت خودرو و قطعه‌سازی باید درخواست خود را از رئیس‌جمهور مطرح کنند گفت: جناب آقای رئیسی صراحتاً بر لزوم حذف قیمت‌گذاری دستوری در صنایع و ضرورت حمایت از بورس تأکید کرده اند و در ابتدای شکل‌گیری دولت اگر فعالان این صنعت بتوانند درخواست خود را به شکل مناسبی پیش برده و طرح کنند، حائز اهمیت است به خصوص که خوشبختانه در حال حاضر فضای مناسبی برای پیگیری موارد مرتبط فراهم شده است و وزرای جدید صمت و اقتصاد نیز تا هفته آینده مستقر خواهند شد.

وی افزود: بنابراین مدیران صنعت خودروسازی و قطعه سازان که منافع سهام داران شان مورد ظلم واقع‌شده باید نسبت به ارائه درخواست خود به مسئولان و اندیشیده شدن تمهیدات ویژه در این حوزه اقدام کنند که در این راه ضمن هماهنگی و همراهی با یکدیگر لازم است از فضای رسانه‌ای و ارتباطی نیز جهت ایجاد گفتمانی ویژه به بهترین وجه استفاده کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه با اشاره به موضوع آزادسازی واردات خودرو و اثرات آن بر روی صنعت خودروسازی داخلی که از سوی برخی شرکت کنندگان در این جلسه مطرح شد افزود: آزادسازی باید در همه ابعاد صورت گیرد و نمی‌توان انتظار داشت در یک بخش آزادسازی صورت گرفته و در بخش دیگر محدودیت ایجاد شود.

وی افزود: به‌طورکلی باید آزادسازی در همه جنبه‌ها اتفاق بیافتد. نمی‌توان ازیک‌طرف فضا را محدود کرده و موضوع واردات خودرو را به دلیل نیاز ارزی و نگرانی از تقاضا محدود کرده و از سوی دیگر خودروساز را به بهانه بازار انحصاری شامل قیمت‌گذاری دستوری کرد و درعین‌حال از او انتظار داشت مواد اولیه را از طریق بازار آزاد تأمین کند.

حبس سرمایه های ملی 
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری خودرو گفت: متأسفانه قیمت‌گذاری اگر منجر به افزایش رفاه عموم مردم شده بود شاید کمی قابل دفاع بود اما در حال حاضر قیمت‌گذاری دستوری نه‌تنها منجر به افزایش رفاه مردم نشده بلکه درنهایت موجب شده تا خودرو در بازار آزاد بسیار بالاتر از نرخ‌های تعیین‌شده به مردم عرضه شود ضمن اینکه بخش عمده‌ای از تولیداتی که در قالب لاتاری مضحک فروخته می‌شود نیز در پارکینگ‌ها  احتکار می‌شود که این امر به‌نوعی حبس سرمایه‌های ملی است.

وی  بابیان اینکه نتیجه قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو نه تنها موجب افزایش رفاه مردم نشده بلکه با آسیب به بنیان تولید، زیان سهامداران شرکت‌های تولیدکننده خودرو  را در برداشته است، افزود: لازم است سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت بورس تهران و فرابورس ایران نیز بیش ازآنچه تاکنون در جهت حذف موانع و چالش‌های تولید قدم برمی‌داشتند، تلاش کنند تا زودتر مشکلات ایجادشده برطرف شود.

تأمین مالی زنجیره تولید صنعت خودروسازی از طریق بازار سرمایه
در ادامه مباحث میز صنعت، وی یکی از کارکردهای بازار سرمایه را کمک به تأمین مالی زنجیره تولید در صنعت خودروسازی و بهره‌مندی از ابزارهای موجود همچون اوراق بدهی و اوراق «گام» دانست و گفت: بازار سرمایه علاوه بر اوراق و ابزارهای موجود، این امکان را دارد تا از طریق طراحی ابزارهای جدید و متناسب با صنعت خودرو و قطعه‌سازی، به این صنعت کمک کند ضمن اینکه می‌توان از طریق  نهادهای مالی به‌خصوص تأمین سرمایه‌ها برای توسعه فضای تأمین مالی زنجیره تولید کمک گرفت. تأمین سرمایه‌ها می‌توانند ضمن طراحی محصولات جدید مالی برای آن محصول بازاریابی کرده و از این طریق جریان مالی از سمت بازار سرمایه به سمت صنعت خودرو را تقویت کنند.

وی افزود: بازار سرمایه این آمادگی را دارد تا قطعه سازان را نیز در راستای توسعه بازارهای صادراتی، افزایش ظرفیت تولید و بازارهای فعلی و نهایتاً بزرگ‌تر شدن واحدهای تولیدی از طریق جذب سرمایه یاری کند.

دهقان دهنوی به‌ضرورت بازارگردانی ناشران خودرویی در بورس اشاره کرده و گفت: تمامی ناشران باید در بازار سرمایه نسبت به سهم خود مسئولیت‌پذیری داشته باشند و همان‌طور که در زمان رونق از بازار سرمایه در جهت فروش سهام، افزایش سرمایه و تأمین مالی بهره می‌برند در زمان رکود بازار نیز باید از طریق بازارگردانی به حمایت از سهم خود بپردازند و مسئولیت‌پذیر باشند.

وی گفت: بازارگردانی به معنای انتقال سرمایه از خطوط تولیدی به بازار نیست بلکه به معنای آن است که ناشر به دنبال حفظ اعتبار و جایگاه سهام خود در بازار باشد  و با این کار ضمن حمایت از سهم خود  به‌نوعی روی برند سهم خود سرمایه‌گذاری می کند.

رئیس سازمان بورس بابیان اینکه قبول دارم تأمین مالی از طریق بازار سرمایه نسبت به سیستم بانکی بروکراسی پیچیده‌تر و سخت‌تری دارد گفت: این به دلیل ماهیت بازار سرمایه است چراکه در بازار سرمایه سازمان بورس به‌عنوان نهاد ناظر، وظیفه دارد تا از شفافیت و صحت تأمین مالی انجام‌شده اطمینان حاصل کند ازاین‌رو لازم است تا در این مسیر با دقت و ظرافت بیشتری عمل شود. اگرچه سازمان بورس در تلاش است تا با تدوین دستورالعمل‌ها و روندهایی مشخص، فرایندها و بروکراسی‌های موجود در بازار سرمایه را برای ناشران و دیگر فعالان بازار کوتاه‌تر و آسان‌تر کند.

وی در پایان خواستار آن شد تا در جلسات بعدی مرتبط با صنعت خودرو و قطعه‌سازی، موضوعات و چالش‌ها با حضور کارشناسان، نمایندگان نهادهای تصمیم‌گیرنده ازجمله شورای رقابت و دیگر دست‌اندرکاران این صنعت مجدداً بررسی و راهکارهای پیش رو و اقدامات و مکاتبات صورت گرفته، دقیق‌تر و جامع‌تر موردبحث و بررسی قرار گیرد تا نهایتاً زمینه کسب نتایج عملیاتی در راستای بهبود صنعت و حمایت از حقوق سهامداران و سرمایه‌گذاران در این صنعت فراهم شود.

کد خبر: ۱۰۳٬۴۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha